Hogyan válasszunk vonóhorgos kerékpárszállítót?

Benecz Ferenc
Benecz Ferenc, Támogatott tartalom
Benecz Ferenc, Támogatott tartalom
2019/05/13
A kerékpárszállításra az egyik legjobb megoldás a vonóhorgos szállítóeszköz. De mire figyeljünk választáskor?

A kerékpárszállítás legkényelmesebb és leggazdaságosabb módja a vonóhorogra szerelhető szállító. Számos előnye van: mivel az autó szélárnyékában helyezkednek el a bringák, a fogyasztást nem növeli (hacsak nem kapunk tartósan erős oldalszelet), magasra sem kell emelnünk a kerékpárokat, így a nehezebb modelleket is könnyen felrakhatjuk, valamint akár 4 bringát is kényelmesen tudunk szállítani, és pillanatok alatt fel tudjuk szerelni a tartót. Plusz az sem utolsó szempont, hogy a visszapillantó tükörben folyamatosan szemmel tudjuk tartani a kerékpárjainkat.

 

Láthatóság és olvashatóság

A vonóhorogra szerelhető kerékpárszállító választásánál első lépésként meg kell vizsgálnunk, hogy a szállító illetve a szállítandó kerékpárok beletakarnak-e az autó rendszámtáblájába valamint lámpáiba. Bár előfordulhat, hogy egyes gépjárműtípusoknál mind a lámpák, mind a rendszámtábla takarás nélkül helyezkedik el, az esetek nagy részében nincs ilyen szerencsénk. Valószínű tehát, hogy kiegészítő rendszámtáblára és lámpákra lesz szükségünk, így a szállítóeszköz választásakor ezek meglétére oda kell figyeljünk. A „de a küllők között átlátszik a lámpa” vagy a „csak egy kicsit lóg a rendszámra” indokokat felejtsük el, mert a rend őreit ezek nem fogják meghatni – ők a KRESZbe foglaltak szerint járnak el.

 

 

 

 

A szállítóra a jelenlegi szabályozás szerint átrakhatod az gépjármű hátsó fehér rendszámtábláját, de sokkal kényelmesebb megoldás a szürke, kiegészítő rendszám kiváltása. Szerencsére a kezdeti kaotikus rendszert mára már finomították, így elég az autó hivatalos irataival bemennünk egy okmányirodába, majd közel tízezer forintos illeték kifizetése és pár nap várakozás után kézhez is kapjuk a szürke rendszámot.

A szállítóeszköz lámpáival nincs dolgunk, csak csatlakoztassuk a szállító aljzatát a gépjármű aljzatába. Vásárláskor fontos odafigyelnünk, hogy az aljzat hány lábas, mert két rendszer van elterjedve (7- és 13 tüskés).

 

pro-user-7-13-jaeger.jpg
pro-user-7-13-jaeger.jpg

 

Az esetleges aljzat-probléma elkerülése végett minden Pro-User vonóhorgos szállítóhoz egy univerzális fejet kapunk, melynek egyik oldala 7, másik pedig 13 tüskés! A 13 tüskés változat már a ködlámpa- és tolatóradar-funkciókat is kezelik, de a szállítók nem mindegyike rendelkezik ezen funkciókkal.

 

Kerékpárok száma

Vonóhorgos szállító vásárlásakor mérlegelnünk kell, mennyi kerékpárt szeretnénk szállítani majd, mivel utólag már - egy-két kivételtől eltekintve - nem bővíthetők. A piacon a legjellemzőbb a három kerékpár szállítására alkalmas eszköz, ami magánzók számára lehet sok, de nagycsaládosok számára viszont kevés.

 

 

A Pro-User kínálatában több modell is van, mely négy kerékpár szállítására is lehetőséget nyújt: ezek az Amber IV és Saffier IVQC modellek.

 

Csomagtér pakolhatóság

A vonóhorgos szállítók használatánál - a gépjármű típusától függően - előfordulhat, hogy a csomagtér ajtót nem tudjuk felnyitni a szállítóeszköz felszerelését követően. Erre a helyzetre nyújt megoldást a dönthető funkció, mellyel a szállítót, és azzal együtt a kerékpárokat hátra tudjuk billenteni, teret engedve a csomagtér ajtónknak.

 

 

Jó tudni, hogy a Pro-User kínálatában két modell kivételével mindegyik el van látva ezzel a funkcióval– kivételek a Briljant és Amber I modellek.

 

Kerékpár típusa

Ha nem egy "hagyományos", alumínium vázas kerékpárt szeretnénk szállítani, hanem például egy karbonvázas, vagy elektromos kerékpárt, akkor egyéb szempontokat is figyelembe kell vennünk.

A karbonvázas kerékpár rögzítésénél nem ajánlott a kerékpár vázát megszorítani, mert az oldalirányú erőhatásokra az sokkal érzékenyebb. Az ilyen vázakhoz célszerű olyan szállítót választani, amelyik a kerékpár nyeregcsövét rögzíti.

Elektromos kerékpárok szállítása esetén a jellemzően nagyobb súly okozhat nehézséget (szó szerint), hiszen egy ilyen bringa bőven 20 kg-nál is több lehet. Mivel sok esetben az ilyen kerékpár tulajdonosainak nehézséget okoz akár 30-40 centiméter magasra emelni egy ekkora terhet, ezért számukra a felhelyezést segítő megoldások megléte kiemelt fontosságú.

 

 

A Pro-User Xplorer+ modell a kerékpár nyeregcsövét rögzíti, így ideális karbonvázas kerékpárok szállítására.
 
Az elektromos kerékpárok felemelésére a Pro-User kínálatából a Diamant Bike Lift modell nyújt rendkívül elegáns megoldást, ugyanis egy beépített elektromos lift segítségével a kerékpárszállítót teljesen leengedhetjük a földig.

 

Biztonság

Előfordul olyan helyzet, hogy utazás közben meg kell állnunk, és ott hagyjuk az autót, a kerékpárokkal együtt. Ilyenkor a gépjárművet egyszerűen zárjuk, de mi a helyzet a még a szállítón levő bringákkal? Erre megoldást nyújt egyrészt a kulcsos zárszerkezet, ami a kerékpárokat és a szállítót rögzíti egymáshoz. Ezen felül ugyanolyan fontos magának a szállítóeszköznek a zárhatósága, hogy a jó erőben lévő tolvajok a vonóhorogról se tudják leemelni a komplett szállítót, kerékpárostul. Ha tehát a szállítót is lezártuk a vonóhoroghoz és a kerékpárokat is a szállítóhoz, nyugodtan hagyhatjuk magára a kerékpárokkal megpakolt gépjárművünket is.

 

 

Kulcsos kerékpárzár
Kulcsos kerékpárzár

 

 

A Pro-User kínálatában lévő vonóhorgos kerékpárszállítók néhány kivételtől eltekintve mind zárhatók a vonóhorogra, illetve az Xplorer+ és a Diamant, Xplorer+, vagy a Ruby+ modell összecsukhatósága. Ezek a modellek egy nagyobb bőrönd méretűvé összecsukhatók, így könnyebben találunk helyet neki a sufniban, vagy könnyen berakhatjuk az autó csomagterébe, például munkába járáskor egy P+R parkolóhoz érve.

 

Pro-User.hu

 

Hirdetés