A hazai kis- és középvállalkozásokat is utolérte a digitalizáció Hír

(x) - Támogatott tartalom
2021/07/17
A magyar kis- és középvállalkozások közel fele, 48 százalékuk tudta hozni 2020-ban a korábbi év eredményeit és 52 százaléka nyilatkozott úgy, hogy ezt a szintet 2021-ben is elérik. A megkérdezettek közel harminc százaléka pedig üzleti növekedéssel számol a jövőben. A világjárvány kisebb negatív hatását a vállalkozások 35 százaléka érezte, súlyosabb következményekről 16% számolt be Mastercard friss kutatása szerint.

Az amerikai pénzügyi vállalat azzal a céllal végezte a kutatását, hogy átfogó képet adjon a digitalizáció hatásáról a kisvállalkozói szektorban. Míg a koronavírus-világjárvány gyökeresen megváltoztatta a vásárlók napi fizetési szokásait, egyúttal tolta a digitális fizetések irányába, addig a vállalkozások esetén ez a folyamat kevésbé hozott drasztikus átalakulást. A megkérdezettek 68%-a fizet elsődlegesen banki átutalással, ők azok, akik a napi ügymenet kapcsán is ezt a fizetési módot részesítik előnyben. 16 százalék említette elsődleges fizetési eszközként a kártyás fizetést, ők elsősorban az olyan kiadásokat rendezik ily módon, mint az üzleti ebédek, utazások, szállás fizetése és a tankolás. Vélhetően utóbbiak a szórakozás és kikapcsolódás során, például a kaszinó online ügyleteinek intézésekor is ezt a megoldást részesítik előnyben. A hazai vállalkozások 17 százalékánál az elsődleges fizetési eszköz még mindig a készpénz, pedig a többség szerint nem szívesen fizet így, mert a kezelése és a könyvelése egyaránt lassú és bonyolult.

A digitális fizetéseké a főszerep

A vállalkozások körében a bolti vásárlások alkalmával a digitális fizetéseké a főszerep, 84 százalék fizet így, ebből 54% a bankkártyás, 30% a számlaalapú fizetés a Mastercard kutatása szerint. Készpénzt mindössze 17 százalékuk használ ezekben a helyzetekben. De az online vásárlások esetén is előnyt élveznek a digitális megoldások: 47% a banki átutalás, 21% a kártyás online, 18% a kártyás utánvét. Ebben az esetben a készpénzhasználat csupán 18%-ot tesz ki. 

A vállalkozók 65 százaléka a banki szolgáltatásokról és termékekről meglévő bankját kérdezi meg, 42 százalékuk fordul könyvelőjéhez. Egy ötös skálán a megkérdezettek átlagosan 3,7-re értékelték a bankjukkal való elégedettségüket, és ehhez a szinthez közelít a bizalom megítélése is (3,8), ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy a két érték között szoros összefüggés van, hiszen magas bizalom mellett az összesített elégedettség is jobban alakul.

A hagyományos bankok népszerűbbek

A kutatás eredménye szerint a fintech szolgáltatókba vetett bizalom 3,2 pontot ért el, ugyanakkor a vállalkozások 21 százaléka számolt be erős és aktív együttműködésről a bankjukkal összefüggésben, a válaszadók 76 százaléka pedig azt mondta, hogy a bankjával jó kapcsolatot ápol, de ez a kapcsolat főként a tranzakciók lebonyolítására korlátozódik.
Berkes Tibor, a Mastercard üzletfejlesztési igazgatója örömmel látja, hogy a magyar vállalkozások fizetéseik zömét digitális megoldásokon keresztül végzik. Mint mondja, az a céljuk, hogy olyan értéknövelt szolgáltatásokkal is segítsék őket, amelyek napi ügymenetük támogatása mellett a működésükhöz legjobban illeszkedő fizetési megoldást is biztosítja számukra.