- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
A kerékpárunk egyik legjobban sérülésnek kitett része a hátsó váltó, főként, ha az extrémebb felhasználási területeket nézzük. Ráadásul a megfelelő áttételek keresése közben - melyek számának növelése további problémaforrásokat eredményeznek (túlságosan elvékonyított lánckerekek és lánc) -, számtalan alkalommal keresztbe váltunk, amivel tovább növeljük a hiba lehetőségeket. És ha már a problémás részeknél tartunk, a hagyományos lánchajtás sem túl tartós, és nagyon karbantartás igényes.
A fentiek kiküszöbölésére több próbálkozás volt már az elmúlt évtizedekben. Az eddigi egyik legjobb lehetőségünk erre egy kiváló agyváltó és karbon bordásszíj alkalmazása volt. De sajnos ennek a rendszernek is van egy nagy hibája: a hátsó kerékbe épített agyváltó súlya. A több kilogrammos kerékagy a rugózó kerékben élvezeti és komfort tényező romlását okozza (borzasztóan far-nehéz lesz a kerékpár, ráadásul a rugózási karakterisztikát is befolyásolja).
Aztán próbálkoztak a váltást egy dobozba pakolni, amit a váz közepébe, a hajtóműhöz vagy a fölé építettek be. Erre voltak kisebb-nagyobb sikerű megoldások, olykor nevesebb cégektől is, de egyik sem váltotta meg a piacot.
Látszik bármi különös a bringán?
effigear
Most itt a legújabb lovag, a legfrissebb kihívója a sárkánynak: az effigear. 6 évnyi fejlesztés után a cég ígérete szerint a hagyományos váltórendszer minden problémájára megoldást kínálnak. Ráadásul egyszerű, megbízható, kompakt méretű és könnyűsúlyú kivitelben. De miről is van szó?
Vegyünk rengeteg különböző fogszámú fogaskereket, azokat pakoljuk úgy két tengelyre, hogy az összekapcsolódásuktól függően kellő áttételt kapjunk, tegyük be egy dobozba ezeket, amit aztán a vázba szerelünk, a hajtás átvitelt pedig bízzuk bordásszíjra. Az eredmény? Nincs külső és ezzel sérülésnek kitett váltó, nincs karbantartást igénylő, rövid élettartamú lánc, nincs hagyományos értelembe vett több tányéros hajtómű…
- Az effigear-rel nagymértékben megnövekszik a kerékpár hasmagassága (nincs nagytányér), ami ebben a kategóriában (all mountain, enduro, downhill) kifejezetten előnyös.
- A bordásszíj hajtás nem igényel karbantartást, ráadásul sokkal nagyobb erőt bír el.
- Élettartama sokszorosa a láncénak, nem érzékeny sárra, esőre.
- A váltás csendes és gyors, ráadásul terhelés alatt vagy akár álló helyzetben is működik!
- Zártságából eredően szinte nincs karbantartási igénye.
Mindez jól hangzik, de milyen súlya van egy ilyen varázsdoboznak?
Egy átlagos enduro kerékpárra szerelt hagyományos váltórendszert alapul véve (2 lánckerék-24/36-elöl, 11-34 fogaskoszorú hátul, plusz első- és hátsó váltó) a komplett súly nagyjából 2600 gramm körül jön ki (választott alkatrészektől függően). Az effigear váltórendszerrel (9 sebesség, első-hátsó váltót kiváltva) mindez 2640 gramm! Meggyőző…
Verziótól függően az Effigear elérhető a trigger (karos) váltókarral (a kar előre-hátra kattintgatásával válthatunk), szekvenciális karral (markolat rövid ívű előre-hátra forgatásával váltás), valamint markolatváltó kivitelben is (a markolat pozícionált előre-hátra körbeforgatásával váltunk le vagy fel).
Nem a szíjhajtás a nagy durranás, hanem, ami mögötte van...
Valahol sántít a dolog? Igen… Az agyváltó beépítésével ellentétben az effigeart nem tudjuk „csak úgy” a meglevő vasparipánkba építeni. Ez szerves részét képezi a vázunknak, így utólagosan nem lehet „tuningolni” vele az egységet. A vázgyártóknak kell elkötelezniük magukat a rendszer mellett, és beleintegrálniuk a vázba. Ehhez az effigeara 2 éves garanciával is próbál ösztönzést nyújtani, biztosítva mindenkit a varázsdoboz megbízhatóságáról.
Az érvek, számok meggyőzőek… szívesen tesztelnénk, nyúznánk egyet.