Bryton Rider 750 SE-Több mint szükséges

Bryton Rider 750 SE-Több mint szükséges

Bognár Tamás
Bognár Tamás - Támogatott tartalom
2023/06/26
Mit tud ma egy felső kategóriás GPS-es bringás komputer? Érdemes-e leváltani a régit erre? Mindezekre választ kaphatsz a bemutatóból!

Ugyan elmondható, hogy kütyümániás vagyok, de „km órát” csak nagyon ritkán váltok. A km óra megnevezés azért is került idézőjelbe, mert ezek már inkább computerek mint szimplán a sebesség, és pár egyéb funckió mérésére alkalmas eszközök. '93-ban amikor montizni kezdtem, a 6-8 funkciós órák már NASA technológiának minősültek, ma meg már rá sem írják, hiszen több száz funkciót is meg lehet benne találni a szoftveres alapnak köszönhetően. 

Ez már több mint km óra! Inkább egy computer!

Bryton Rider 750 SE-Több mint szükséges-6
Oldie but a goldie
Bryton Rider 750 SE-Több mint szükséges-6

Az előd amit eddig használtam egy Bryton Rider 530T volt, amivel maximálisan elégedett vagyok de azért a 750 SE durván felülmúlja, noha sok olyan funkciót is tartalmaz, amire nincsen szükségem. Érdekes volt azt is megtapasztalni, hogy mennyit fejlődött a technika 6 év alatt, és vajon van-e létjogosultsága?

Bryton Rider 750 SE-Több mint szükséges-2
Erős napfényben is könnyen leolvasható a kijelző
Bryton Rider 750 SE-Több mint szükséges-2

Az első lépések

Kezdjük az elején. A 750 SE beüzemelése gyerekjáték, gyorsan elmúlt a párosítás parám is, a Bryton app azonnal felismeri, és pár basic beállítás után rögtön használható is. Persze ha komolyabb edzéseket is akarsz vele végezni, vagy szeretnéd, hogy például a kalória számlálás pontosabb legyen, akkor a pulzus zónáidat is be kell állítanod. Ezt mondjuk leginkább akkor fogod ismerni, ha voltál már terheléses vizsgálaton valamelyik sportlaborban, ahol pontosan kimérték a zónáidat, és a laktát küszöbödet. Ezek nélkül amúgy sem beszélhetünk még alapszintű edzésről sem, hiszen vaktában repülsz. Viszont itt jön a fekete leves is, mivel az okostelóddal és a Bryton appal való kapcsolat kvázi elengedhetetlen a teljes körű működéséhez. DE! Én például sosem megyek el bringázni (sem) úgy otthonról, hogy ne lenne nálam a telóm, és ahogy a közösségi médiában akár a world tour versenyzőket is látom, ők sem mennek teló nélkül edzeni. Persze nem árt ha teljesen feltöltött telefonnal indulsz útnak. 

Bryton Rider 750 SE-Több mint szükséges-5
Bárhol tudunk módosítani az útvonalon
Bryton Rider 750 SE-Több mint szükséges-5
Forrás: Simon Ádám - Mozgásvilág

A kijelző

A navigációs egyébként meglepően jóra sikerült, a térkép átlátható, a címet/POI-t diktálással tudod bevinni a készülékbe. Méghozzá magyar nyelven is! Sajnos bepötyögésre csak az appban van lehetőség, de ez abszolút nem gond, a 2.8”-os színes kijelzőn úgyis nehézked lenne, pedig még a kesztyűben is kezelhető. Már ha van megfelelő kesztyűd hozzá, aminek az ujjak végén érintőképernyő használathoz kialakított szövet van. A kijelző láthatósága fullos, a fényerőt automatikusan is tudja állítani, és nem volt olyan napszak, vagy beesési szög amikor ne lett volna leolvasható. A nagyméretű kijelzőnek köszönhetően nem csak egyszerű leolvasni az adatokat, de sokat is tudsz belőle anélkül megjeleníteni, hogy zavaróan kicsik lennének a szegmensek. Persze testre szabható a képernyőn megtalálható adatok tengere, így olyan összeállítást legózol össze amilyet szeretnél. Az OSM azaz Open Street Maps segítségével látod a térképet is, navigál a kanyarokban, elágazásoknál. 

Bryton Rider 750 SE-Több mint szükséges-1
Az egyik sokat fogyaszt de fényes kijelzős, a másik napokig elvan
Bryton Rider 750 SE-Több mint szükséges-1

Navigáció

Természetesen rátölthetsz kész útvonalakat is, sőt a már bejárt útvonalakon végigmehetsz a megfelelő okosgörgő segítségével télen is, és a görgőt úgy fogja vezérelni mintha az adott emelkedőn tekernél. Megmondom őszintén, én túlzottan boomer vagyok már az előre letöltött navigáláshoz, szeretem látni, és érteni hol vagyok, viszek magammal papír térképet is, de tudom ezzel kb egyedül maradok lassan... Aki viszont nem büfé navigálásból, annak konkrétan életet menthetnek ezek a funkciók. 

