Menü

2019.05.31.     Hozzászólás 0

1x12 Shimano XT és SLX szettben is

Az igazi, eredeti MTB-, valamint a legjobb ár/érték arányú alkatrészcsalád is 12 fokozatú lesz


Tavaly a nove mestoi MTB világkupán jelentette be a Shimano az 1x12-es XTR-t.

A fejlesztés során természetesen több ínyencséget is beleterveztek az XTR családba a mérnökök. 10-45 és 10-51-es fogaskoszorúval, 2x12-es váltórendszerrel is elérhető volt a család, ami kiegészült olyan újratervezett alkatrészekkel, mint a egy fokozatú mono-lever váltókar (a 2-es rendszerekhez használható egy karos váltókar), 4 dugattyús XTR fékek és a szuper ergonómikus I-Spec-ev fékváltókarok.

Természetes, hogy a top kategóriás, legnagyobb befektetést igénylő – jelenleg 1279 € környékén lehet beszerezni - szett nem terjed el a tömegek között.

 

XTR és SLX 1x12

Az XTR bemutatása után egy évvel a Shimano az XTR és az SLX szettekben is bevezeti az 1x12-t. Természetesen az alacsonyabb árcéduláért picivel kevesebbet kapunk:

 

Főbb különbségek az SLX és a DEORE XT rendszerek között:

Az SLX fékkaron nincsen holtjáték állító lehetőség, hátul csak 1 alumínium fogaskerék található, míg az XT-n 2 is. Az SLX szetbben kevesebb lánckerék opció, nincs kerék-szett, nincs multi release a jobb váltókaron, nincs textúra a váltókarokon, a láncon SIL-TEC bevonat van az XT krómjával szemben .s nincs FREEZA technológia a tárcsákon.

Az SLX 148g-al többet nyom összehasonlítva az XT azonos specifikációjával.

 

Lényeges különbségek a DEORE XT és az XTR között:

Kerék-szett csak DEORE XT szinten elérhető, az XT 28T-36T fogaszkoszorúval érhető el míg az XTR 30T-38T-vel. AZ XT I-SPEC EV fékváltókara csak 20 fokos dőlésszög állítási lehetőséggel jön, szemben az XTR 60 fokosával. Nincs dedikált XC fékkar, nincs külön középrész, kevesebb hátsó váltó opció.

Az XT 365g-al súlyosabb összehasonlítva azonos XTR specifikációval.

Természetesen a fél kilós különbség az XTR és az SLX tömegében jelentős, de az is amennyivel az XTR jobban megkönnyíti a pénztárcádat. Azok számára, akik pontosabban szeretnék a pro és kontra érvéket felsorakoztatni a döntésükhöz, csatoltuk a részletes sajtótájékoztatót. (LÁSD ALUL)

 

Hátsó váltó akcióban Forrás: Irmo Keizer

 

Hol kapható a Shimano XT vagy SLX szett?

Az új SHIMANO DEORE XT rendszererrel 2019. Június 14 pénteki naptól találkozhatsz a kiválasztott kereskedőknél egy igazán különleges, elsőbbségi csomag formájában. Hogy te is letedd a jeled, látogass el a shimano.com/makeyourmark weboldalra. AZ SLX elérhetőségét a cég még nem publikálta. 

Boltok ahol az XT elsőbbségi csomagok elérhetők:

Budapest: Berguson - www.berguson.hu illetve Bringaland - www.bringaland.hu

Kelet Mo.: Ákos Bike - www.akosbike.hu

Nyugat-Mo.: Georgesport - www.georgesport.hu

 

XT fékkar Forrás: Irmo Keizer

  

DEORE XT – tartósság és teljesítmény a ma hegyikerékpárosának


Hajtóművek:

Az új DEORE XT 1x12 hajtómű HOLLOWTECH II technológiával, integrált tengellyel és üreges hajtókarral készül. A lánckerekek Dynamic Chain Engagement+ fogprofillal érkeznek, mely a szélesebb és keskenyebb fogaknak köszönhetően kulcsfontosságú a megfelelő lánc feszesség, a könnyed hajtás és halk működés eléréséhez. A lánckerék gyors és biztos rögzítéséhez a hajtómű egy közvetlen felfogatási rendszert alkalmaz, ami nagyban leegyszerűsíti a lánckerekek cseréjét. 28, 30, 32, 34 és 36 fogú lánckerekek egyaránt elérhetőek hozzá, ráadásul kompatibilisek az XTR és az SLX rendszerekkel is. 4 hajtókar hosszal (165mm, 170mm, 175mm és 180mm) és 3 féle láncvonallal lesz elérhető:

