Menü

2019.07.24.     Hozzászólás 0

Szemben a megszokottal - Motion Ride E18 enduro villa teszt

Íme a villa, mely szembe megy minden megszokottal, de a fura kinézet mögött valami rendkívüli rejtőzik. Egy extra hosszú teszt összefoglalója következik.


Az elmúlt évek során sok olyan érdekes „fejlesztést” és újítást láthattunk, melyek nem igazán az újabb grammok lefaragásáról, vagy az újabb funkciók bevezetéséről szóltak, hanem merőben új irányból közelítettek meg egy-egy feladat megoldását. Az ilyen szokatlan megoldásokra hajlamosak vagyunk kipróbálás nélkül, csak egy fotó vagy videó alapján ítéletet mondani, pedig akadnak köztük nem csak marketingfogások, illetve egyszerűen melléfogások. A legújabb teszt alanyunk is ezen szokatlan megoldások közé tartozik, melynek már a kinézete is erősen megosztja az embereket.

 

Ha nincs kedved/időd végigolvasni a cikket, nézd meg a tesztvideót:

 

Bonjour, je viens de France!

Ez a furcsa kinézetű villa Franciaországból érkezett, a Motion Ride cégtől. Az E18 furcsa kinézete a linkage avagy paralell rugózásból ered, mely kialakítás célja, a rugóút csökkenését okozó fékezésből eredő erők semlegesítése – illetve meredek lejtmenetek során sem ül be annyira, mint egy normál villa – így minden helyzetben szinte a teljes rugóút rendelkezésünkre áll. Mely rugóútból bőven akad, hiszen az E18 kifejezetten endurora készült, így 150, 160 és 170 mm rugóút közül választhatunk, természetesen 27,5 és 29” kerékméretekhez egyaránt.

Ilyen kialakítást nem először látunk kerékpárokon, hiszen például 1993-ban megjelent az AMP hasonló elven működő villája (bár rugóútban és súlyban is teljesen más kategóriába tartozott), vagy a 2002-ben bemutatkozott a USE Sub egykaros villája, vagy az utóbbi évekből is vehetünk példát, a Trust Performance cég Message villáját (ami szintén teljesen más kategória).

 

Furán néz ki, de nagyon jól működik Forrás: Paraferee - Mozgásvilág

További fotókért kattints... 

 

A Motion Ride története

Eme márkanév mögött egy ember áll, Matthieu Alfano, aki mérnöki tudását szerette volna kamatoztatni hobbijában, a terepkerékpázosában. 2013-ben jegyeztette be az első szabadalmát, mely megoldást kínált a fékezés során fellépő rugóút csökkenésre. 2014-ben, saját garázsában készítette el az első prototípust, mely működésileg az elvártakat hozta, de nem volt tökéletes Matthieu számára. Így egy évvel később már a második szabadalmat jegyeztette be, egy új prototípus kapcsán, melyben karbon lapot használt, mint rugózó elem. A tesztekbe ekkor bekapcsolódott Brice Epailly, mountain bike versenyző is. 2016-ben már 30 különböző stílusú és jellegű, XC és Enduro rider tesztelte a prototípusokat, rengeteg hasznos visszajelzéssel szolgálva. Végül 2018-ban, 5 évnyi fejlesztést követően, nagyobb közösségi befektetés révén, valamint egy újabb szabadalom lefektetését követően, elkezdődhetett a végleges termék gyártása, és a Motion Ride E18 elérhetővé vált minden enduros számára.

 

A villa számokban

Adatok Forrás: Motion Ride 

*Nem kompatibilis a Hope E4/180 mm tárcsa, és a Magura MT7/180 mm tárcsa fékekkel!

 

Az E18 villát három rugóút változattal lehet választani - mind ugyanazon súlyban, 2200 grammban érkezik. Ez a súly, egy ekkora villától kimondottan jónak számít, hiszen neves márkák könnyű villái ebben a kategóriában 2000 gramm körül mozognak. A villa beépítési magasságát érdemes figyelni, mert a 170 mm-es Motion Ride villa ezen adata picit nagyobb, mint a normál villáké. A tesztre használt Specilazied Enduro Elite 2017 kerékpár Rock Shox Lyrik RC (170 mm) villa helyére került be, melyek között 4 mm beépítési magasság különbség adódott a Motion Ride javára, de bringázás közben ez nem változtatott észrevehetően a geometrián.