Bryton Rider 750 SE-Több mint szükséges-12
A group ride funkció kicsit bonyolultan beállítható, de jó fejlesztés
Bryton Rider 750 SE-Több mint szükséges-12
Forrás: Bryton
Bryton Rider 750 SE-Több mint szükséges-11

Edzőtárs

Persze nem mindenki túrázni akar vele, lesznek akik versenyzésre fogják használni, és ehhez is tökéletes támogatást nyújt. Kompatibilis a Training Peaks szoftverrel amit a profi versenyzők is használnak, és az ott megtervezett edzéseket is rá tudod tölteni az eszközre, hogy végigvezessen rajta. A beállítható 7 pulzuszóna, az FTP értékek, és persze wattmérővel, pulzusmérővel is instant get párosodik. Benne van a group ride funckció is, ami szintén egy jó kis közösségi móka a már bejárt vagy megtervezett útvonalakat be tudod tölteni, amit hétvégén bejárhattok. Mára természetessé vált, hogy Strava Komoot és Relive szinkronizációt is tudjon egy komolyabb computer, ez itt sincsen másként. 

 
Bryton Rider 750 SE-Több mint szükséges-12
Okosság a radaros hátsó lámpa!
Bryton Rider 750 SE-Több mint szükséges-12
Forrás: Bryton
Bryton Rider 750 SE-Több mint szükséges-11
Bryton Rider 750 SE-Több mint szükséges-7

Szintén azoknak lesz hasznos a  Climb Challenge funkció akik komolyan veszik a bringázást, nem csak szimplán navigálni szeretnének. Ha emelkedőhöz érsz, akkor átvált a készülék "climb section" nézetre, és máris láthatod az előtted álló szakasz nehézségét, különböző színekkel jelölve, és százalékosan is! Természetesen az elmentett útvonalnál is tudod böngészni ezeket az adatokat.

Bryton Rider 750 SE-Több mint szükséges-12
Azoknak akik igazán szeretik a hegyeket!
Bryton Rider 750 SE-Több mint szükséges-12
Forrás: Bryton

Multifunkciós

Tudom, nem gyakori, de ha mégis többféle bringád van, akkor három kerékpár profilt is létre tudsz hozni, és ehhez megadni a különböző beállításokat. De ez még nem minden! A 750 SE nem csak a Shimano Di2 váltórendszerhez tud csatlakozni, hanem SRAM eTAP, és Campa EPS-hez is. Ilyenkor láthatóak a kiválasztott sebességi fokozatok, az áttételek, és az akku töltöttsége egyaránt. Sőt, a Shimano esetében a STEPS elektromos meghajtáshoz simán csatlakozik, így az ebike-odat is hozzá tudod kötni. Sőt, az ANT+ illetve LEV protokollon kommunikáló egyéb ebike rendszereket is ki tudja olvasni! Aki ismeri a radaros hátsó lámpát, ami jelzi ha autó közelít hozzád, az örülni fog, ugyanis ehhez is tud csatlakozni a Bryton GPS-ünk. Ilyenkor a képernyő jobb oldalán jelennek meg a jellegzetes csíkok. Hamarosan érkezik is egy tesztünk a Bryton Gardiáról!

Bryton Rider 750 SE-Több mint szükséges-4
Ha akadályba is ütköztünk, az nem a Bryton hibája volt :)
Bryton Rider 750 SE-Több mint szükséges-4

Mit mutatott a valóságban?

Bryton Rider 750 SE-Több mint szükséges-3

No de a száraz adatok mellett inkább beszéljünk arról, hogyan jött be a váltás? Pont egy elég sűrű időszakban esett be a készülék, így kvázi az első tekerés reggelén kapcsoltam be, telepítettem az appot (account már volt a másik miatt), és kezdtem el használni. Minden egyértelmű volt, nem kellett kezelési útmutatót böngészni, instant get volt a cucc! Menet közben átjöttek az email-ek, amiket egészen egyszerű a nagy kijelzőnek köszönhetően olvasni is, és tudom mindenki úgy teker, hogy full zen-ben van, és soha semmilyen körülmény között nem néz rá a social media oldalakra, vagy a céges mailekre, de nem szeretnék felköpni, és aláállni. Nekem szükségem van ezekre a funkciókra, mivel kvázi 6-23-ig elérhető kell legyek ha szükséges. Az üzemidő pedig maximálisan meglepett. Reggeltől késő délutánig úton voltunk, és az első nap estéjén automatikusan dugtam rá a töltőre, mivel az 530T-t ilyenkor már kellett táplálni, itt pedig 82%-ot mutatott az akku! Döbbenetesen jó. 3 napot bringáztam át anélkül, hogy a töltésre gondoltam volna, így akik egész napos, vagy netán több napos challengekre indulnak, azoknak is sima ügy lesz az üzemidő. 

Bryton Rider 750 SE-Több mint szükséges-3
Bryton Rider 750 SE-Több mint szükséges-3

Konklúzió

Az érintős kijelző fantasztikus, kesztyűben is kezelhető, ahogy már írtam jól látható, és megfelelően gyors. Oké nem egy iPhone kijelző gyorsasága, de ezt ne is várjuk egy céleszköztől. A gombok könnyen kezelhetőek, a Live Track funkció pedig az otthon maradt családtagokat is megnyugtatja hogy élsz még, hiszen látható merre haladsz. Ezt persze egy mai okos teló is tudja, de itt a sebesség, távolság, és menetidő adatokat is átküldi. Mindezen tudás mellett az ára is emberi maradt, még éppen 5 számjegyű, ami abszolút reális érte, és elég nagyot kell ugrani ahhoz árban a konkurenseknél, hogy jelentősen többet tudó GPS-es computert tudjunk kapni. És nem is vagyok biztos benne, hogy ennél többre szükségünk lehet!