- 52mm (FC-M8100-1) a 142 és 148mm-es Over Lock-Nut Dimensions (O.L.D.)-hez. Ez a legkeskenyebb Q-factor 172mm-el.
- 55mm (FC-M8120-1) 148, vagy szélesebb O.L.D.-hez. Jól jön a széles gumikhoz (Q-factor 178mm)
- 56.5mm (FC-M8130-1) 157mm-es O.L.D. és széles, 181mm-es Q-factor.

Hajtómű súlyok: FC-M8100-1: 620g, FC-M8120-1: 628g, FC-M8130-1: 636g (mind 32F lánckerékkel; 175mm hosszal, középrész nélkül)


A DEORE XT 2x12 HOLLOWTECH II hajtómű 36-26F lánckerekekkel a 10-45F fogas-koszorúval maximalizálja a lehetőségeket mindenféle terepviszonyok között miközben a legkisebb lépcsőfokokat kínálja a fokozatok között, így biztosítva az egyenletes pedálcsapás számot.

Kétfajta 2x hajtómű lesz elérhető, mindkettő egy 2 csavaros rendszert használ a bal hajtókar rögzítéséhez. Az FC-M8100-2 142mm-es O.L.D.-vel 48,8mm-es láncvonalhoz és 172mm-es Q-factor-al rendelkezik, míg az FC-M8120-B2 148mm-es O.L.D., 51,8mm láncvonallal és 178mm Q-factor-al érkezik.

Az FC-M8120-B2 (36-26T, 175mm, w/o BB) 672g súlyú, az FC-M8100-2 36-26T, 175mm, w/o BB) 654g.


Fogas-koszorú:
A 12 fokozatú DEORE XT fogas-koszorúk MICRO SPLINE rögzítéssel rendelkeznek, 10-45 fogkiosztás a kisebb fokozatok közötti lépcsőkért és 10-51 a maximális áttétel tartományért. Mindkét fogas-koszorú HYPERGLIDE+ rendszerű, ami a gyors le- és felfelé váltásokat és a rendkívül csendes működést segíti elő. Alumínium tartóbakokon ül a 10 db. acél fogaskerék, van továbbá 2 db. alumínium a tartósság és súly optimális szinten tartása miatt. A CS-M8100-12 súlya 10-51 fogkiosztással 470g, míg 10-45 fogkiosztással 461g.


Lánc:
Az új DEORE XT 12 fokozatú HG lánc belső kialakítása újra lett tervezve, hogy az tovább növelje a láncfeszességet és mindig a megfelelő helyen tartsa a láncot. Krómozott rögzítő szemek biztosítják a tartósságot, a finom siklást, valamint a gyors fel és lefele váltásokat. A CN—M8100 lánc (113 szem + QuickLink) súlya 252g.
Váltók: Akár a szimpla (RD-M8100-SGS), akár a dupla (RD-M8120-SGS) rendszerhez való váltót nézzük, a DEORE XT minden esetben precíz és gyors váltást tesz lehetővé óriási áttétel-tartomány mellett is. Mindkét váltó SHIMANO SHADOW RD+ kialakítást kapott, így csökkentve a sérülés veszélyét és a rázkódást egyaránt. Ez, valamint a 13 fogú vezetőgörgők is hozzájárulnak a bringázás csendesebbé és élvezhetőbbé tételéhez. Az RD-M8100-SGS 284g, az RD-M8120-SGS pedig 290g.


A DEORE XT első váltók ugyan azzal a kialakítással tudják kiszolgálni mind a 48,8 és az 51,8mm-es láncvonalat is, persze a felfogatások természetesen különböznek. D-type, E-type, vagy M-type rögzítésekkel lesz elérhető. Az első váltók súlya FD-M8100-D esetében 135g, az FD-M8100-E 106g, míg az FD-M8100-M esetében 114g.
Váltókarok: Mind oldalirányban, mind dőlésszögben állítható ISPEC-EV váltókarok, melyek letisztult formában rögzülnek a fékkarokhoz és magas személyre szabhatóságot garantálnak, a textúrázott gumiborítások a karok megfelelő részén és a kétirányú kioldás pedig tovább segíti a váltásokat. A jobb váltókar (SL-M8100-IR) multi-release funkciója lehetővé teszi több fokozat gyors váltását, míg a 2x12 rendszert használók a bal oldalon egy MONO lever kart találnak (SL-M8100-IL), mely egyetlen karral oldja meg a precíziós le- és felváltást. A DEORE XT váltókarok egyaránt elérhetőek lesznek bilincses kivitelben is. A váltókarok súlya: SL-M8100-IR: 120g, SL-M8100-IL: 73g, SL-M8100-R: 117g, SL-M8100-L: 78g.