Fontos tudni, hogy kizárólag tapered nyakkal és boostos tengelymérettel kapható, így normál fejcsöves vázba (1-1/8"), és a klasszik aggyal (azaz a 100 mm szélessel) nem kombinálható, vagy utóbbi esetben csak adapterezéssel!

Arra is érdemes figyelni, hogy milyen féket használunk, mert sajnos van kivétel, amivel nem szerelhető...

  

Hogyan működik?

Egy "normál" teleszkóposvillában spirálrugó vagy levegő végzi a rugózást. Előbbi ugyan érzékeny és lineáris mozgást biztosít (ami nem minden helyzetben ideális), de nagyobb tömeggel társul. Utóbbi esetében a tömeg sokkal kisebb, és összetett szelepezésekkel kiváló, progresszív rugózási karakterisztika alakítható ki, ám a megindulás és érzékenység nehezen érhető el, mivel a tömítések erőteljesen súrlódnak... Ám a Motion Ride nem egy "normál" villa, ami első ránézésre is látszik rajta.

Az E18 villában nem két hengeres test csúszik egymásba, hanem karok fordulnak el forgáspontok körül - mely forgáspontok kerámia csúszócsapágyazások. Ezen kialakítás lényege, hogy a villa fékezés közben (a fékezésből eredő erőtől), illetve meredekebb lejtőkön nem nyomódik össze – ezzel nem csökkentve ilyenkor a rendelkezésre álló rugóutat és nem változtatva meg a kerékpár geometriáját. Plusz nem lévén semmilyen tömítés, olyan finom mozgást kapunk,a mihez hasonlót nem tapasztalhattunk még.

 

 

Ami rugózik

A Motion Ride villája se nem spirálrugós, sem nem levegős rendszerű. Az E18 villa rugózásért felelős része a Wave elnevezésű karbon lap (saját szabadalom), mely a villa jobb száránál helyezkedik el. Ezt az ívelt laprugót a villa menetközben nem összenyomja, hanem szétfele húzza, mely picit lineáris, de többnyire progresszív karakterisztikával rendelkezik - mint egy spirál rugós villa, és kis tömege van - mint egy levegős rugózásnak.

Jó, de majd törik...” – hangzott el sokszor, amikor a teszt során más bringásokkal találkoztam. Erre csak annyit tudok mondani, hogy más, sokkal nagyobb terhelésű alkatrészeknél is jól teljesítenek a karbon alkatrészek (például a Chevrolett sportkocsik laprugója is karbon). Mindazonáltal a karbonlap hajlított alakja, és az, hogy nem összenyomjuk, hanem kiegyenesíteni próbáljuk rugózás közben, azt eredményezi, hogy

ez az alkatrész akár 100 tonna terhelést is kibír! Úgy gondolom, ez több, mint elég bringázás során…

Mindemellett a Motion Ride kialakítása révén ugyanazon villa illetve karbonlap kerül az 50 és a 100 kilogrammot nyomó bringás alá is. Akármennyire hihetetlennek tűnik, ez működik... természetesen a teszt időszak során kipróbáltam több különböző súlyú bringással is, és nem volt észrevehető különbség.

Ráadásul, míg egy "normál" villánál a külső hőmérséklet, illetve a rugózás során fellépő súrlódásból eredő hő nagyban befolyásolja a rugózási karakterisztikát, a karbonlap minden helyzetben ugyanúgy teljesít!

 

Ami csillapít 

A villa bal száránál találjuk a csillapító egységet, mely szintén a cég saját szabadalma. Ellentétben egy normál rugóstaggal, ebben nincs rugó, nincs levegő, nincs szoros tömítés és a velejáró súrlódás, nincs olaj melegedés. A tagban három kamra található, egy-egy szeleppel elválasztva, melyek közül a külsőkben légköri nyomás van. Ennek köszönhetően elhagyhatóvá váltak a speciális, szoros tömítések, melyeknek nagy a súrlódási együtthatójuk – azaz érzékeny marad a tag. A középső kamrában olaj található, melynek hűtését tulajdonképpen a teljes tag felülete végzi, így rendkívül hatékonnyá téve a megfelelő hőmérsékleten tartást. Állítani sajnos csak lent, a tagon lehet, így menetközben nem tudunk variálni a beállításokon.

