Szalajka-völgy kerülő

A Szalajka-völgy kerülő hossza 12 Km. Az útvonal szintemelkedése 200 m, szintideje 3 Óra, nehézsége Könnyű. Az útvonal Magyarország területén található.

Túraútvonal: Szilvásvárad – Szalajka-völgy - Szilvásvárad

Eme körünk bárkinek ajánlható, hisz távban és emelkedésben is könnyed kikapcsolódást ígér, ráadásul végig széles dózerúton halad. Mint más szilvásváradi túráink során most is a Szalajka-völgy kezdeténél fekvő parkolóból indulunk.

Szalajka-völgy
A Szilvásváradon végződő Szalajka-völgy a Bükk hegység egyik legszebb, a kirándulók számára legjobban kiépített része. A magashegységi jellegű völgy nevét a 19. században kapta az itteniek fő megélhetéséről, a latin sal alcali után szalalkálinak nevezett hamuzsír égetéséről. A Szalajka-patakban már hosszú ideje vadon él a sebes pisztráng, aminek szaporítása érdekében a patak medrét több helyen visszaduzzasztották, mesterséges neveldéket alakítottak ki. A völgyben mintegy 100 éve tenyésztik a pisztrángokat. Helyi specialitás a füstölt, sült pisztráng.

A völgybe kapaszkodó kicsi betonúton, hétvége idején számos gyalogos turista között kerekezünk. Elhagyjuk a bazár- és büfé-sorokat, majd jobbunkon a kisvasútállomást és a rakodóját is. Itt jobbra, enyhén visszafele ágazik le egy dózerút, a bokrokban alig észrevehetően fatáblán jelölés is látható: a zöld kerékpáros út. 10 méterrel a betonról letérés után balra, enyhén felfele indul meg az út, amit hosszan követünk majd. Forgalom nem szokott lenni, maximum az erdészek használják, így kikapcsolhatunk, és élvezhetjük a természetet. Az út komótosan emelkedik el a völgy zsivajától és lassan csak a levelek közt megbújó szél suhogása, valamint a madarak csivitelése vesz körbe minket.

Elhagyva a völgy forgatagát

Az út minősége nem kíván nagy technikai tudást, csak a meredeksége, pontosabban kondíciónk nehezíti előre haladásunk. A kör felénél járunk, amikor balra leágazik egy másik út. Itt egyenesen előre már a kék kerékpáros jelzés halad tovább, így nekünk balra kell tovább folytatnunk utunk, mely lassan lejtésbe fordul át, és az eddigi tekerésünk gyümölcsét élvezhetjük immáron. A következő útelágazásban ismét balost kövessük. Sajnos ezen a részen nem nagyon találjuk a követett zöld kerékpáros jelzést, inkább csak a gyalogos-sárgát, de ne essünk pánikba, jó fele haladunk.

Közel egy kilométeres gurulás után ismét elágazáshoz érünk, ahol a kör bezáródásához megint csak a bal irányt válasszuk. Ez a szakasz egy nyújtott jobbos ívvel enyhén visszakanyarodik, hogy a völgy felső részén fekvő tóhoz, illetve az Ősember-barlang aljához érjen ki.

Ősember-barlang
A barlang feltárását 1911-ben Raskó Pál répáshutai erdőaltiszt kezdte meg. Azóta a barlangban több ízben végeztek ásatásokat. A legérdekesebb egy 80 mázsás őskori tűzhely feltárása volt. A tűzhely kiemelése után a Nemzeti Múzeumba került. A 30-40.000 éves leletek között előkerültek tundraszarvas, barlangi medve, ősbölény és bivalymamut csontok és agyarok, kő- és csonteszközök is, melyek közül néhány az Orbán-házban is látható.

Innen (ismét balra tartva) már csak a völgy turistákkal olykor telített útján kell legurulnunk, miközben érintjük a kisvasút végállomását, mely mellett csodaszép mezőn akár meg is pihenhetünk rövid időre, majd a Fátyol-vízesés és erdei tanösvény mellett haladunk el.

A Fátyol-vízesés

Fátyol-vízesés
Hazánk egyik kiemelkedő természeti szépsége. A Szalajka-patakot a Szikla-forrás és Szalajka-forrás táplálják. Ezek vizéből, ahogy az a felszínre jut, az oldott széndioxid egy része elillan a levegőbe, az így túltelített vízből kicsapódik a kalcium-karbonát. A víz egy ilyen, mintegy 17 m hosszú mésztufagát 18 teraszán zúdul le.

Előbbi sajnos évek óta csak a tavaszi és őszi nagyobb esőzések idején mutatja régi meseszép arcát. A tanösvényre feltétlen érdemes gyerekekkel is begurulnunk, és körbesétálnunk, mely az erdőt és az erdő valamint ember kapcsolatát mutatja be, néhol interaktív módon.

Elhagyva a felső részt a Szikla-forrás (a karsztforrás egy hatalmas sziklafal tövében tör a felszínre, ahol kisebb tavacskát alakított ki magának) mellett haladunk el, majd a pisztrángosok (kevés hely van kishazánkban, ahol pisztrángot tenyésztenek, egyike a Szalajka-völgy…) következnek, míg végül visszaérünk a kiindulási pontunkhoz.