Túra az Olymposra

Kakuk András
A Túra az Olymposra hossza 31.12 Km. Az útvonal szintemelkedése 2000 m, szintideje 48 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Görögország területén található.

Ha nem a mindennapi görög nyaralás érdekel bennünket, akkor mindenkinek ajánlom a következő izgalmas túrát. Az Olympos hegység legmagasabb pontja a Mytikas (2918 m), A 12 görög istenség (házi feladat: Soroljuk fel őket!) lakhelyére egy megerőltető 1 napos vagy egy kényelmesebb 2 napos túra árán lehet feljutni.

A sztrádáról Thessalonikitől kb. 45 percre délre kell lehajtani Litochoro felé. A faluba érve rögtön ki van táblázva az Olympos Nemzeti Park, kövessük hát! Kb 20 km-n keresztül vezet a szerpentin felfelé Prionia nevű kiindulópontig

Útvonal az Olympos csúcsára

Aki kényelmes egy naposat akar, az csak félig menjen az „A” turista házig .

A túra elején rögtön egy gyönyörű vízesést láthatunk, de sajnos tilos fürödni benne!

Olympos túra

A kb. 2100 méteren található turistaházig a sárga E4-s túraösvényen haladunk. Az ösvény teljesen egyértelmű, nincsen elágazás, egyenesen halad felfelé. Ez a rész, akár 2 és ½ óra alatt is teljesíthető, de úgy 3 – 3 és ½ óra az átlag.

Ha kétnaposra tervezzük a túrát, akkor érdemes egy kicsit lassabban menünk, hiszen mint az a képekből kitűnik a táj gyönyörű!

Ne legyünk meglepve, ha strandpapucsos turistacsoportokat látunk felfelé haladni, víz nélkül. A tengerpart közelsége miatt ugyanis sokan gondolják, hogy egy rövid kitérővel felrohannak a csúcsra. Az egy-két kivételtől eltekintve, akik tényleg felsuhannak-vigyorogva, elsétálnak mellettünk, miközben a vadonatúj keménybakancsunkban, és hátizsákkal a hátunkon szenvedünk felfelé-általában nem jó felkészületlenül elindulni. Mindenképpen vigyünk magunkkal sok vizet, hiszen itt is nagy a hőség nyáron, illetve a magaslat miatt kialakuló fejfájás elsődleges ellenszere a sok vízivás. A turistaházig ugyan 3 forrás is van, egy a legelején, egy kb. ¾ óra gyaloglás után, és egy a háznál, de száraz nyáron, mint az idei, augusztusra már semmi csordogál belőlük.

Olympos túra

Az „A” turistaház is különleges a maga nemében, hiszen az általunk megszokott zsíros deszka és kolbász menü helyett, itt is a görög konyha van terítéken. Görög sali, olajbogyó, tzatziki és egyéb nyalánkságok. Az árak is elfogadhatóak. Egy frappé vagy egy kis Mythos sör is csak 2 euróval könnyít zsebünkön.

Az épület is meglepően szép és tiszta. Téglából épült falai egy görög monostor hangulatát idézi, amit csak erősít az a tény, hogy csak hideg víz van, amit a közeli gleccserből nyernek.
Elektromos áram 2 x 2 órán át van reggel és este. Az emeletes ágyas szobákban van bőven vastag takaró, ezért a hálózsákot nem szükséges felcipelnünk. Meleg ruhát ellenben mindenképpen, mert naplemente után igen hüsi van 2000 méteren.

Ráadásul a hegytetőn nagyon jellemző az erős szél, ami nem segít a melegérzetünkön.

Olympos túra

A következő etapra korán reggel induljunk Az első csúcs a Skala, 2866 méteren. Idáig elég furfangos az út hiszen javarészt apró kavicsos ösvényem kell felfelé haladnunk, amitől az az érzésünk támad, hogy amíg 1 lépést megyünk felfelé, addig 2 lépést hátra.

A Skalaig is kb. 2-3 óra az út. Onnan a piros-sárga turistaúton juthatunk el a legmagasabb csúcsig. Ez a rész azonban inkább technikás, különös odafigyelést igénylő, mint sem fizikailag megerőltető, ellenben rövid, mindössze 45 perc.

Az út visszafelé legalább annyira megerőltető tud lenni, mint felfelé ezért ne siessünk túlságosan!

Fontos infók az Olympos túrához

Az „A” turistaház telefon száma: +30-23520 81800

Helyet foglalni nem szükséges feltétlenül, de azért előfordulhat, hogy mind a 70 hely foglalt.

Mint már említettem, takarót adnak, víz a közeli gleccserből jön, ezért frissítőnek kiváló. A WC a balkánon megszokott szörfös-pottyantós, de egy-egy eldugott sarokban angol WC-vel is találkozhatunk.

Papucsot érdemes vinni, mert ,mint, minden ilyen „hüttében” bakancsban tilos bemenni a szállásra!

Egy személyre10 euró a szállásdíj. Camping hely is létezik kb. 4 euróért. Azoknak, akik nem alszanak ott és nem is rendelnek ételt vagy italt, szóval saját szendvicsüket kívánják elfogyasztani, 1.60 eurót kell fizetniük.