Te milyen sűrűn is szereled/szerelteted szét a villádat karbantartás céljából? Oké, milyen sűrűn kellene szereltetned? A normál válasz évente legalább egyszer, melynek villától függően 10-30 000 forint körüli költsége van.

Nos, a Motion Ride teljes karbantartásmentességet ígér, a fentiek miatt...

Azaz ezen kiadásokat ez a villa „megspórolja” neked.

 

Ami állítható

Ebből nincs sok. Mindösszesen kettő lehetőséget kínál a villa: beállíthatjuk a SAG-et, azaz a karbon lap előfeszítési mértékét, valamint a csillapítás karakterisztikáját.

A SAG-et a jobb szár alján található, 6 mm belsőnyílású csavarral hangolhatjuk, nagyjából egy centimétert tágítva vagy összetolva a karbonlapot. Ezen állítással szabhatjuk a riderre a rugózás keménységét.

A csillapítás egyik végállása egy hagyományos teleszkópos villánál az egyfokozatú felkeményítés vagy lock out pozíció. A Motion Ride esetében ez 4 mód, így akár a szinte teljesen merev villa érzetet vagy a felkeményített állapotot is választhatjuk. Az ösvényen való guruláshoz pedig 15 fokozatú, gyors-lassú csillapítás közül választhatunk.

 

Teszt verseny körülmények között Forrás: Trans Julius-Gregor SkoberneTovábbi fotókért kattints... 

 

Menet közben

Rögtön le kell szögeznem, a E18 villa nem csak kinézetében más, mint az eddigiekben használt villák bármelyike, hanem mozgásában is! De pont ettől olyan jó!

Az a szerencsés helyzet állt elő, hogy a gyártó közel 2 hónapra rendelkezésünkre bocsátotta a villát, így számos helyzetben, különböző felhasználási módban és időjárási körülmény során használtam. Versenyeztem a Júliai-Alpok, és a csehországi teplicei-hegyek sziklás, gyökeres és poros ösvényein, valamint élménybringáztam a Börzsöny és a Mátra nyomvonalain. Volt szárazság és sár is a tesztek során...

 

A kezdet

Az első pár kilométernyi bringázás "döcögősen" indult. Furcsa érzés volt a tekerés, és kellett pár kilométer, mire rájöttem, hogy legfőképp az elmúlt több mint 20 évnyi bringázás során fékezéskor megszokott bebólintó érzés (és ezzel a megváltozó geometira) hiánya váltja ki ezt az érzést. A másik ok a látvány, ami magam előtt-alatt fogadott... Ám minél többet gurultam vele, annál jobban megszokottá vált az előbbi, és figyelmen kívül maradt a másik... 

Ami szintén már a kezdeteknél feltűnt, a villa olyan puha megindulása, amihez hasonlót máshol még nem tapasztaltam! Lehelet finoman indul meg a Motion Ride E18, az apró pici terepegyenetlenségeken is... A több napos versenyek során csak a 4. napra jött elő az a tenyér fáradtság, ami korábban két-három nap alatt érezhetővé vált az apró ütésektől és rezgésektől, amiket a "normál" villák átvezetnek a tenyérre.  

 

MotionRide_IMG_3056_resize.jpg Forrás: Paraferee - Mozgásvilág 

 

Élesben

Egy teleszkóposvillának két sarkallatos pontja van. Ezek egyike a mozgás. És ezzel a Motion Ride E18 esetében egyáltalán nincs gond. Sőt, az eddig valaha általam kipróbált villák közül messze ez volt a legjobb... Vajpuhán indul meg és ha már mozgásban van, a 170 milliméternyi rugóút minden milliméterjét észrevétlenül kimozogta. A gyári karakterisztikai adatok szerint a rugóút első felét lineárisan, majd a második felét progresszíven rugózza, így egy nagyobb ugrás vagy letörés esetén is ugyan olyan élményt nyújt, mint a kisebb köveken való gurulás során. Ez az enduro versenyeken nagyon ki jött, ahol nyélen kell tekerni a szakaszokat, lehető legegyenletesebb teljesítménnyel, de a pályák jellege nem volt egyenletes. Volt, hogy a szakasz túlnyomó része kisebb-nagyobb vastagságú gyökér-hálón haladt, de közben áthaladtunk egy-egy sziklakerten és egy-egy nagyobb droppon is. Az E18-at ez sem hatotta meg, álomszerűen tette végig a dolgát, soha nem éreztetve velem, hol a teljesítménye vége.

