Zsíros-hegyi gravel útvonal (Pilisbike)

Kakuk András
A Zsíros-hegyi gravel útvonal (Pilisbike) hossza 31 Km. Az útvonal szintemelkedése 750 m, szintideje 3 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

Erőt próbáló, de minden belefektetett energiát megháláló kerékpáros útvonal, tökéletes választás gravelbringákkal (azt a rövidke homokos szakaszt kivéve). Kiadós, technikás mászásokkal tűzdelt útvonal, nagyon szép környezetben. Az útvonal a Pilisbike kijelölt útvonalai közé tartozik, de a jelölés sok helyen hiányos, ezért gps track nélkül jelentős hátrányból indul, aki követni akarja.

Nagykovácsi-Zsíros-hegy kerékpártúra

1 - Nagykovácsiból, a Takarékszövetkezet mellől indulunk a Keskeny közön keresztül, követve a PB8 jelzést (végig ezt a jelet követjük majd).

Zsíros-hegyi gravel - útvesztő Forrás: Mozgásvilág
Zsíros-hegyi gravel - útvesztő
Kép forrása: Mozgásvilág

2 - A Bánya utcában lyukadunk ki, majd hamarosan megkezdjük a mászásunkat a Zsíroshegyi úton. Az út tetején a sorompó mellett átgurulunk a földútra.

3 - Itt csak rövidet kanyargunk, amjd egy tisztásra érkezünk, sok-sok elágazással. Itt hiába kerestük, nem találtunk jelzést. A jobbra legközelebbi utat válasszuk, majd megérkezünk a Túrista útra. Ezen lezúzunk, majd balra a Kálvária sétányon folytatjuk az utat.

Zsíros-hegyi gravel - ez a kép adja vissza legjobban az útvonal hangulatát Forrás: Mozgásvilág
Zsíros-hegyi gravel - ez a kép adja vissza legjobban az útvonal hangulatát
Kép forrása: Mozgásvilág

4 - A Hidegkúti úton elhagyjuk Nagykovácsit és földúton jutunk el Solymárig. Itt a hivatalosan kijelölt útvonal átvisz minket a főúton (ott egy jó kis szabadtéri kondin lehet bepattintani a bicepszet az óvoda mellett), majd egy kis földúton keresztül lejtőzünk és gyönyörködünk a tájban.

Zsíros-hegyi gravel - gyúrunk vaze Forrás: Mozgásvilág
Zsíros-hegyi gravel - gyúrunk vaze
Kép forrása: Mozgásvilág

5 - A lejtő végén balra kanyarodunk, visszatérünk a településre. Itt sem találtunk jelzést, de keresztezve a főutat másztunk a József Attila utcán, majd jobbra a Dózsa Görgy úton keresztlü elértük a Párkény utcát, ahol már találtunk jelölést. Ezen az úton haladva (ami többször nevet vált) kiérünk a településről és egy sorompónál jobbra kell letérnünk egy egynyomsávos ösvényre (ez jelölve van, de azért figyelni kell).

Zsíros-hegyi gravel - itt vált egynyomsávossá a terep Forrás: Mozgásvilág
Zsíros-hegyi gravel - itt vált egynyomsávossá a terep
Kép forrása: Mozgásvilág

6 - Egy kis erdei csalinkázás után átjutunk Pilisszentivánra, majd rövidesen egy nam túl kellemes, homokos terep következik. Szerencsére egy nagy szakaszon kikerülhető a balra lévő kerítés mentén, de azért jut pár kilométer combozás a homokban.

Zsíros-hegyi gravel - a homokos szakasz egy részét itt tudjuk elkerülni Forrás: Mozgásvilág
Zsíros-hegyi gravel - a homokos szakasz egy részét itt tudjuk elkerülni
Kép forrása: Mozgásvilág

7 - Az Ördögoltár előtt balra egy egykori lőtér (?) nyomait nézegethetjük, vagy itt készíthetünk szürreális fotókat. Ezután nemsokára balra élesen kell kanyarodnunk, ezt jelzés mutatja majd.

8 - Hosszú szakaszon gurulgatunk, kevés mászás, sok lankázás jellemző ezen a részen, vegyesen keskeny és széles szakaszokkal. Előfordulnak nagy köves lejtőzések is, ahol könnyű gravel bringával felütéses defektet benyalni, érdemes óvatosan gurulni (vagy keményre fújt gumival nekiindulni). Egy tisztásra érkezünk, szántóföldekhez, itt balra haladunk tovább.

Zsíros-hegyi gravel - bizony olykor tolni is kell Forrás: Mozgásvilág
Zsíros-hegyi gravel - bizony olykor tolni is kell
Kép forrása: Mozgásvilág

9 - Ez lesz a szakasz legmorcosabb része, az útvonal végére jut ugyanis a technikás, köves emelkedő, ahol ügyességre és erőre is szükség lesz, no meg kitartásra természetesen.

10 - Az emelkedő végén kapunk egy jutalom panorámát, majd innen szépen begurulhatunk Nagykovácsiba és jöhet a jól megérdemelt sütizés/fagyizás.