Fékek: A DEORE XT féktestek 2 verzióban lesznek elérhetőek. Egy XC specifikus 2 dugattyús, valamint egy Trail/Enduro 4 dugattyús változatban. A 2 dugattyús rendszer azonos kialakítású a korábbi XT M8000 kiadással, ami azt jelenti, hogy a G02A/3A/J02A/3A műgyantás betétek és a G04S/J04C fémes fékbetétek csereszabatosak, míg a 4 dugattyús verzió egy teljesen új konstrukció, mely az XTR M9100 design alapján készült és gyárilag az új N03A (műgyanta) vagy N04C (fémes) fékbetétekkel érkezik. (kompatibilis továbbá a D03S és D02S betétekkel is).
A DEORE XT fékkarok egyaránt működnek az XC és a Trail/enduro fékekkel, s a Shimano SERVO WAVE rendszerének köszönhetően gyors a fékreakció, nagyobb a fékerő és rövidebb a holtjáték. A fékkarok immár 2 ponton érintkeznek a kormánnyal, ezzel rendkívül merev érzetet biztosítva. A karok továbbá rendelkeznek fékkar-távolság állíthatósággal, valamint holtjáték állító csavarral is az egyszerű és gyors finomhangolásért akár útközben is.

Az XC stílusú fék rendszerek (BR-M8100-BL-M8100) tárcsával (160mm RT-MT800) és fékbetéttel 392g, míg az Enduro rendszerek (BR-M8120-BL-M8120) 410 g súlyt nyomnak tárcsával és fékbetéttel.
Féktárcsák: Az újratervezett DEORE XT szintű ICE TECHNOLOGIES FREEZA tárcsa (RT-MT800) maximalizálja a hűthetőséget, mely egyenletes fékhatást biztosít, s a fékbetétek élettartamát is növeli. A szendvicsszerűen összepréselt alumínium mag és acél külső rész a belső oldalon elhelyezett ventilátor-szerű lemezek segítéségével vezeti el a hőt. 140mm (88g), 160mm (109g), 180mm (132g) és 203mm (164g) méretekben lesz elérhető.
Kerekek: Az XTR M9100 szériával ellentétben a Shimano DEORE XT sorozat mind 27,5” és 29” méretekben kínál teljes kerék-szettet XC és Trail/Enduro felhasználásra egyaránt. A Shimano XC kerekek 24 mm-es Tubeless-ready kialakítású teljesen zárt felnivel fogadják a külsőket 2,35” méretig. A 28 db. duplán egyenesen húzott küllő tökéletesen egyesíti a merevséget az alacsony súllyal (WH-M8100-27.5: 1764g, WH-M8100-29: 1840g) a gyors XC bringázás érdekében.

A másik oldalon a DOERE XT Trail/Enduro specifikus kerék-szettje 30mm-es belső felni-szélességgel akár 2,6” gumi fogadására is képes. A zero-dish hátsó agyak 148mm O.L.D.-vel bírnak, az alumínium felnik pedig 28 db. J-bend küllőt fogadnak, melyek nagyon merevvé, ugyanakkor könnyűvé varázsolják ezt a tubeless kereket, mely így igazán alkalmas az agresszív felhasználásra. (WH-M8120-27.5: 1846g, WH-M8120-29: 1932g).
Mind az XC, mind a Trail/Enduro kerék-szett E-THRU tengelyekkel szereltek (elöl 15mm, hátul 12mm), 148mm O.L.D.-vel rendelkeznek és Shimano MICRO SPLINE kazetta testekkel vannak szerelve.
Önálló DEORE XT első- és hátsó agyak szintén elérhetőek lesznek 100mm és 142mm, valamint 110mm, 148mm és 157mm-el. Az agyak súlya: HB-M8110: 142g, HB-M8110-B: 147g, HB-M8110-BS: 158g, FH-M8110: 305g, FH-M8110-B: 307g, FH-M8110-BS: 306g, FH-M8130-B: 310g.


