Máré vára, a Kelet-Mecsek őrszeme Hír

Mozgásvilág
Mozgásvilág - Outdoorsport.hu
2006/10/04
Az útvonal : Sikonda > Komló > Mecsekjánosi > Magyaregregy > Máré-vár > Üveghuta > Zobákpuszta > Komló > Sikonda Túra nehézsége : gyakorlott montisnak: könnyű. Kezdőnek: közepesen nehéz N incs még egy tája Magyarországnak, amelyben az egymással viaskodó kontinentális és mediterrán hatások olyan harmonikusan ötvöződnének, mint a Mecsek hegységben és annak kistájában a Keleti-Mecsekben. Sikonda egyik legkiválóbb kiindulópontja a mecsekbéli kalandozásoknak, innen nagyszerűen meg lehet közelíteni a Mecsek leghíresebb turista nevezetességeit (pl. Orfű, Abaliget, Zengő, Máré-vára, Óbánya, Tubes).

Ide érkezett 35 tagú bringás csapatunk októberben, hogy egy egész hétvégét eltöltsünk Sikondán. A termálvizéről híres település ezúttal se hagyott minket cserben: feledhetetlen bringás-, bulizós és fürdős élményekkel lettünk gazdagabbak.

A túra elindul – irány Komló
Egy sejtelmes szombat reggel vágtunk neki az ismeretlennek. 20 fős csapatunk Sikondát a Piros jelzésen hagyta el északi irányba. A fátyolos ég alatt eleinte a Komlót körbevevő dombvidéken ténferegtünk, majd Mecsekjánosinál kereszteztük a főutat és belekezdtünk az első nagyobb mászásba. Minél feljebb értünk a dombon, annál szebb panoráma nyílt Komlóra és a környező kis hegyekre. Többeknek gondot okozott a 260 m magas domb megmászása, de végül mindenki fönt szuszogott a tetőn és gyönyörködött a kilátásban. Egy rövid, rázós lejtőzés után kiértünk a magyaregregyi országútra, a Várvölgy kempingnél jobbra kanyarodtunk és elindultunk egy enyhén emelkedő betonúton Máré-vár irányába.

Máré-vára
A várba vezető betonút egyre meredekebb lett, és ez szépen megszaggatta a csapatot. Végül mindannyian ott gyülekeztünk a bejárat alatti füves mezőn és az ősi falak látványában gyönyörködtünk. A gótikus stílusú vár sokáig állt romokban a török pusztítás után. A felújított várat ma már csak belépővel lehet megtekinteni, de cserébe kapunk idegenvezetést, megtekinthetjük a kis múzeumot és felmászhatunk a vár tetejére, ahonnan pazar kilátás nyílik a környező hegyvonulatokra. A Kelet-Mecseket nem hiába nyilvánították tájvédelmi körzetté. Változatos terepe, mediterrán klímája és növényzete, barlangjai és tavai hazánk egyik legértékesebb kincsévé teszik ezt a festői hegységet. Idegenvezetőnk elmondása szerint a várat védők valaha földalatti járatokon keresztül tudtak elmenekülni az ellenség elől – ezek a járatok ma is léteznek, és a környező szurdokokba, hegyoldalakra vezetnek ki. Lefelé a betonút helyett a Piros jelen indultunk el, ami kitűnő választás volt. Az enyhén lejtő egynyomú ösvény meseszép, sejtelmes bükkösben vezetett lefelé, patakokon keresztül. Sajnos túl gyorsan magunk mögött hagytuk a varázslatos erdőt, és kiértünk a belső műútra, amin jobbra fordultunk és megkezdtük a hosszú mászást Újüveghuta felé.

Üvegművesek világa
Bő 40 perc múlva értük el Üveghutát, ami 1760 körül létesült, amikor az első német üvegfúvók idetelepültek. Helyben volt a tüzeléshez szükséges fa, és a közelben kvarchomokbánya működött. Az üvegkészítés a múlt században szűnt meg, a házak összedőltek. Néhány romos viskón és a kihelyezett ismertető táblán kívül itt már nincs más látnivaló. A rövid pihenő után csapatunk továbbkerekezett Pusztabánya felé, majd egy kellemes lejtőzés után Zobákpusztánál kiértünk a főútra. Itt balra, majd egyből jobbra fordultunk és egy néptelen betonúton közelítettük meg Komlót. A Mecsekben az a nagyszerű, hogy rengeteg belső betonút van, melyeken a kerékpáros zavartalanul tud biciklizni. Mivel a hegység talaja sok helyen agyagos és ritka a sotteres erdészeti út, esős időben is szép túrákat tudunk tenni aszfalton.

Wellness-lazulás
Miután pótoltuk az elvesztett kalóriát a komlói cukrászdában, két részre szakadtunk. A fáradtabbak a főúton tekertek vissza Sikondára, a vállalkozó kedvűek pedig elkerekeztek a Piros jelzésig és azon tértek vissza a kempingbe. Az ösvényen mindenki próbára tehette, hogy mennyire mer felgyorsulni, mekkora sebességgel tudja bevenni a szűk, erdei kanyarokat és át tud-e ugratni a kis csermelyeken. Miután levetettük magunkról nem éppen patyolat tiszta bringásruháinkat, az egész csapat meglátogatta a 2 éve épült élményfürdőt. Fantasztikus érzés volt elterülni a jól megérdemelt gyógyvízben és áztatni fáradt izmainkat. A srácok az aktív pihenést választották és vízibirkózást rendeztek a medencében.

Az elátkozott lány legendája

A rejtelmes romok hatottak a környékbeli emberek képzeletére, így született meg a következő monda.

Egykoron Máré vitéz lakta a várat ifjú feleségével, a völgy túloldalán pedig Miklós vitéz építette várát. A király hadba szólította a vitézeket, Máré rögtön bevonult, Miklós azonban várának építése ürügyén visszamaradt. Múltak az évek, s Máré nem tért haza. Felesége elsiratta, s szívesen látta időnként a szomszéd vár urát, akitől szép kislánya született. Az évek múltán végre hazatérő Máré megtudva a szörnyű hírt, mindkét várat porig rombolta. Máré-vár pincéjében csupán a lány maradt életben, de anyja az ott elásott kincsek őrzőjévé tette, és megátkozta őt. Bizonyos időközönként jöhet csak fel a napvilágra, s ha bika, kígyó és béka alakjában is megcsókolja egy meghatározott személy, akkor szabadul meg az átok alól. A békát még senki sem merte megcsókolni...

Túra adatai:

Táv: 45 km
Szint: 735 m
Legmagasabb pont: 465 m, Üveghuta
Megközelítés: a 6-os főúton Pécs felé vagy az M7-esen Siófokig, onnan lefordulva Dombóvár irányába.
Gasztronómiai pontok: Útközben nem igazán lesz ilyen, csak a végén, Komlón.
Vízvételi lehetőségek: Máré-várának a közelében rengeteg forrás fakad (pl. Máré-, Gergely-Éva-forrás, Iharos-kút)
Szállás: Fenyves kemping (72-310-035), Wellness Hotel (72-581-488), Mókus Villa (30-392-13-29)

Vidd magaddal: sisak, defektjavító készlet, belső, pumpa, imbuszkulcsok, sárvédő, kulacs, étel, dzseki, Mecsek-térké