A másik sarakalatos pont, a merevség. A sziklás, gyökeres és meredek terepek kiváló teszt helyszínek erre... amiből igen csak sok akadt Szlovéniában és Csehországban is. A méretes kovácsolt és gépiforgácsolt alumínium karok kellő magabiztosságot sugároztak már előtte is, de a terepen bebizonyították, hogy nem csak kinézetre nyújtják ezt. Több olyan szituáció is volt, ahol biztos vagyok abban, hogy a teljes rugóút és a merevség tette lehetővé, hogy nyeregben maradva guruljak tovább.

Sokszor előfordult, hogy az ösvényig hosszabb ideig sík részeken kell tekerni - például az enduro versenyek a 10-15 kilométeres transzfereken. Ilyenkor a villa érzékenysége, lágy mozgása zavaró lenne - túl sok energiánkat nyelné el feleslegesen - így a tagon található állítógyűrűn a ROAD fokozatba állítottam a csillapítást, mely a 3 fokozatú keményítés közül a legmerevebbé teszi a villát, és csak pár milliméternyi mozgásra korlátozza a rugóutat. Csak annyira hozzászoktam már, hogy kormányról vezérelek mindent, hogy fura minden állítás előtt megállni, és a villa lábánál állítani...

Azért nem minden volt jóság... a hosszú teszt időszak alatt sikerült egy komolyabb hibát előállítani. A szlovéniai Trans Julius enduro verseny előtt kezdett a visszaút-csillapítás gyengélkedni, és egyre keményebben érkezett vissza alapállásba a villa, majd az MTB Trilogy enduro versenyre teljesen el is fogyott... Egyeztetve a gyártóval, azt a tájékoztatást kaptam, hogy vásárlóként egyből cserélnék nekem a villában tagot, ami megnyugtató. Tudom, hogy egy ilyen, teljesen új konstrukció esetében, hiába az 5 évnyi fejlesztés és tesztelés, előfordulhatnak rejtett hibák. Amíg a gyártó költségmentesen és rövid időn belül segít a hiba javításában/megszöntetésében, addig ez számomra elfogadható... persze, ha egy ilyen értékű villa tulajdonosaként élném át ezt a problémát, valószínűleg nem az előbbi gondolatmenet futna át először az agyamon...

Ami meglepő volt - bár előzetesen ugye be lett lengetve a karbantartás mentes használt - a sok forgáspont hiába a sok poros, sáros használat (sokszor kerestem a legtrutyisabb helyzeteket, és mosásnál sem voltam "jó gazda"), bő két hónapnyi bringázást követően sem jött elő hang, vagy bári mozgásban érzékelhető változás.

 

Summa

Kivételesen hosszú ideig lehetett nálam a Motion Ride villája, így nagyon mély és sokoldalú benyomásokat szerezhettem, melyek alapján azt mondhatom, hogy a borzasztó fura, a megszokottal ellentmondó kinézete ellenére ez egy rendkívül jó élmény-faktorú villa! Hihetetlenül finoman mozog, kellően merev, és elfogadható a súlya… oké-oké, tudom még mindig fura a kinézete… de ha túl tudjuk magunkat tenni a kaotikusnak tűnő formáján, egy kiválóan működő villát kapunk!

Ami igazán problémát jelenthet, az az E18 ára… az 1700 euros ár ugyanis a legmagasabb árkategóriába, a FOX és DT villák társaságába pozícionálja. És ezen a szinten a vásárlóknál nem csak a bringázás közbeni karakterisztika fog dönteni.

 

Ettől eltekintve magam részéről nehéz szívvel szereltem ki a villát a kerékpáromból, nagyon hozzám nőtt és megkedveltem.

A valaha általam használt villák közül ez volt az eddigi legjobb...

most meg szokhatok vissza, az eddig olyan "jól" mozgó régi villámhoz.

 

Olvass többet a témáról: Motion Ride

Ajánló