SLX – Azoknak, akik az új kihívásokat kutatják


Mint a DEORE XT, az új SLX M7100 sorozat szintén megkapja a 12 fokozatú MICRO SPLNE fogas-koszorút 10-45 vagy 10-51 fogkiosztással, 1x12, vagy 2x12 lehetőséggel egyaránt. A dedikált SLX szintű lánccal, 2, illetve 4 dugattyús fékkel, tág állíthatósággal bíró ISPEC-EV váltókarokkal, optimalizált első- és hátsó váltókkal és 12 fokozatra felkészített agyakkal prémium technológiát hoz az igazi mountain bike világába.

Hajtóművek: Az új SLX M7100 hajtóművek HOLLOWTECH II technológiával, integrált tengellyel és üreges hajtókarral készülnek. A lánckerekek Dynamic Chain Engagement+ fogprofillal érkeznek, mely a szélesebb és keskenyebb fogaknak köszönhetően kulcsfontosságú a megfelelő láncfeszesség, a könnyed és csendes működés eléréséhez. A lánckerék gyors és biztos rögzítéséhez a hajtómű egy közvetlen felfogatási rendszert alkalmaz, ami nagyban leegyszerűsíti a lánckerekek cseréjét. 30, 32 és 34 fogú lánckerekek egyaránt elérhetőek hozzá, melyek kompatibilisek az XTR és a DEORE XT rendszerekkel is. A hajtóművek 3 hajtókar hosszal (165mm, 170mm és 175mm) lesznek elérhetőek.

Az SLX M7100 hajtóművek 3 féle láncvonallal érhetőek el:
- 52mm (FC-M8100-1) a 142 és 148mm-es Over Lock-Nut Dimensions (O.L.D.)-hez. Ez a legkeskenyebb Q-factor 172mm-el.
- 55mm (FC-M8120-1) 148, vagy szélesebb O.L.D.-hez. Jól jön a széles gumikhoz (Q-factor 178mm)
- 56.5mm (FC-M8130-1) 157mm-es O.L.D. és széles, 181mm-es Q-factor.
A hajtóművek súly adatai: FC-M7100-1: 631g, FC-M7120-1: 638g, FC-M7130-1: 656g (mind 32 fogú lánckerékkel, 175mm hajtókarhosszal és középrész nélkül).
Az SLX 2x12 HOLLOWTECH II hajtómű 36-26F lánckerekekkel a 10-45F fogas-koszorúval maximalizálja a lehetőségeket mindenféle terepviszonyok között miközben a legkisebb lépcsőfokokat kínálja a fokozatok között.
Kétfajta 2x hajtómű lesz elérhető, mindkettő egy 2 csavaros rendszert használ a bal hajtókar rögzítéséhez. Hasonlóan a DEORE XT-hez, az FC-M7100-2 hajtómű is 142mm-es O.L.D.-vel 48,8mm-es láncvonallal és 172mm-es Q-factor-al rendelkezik, míg az FC-M7120-B2 hajtómű 148mm-es O.L.D., 51,8mm láncvonallal és 178mm Q-factor-al érkezik.
Az FC-M7120-B2 (36-26T, 175mm, BB nélkül) súlya 682g, az FC-M7100-2 (36-26T, 175mm, BB nélkül) pedig 674g.


Fogas-koszorú: A 12 fokozatú fogas-koszorúk MICRO SPLINE rögzítéssel rendelkeznek, 10-45 opció a kisebb lépcsőkért és 10-51 a maximális áttétel tartományért. Mindkét fogas-koszorú HYPERGLIDE+ rendszerű, ami a gyors le- és felfelé váltásokat és a rendkívül csendes működést segíti elő. Alumínium tartóbakokon 11 db. acél fogaskerék rögzül, valamint 1 db. alumínium fogaskerék a tartósság és súly optimális szinten tartása a megfelelő bringázási stílust is figyelembe véve. A CS-M7100-12 10-51 fogkiosztás súlya 534g, míg 10-45 fogkiosztással 513g.

Lánc: Az új SLX 12 fokozatú HG lánc belső kialakítása újra lett tervezve, hogy az tovább növelje a láncfeszességet és mindig a megfelelő helyen tartsa a láncot. Sil-Tec bevonatot kaptak a rögzítő szemek, melyek így biztosítják a tartósságot és könnyed működést minden körülmény között. A CN—M7100 lánc (113 szem + QuickLink) súlya 252g.


Váltók: Akár a szimpla (RD-M8100-SGS), akár a dupla (RD-M8120-SGS) rendszerhez valót nézzük, az SLX hátsó váltók minden esetben precíz és gyors váltást tesznek lehetővé még a 12 fokozatú hatalmas áttétel tartomány mellett is. Mindkét váltó SHIMANO SHADOW RD+ kialakítást kapott, így csökkentve a sérülés veszélyét és a rázkódást egyaránt. Ez, valamint a 13 fogú vezetőgörgők is hozzájárulnak a bringázás csendesebbé és élvezhetőbbé tételéhez. Az RD-M7100-SGS 316g, az RD-M7120-SGS pedig 322g.


Az SLX első váltók egyetlen kialakítással tudják mind a 48,8 és az 51,8mm-es láncvonalat is kiszolgálni, D-type, E-type, vagy M-type rögzítésekkel lesznek elérhetők. Az első váltók súlya FD-M7100-D esetében 135g, az FD-M7100-E 166g, míg az FD-M7100-M esetében 114g.
Váltókarok: Mind oldalirányban, mind dőlésszögben állítható ISPEC-EV váltókarok, melyek letisztult formában rögzülnek a fékkarokhoz és magas személyre szabhatóságot garantálnak. A 2x12 rendszert használók a bal oldalon egy MONO lever kart találnak (SL-M7100-IL), mely egyetlen karral oldja meg a precíziós le- és felváltást. Az SLX váltókarok egyaránt elérhetőek lesznek bilincses kivitelben is. A váltókarok súlya: SL-M7100-IR: 121g, SL-M7100-IL: 73g.


Fékek: Az SLX féktestek XC specifikus 2 dugattyús, valamint Trail/Enduro 4 dugattyús változatban lesznek elérhetőek. A 2 dugattyús rendszer azonos kialakítású a korábbi verzióval, ami azt jelenti, hogy az SLX szintű G02S/J02A műgyantás betétek és a G04S/J04C fémes fékbetétek csereszabatosak, míg a 4 dugattyús verzió egy teljesen új konstrukció, mely az XTR M9100 design alapján készült és gyárilag D03S (műgyanta) vagy D02S (fémes) fékbetétekkel érkezik (kompatibilis továbbá a N03A és N04C betétekkel is).
Az új SLX fékkarok egyaránt működnek az XC és a Trail/enduro féktestekkel, s a Shimano SERVO WAVE rendszerének köszönhetően gyors a fékreakció, nagyobb a fékerő és rövidebb a holtjáték. A fékkarok immár 2 ponton érintkeznek a kormánnyal, ezzel rendkívül merev érzetet biztosítva. A karok továbbá rendelkeznek fékkar-távolság állíthatósággal az egyszerű és gyors finomhangolásért akár útközben is.
Az XC stílusú fék rendszerek (BR-M7100-BL-M7100) tárcsával (160mm SM-RT70) és fékbetéttel 425g, míg az Enduro rendszerek (BR-M7120-BL-M7120) 444 g súlyt nyomnak tárcsával és fékbetéttel.


Féktárcsák: Az SLX szintű ICE TECHNOLOGIES tárcsa (SM-RT70) gyors visszahűlést tesz lehetővé köszönhetően a szendvicsszerűen összepréselt alumínium magnak és acél külső résznek. 140mm (121g), 160mm (133g), 180mm (159g) és 203mm (193g) méretekben lesz elérhető.
Agyak: Önálló SLX első- és hátsó agyak elérhetőek lesznek 100mm és 142mm, valamint 110mm, 148mm és 157mm-el. A hátsó agy (FH-M7110) a Shimano MICRO SPLINE rendszerét használja. Az agyak súlya: HB-M7110: 142g, HB-M7110-B: 147g, FH-M7110: 350g, FH-M7110-B: 354g, FH-M7130-B: 359g.
Összefoglalva a sok lehetőséget tisztán látszik, hogy az új DEORE XT M8100 széria magas teljesítményt nyújt a magas elvérásokat támasztó és felfedező szellemű mai kerékpárosok számára, míg az SLX M7100 széria osztozva az azonos DNS-ben, inspiráló és megbízható teljesítményt biztosít mindazok számára, akik szeretik kiélvezni a kerékpározás élményeit.

 

Ajánló