Kiprun KD900X futócipő teszt

Kiprun KD900X futócipő teszt

Kuttor Csaba
Kuttor Csaba - Támogatott tartalom
2023/04/19
A Kiprun első valódi karbonbetétes versenycipője

KD900X A Kiprun karbonbetétes futócipője

A Kiprun első valódi karbonbetétes versenycipőjét tesztelhettem, ami egy részt megtiszteltetés, másrészt mivel a korábbi összes versenycipőjüket teszteltem, kíváncsian vártam már, hogy mikor jön ki a Decathlonos márka is a maga vastag talpú, karbonlappal ellátott top cipőjével. Mondhatnám, hogy nem kapkodták el, hiszen ma már az összes nagy gyártó palettáján megtalálhatóan ezek a cipők, de ahogy a mondás tartja,  jó munkához idő kell! A Kiprunnál nem kevesebb, mint két évig dolgoztak ezen a modellen, és a végeredményre úgy gondolom, méltán lehetnek büszkék. A cipő mind megjelenésében, mind kidolgozásában, anyaghasználatában felveszi a versenyt a versenytársakkal.

Kiprun KD900X futócipő teszt-8
Kiprun KD900X futócipő teszt-8
Forrás: Simon Ádám - Mozgásvilág

Súly

A súlya egészen kiváló. Abszolút a legjobbak között van. A 225grammos hivatalos súly valószínűleg stimmel. A nálam járt 234 grammra mért modell 43-as volt, ennyit jelenthet egy méret. A kiváló súly nagyban a VFOAM-ra keresztelt talpanyagnak köszönhető, mely anyagát tekintve PEBAX. A piacon szereplő jellemző középtalp anyagoknál nagyjából 20%-kal több dimanikát ad vissza, melyet egy PEBAX labdával baromi egyszerűen prezentálni is tud a cég. Leejtve egy kemény felületre valóban sokkal jobban pattan vissza, mint a különböző egyéb talphabból készült labdák.

Általunk tesztelt futócipők tömege min/max
138 gramm
225 gramm
360 gramm

Kiprun KD900X futócipő teszt-5
Kiprun KD900X futócipő teszt-5
Forrás: Simon Ádám - Mozgásvilág

Drop

Egy igazán dinamikus, és gyors futásra szánt cipőnél alacsonyabb dropot is el tudnék képzelni, de a 8 mm is alacsonyabb, mint a jellemző 10-12 mm-ek, de azért itt látszik, hogy gondoltak az átlag utcai futókra, akik maratonokat, félmaratonokat fognak ebben a modellben futni, és jó eséllyel a táv második felében már jellemző lesz a sarokra lépés.

0 mm
8 mm
13 mm

Tartás

Sarokmegtámasztás

Lassan azt kell mondjuk, hogy a vastag, robosztusabb talpú versenycipőknél nem igazán beszélhetünk sarokmegtámasztásról. Az oka az, hogy a gyártók a vastagabb talpakkal nagyobb mozgásteret kapnak arra, hogy olyan kialakításokat eszközöljenek, melynek keretében a talp - megemelt peremmel, magasabb boltozattal - fogja meg a bedőléseket . A Kiprun KD900X-nél is egy teljesen flexibilis sarokrészről beszélünk, melynek egyetlen funkciója van: stabil tartás vertikális irányban, és egy megfelelő párnázás a kidörzsölések ellen. A Kiprun ezt a kettőt megoldja, oldal irányban viszont szinte semmit sem tart. Tapasztalatom szerint ez nem okoz nagy problémát még egy pici lúdtalp esetében sem.

Kiprun KD900X futócipő teszt-3
Kiprun KD900X futócipő teszt-3
Forrás: Simon Ádám - Mozgásvilág

Boltozati alátámasztás, stabilitás

A sarokmegtámasztás „elfelejtése” miatt a talp anatómiailag legjobb kialakítása igen fontos. A Kiprun KD900X esetében ez egy gyenge pont. A talp körben szépen meg lett emelve a felsőrész irányába, így mint egy csészében, a láb egész jól meg lett támasztva. Azonban megfeledkeztek a belső, talpat követő hullámról. Persze, mondhatjuk, hogy ez egy neutrális cipő, tehát miért keresünk benne megtámasztást? Azonban egy félmaraton, vagy maraton esetében az átlag futó, akik a cipőt majd legnagyobb számban fogják megvenni, már le fogják tenni a sarkukat, sőt nagyon el fog fáradni a bokájuk, és a tökéletes talajfogás is múlt időbe kerül. Nos, ilyenkor egy kis segítség a talpaknak aranyat ér. A KD900X-nél ennek hiányát bizony éreztem a 30km körüli futásoknál. Máshogy, fokozottabban fáradt el a bokaízületem, és a lábfejem kis ízületei, mint más cipőkben. A cipő ennek ellenére még úgy is egészen stabil, hogy a sarka hihetetlenül keskeny. A talp relatív keménysége miatt megtehették, hogy itt is spóroltak a mérnökök. Sőt, amit szintén elhihetünk a Kiprunnak, hogy a cipő 1000 km feletti távot bír ki. A korábbi Kiprunos tapasztalataimból kiindulva a 2000 km-en sem lepődnék meg, ami tekintve, hogy az átlag futóteljesítménye ezeknek a cipőknek simán 500 km alatt van, egészen hihetetlen szám. Ha hozzáadjuk azt is, hogy talán a legjobb áron hozza ki a Decathlon ezt a cipőt, akkor ár/érték arányban verhetetlen cipőről beszélünk.

A cipő karaktere a tartás alapján
55 %
enged
megtart

Középtalp dinamika

A középtalp dinamika nagyon jó. Itt az az érdekes, hogy a karbon lap talán a legpuhább a KD900X-ben, amit valaha teszteltem. Jóformán teljesen összenyomható a talpa, miközben vannak olyan versenycipők, melyeket szinte totálisan merevek. A KD900X inkább rugónak használja a karbon lapot. Segíti az ellépést, de egyáltalán nem agresszívan. Nem nyírja ki a vádlit, nem kényszerít teljesen pattogós futást a használójára. Ellenben a talpa minden vastag talpú cipőnél keményebb. A keménynél talán jobb kifejezés a feszesebb. Futás közben érezhető, hogy a 20% plusz dinamika azzal jár, hogy némileg”kopogósabb” a futásunk. Kisebb csillapítást kapunk, illetve inkább az izomzat kap kisebb védelmet.
Dinamikailag ellenben kiváló. Ha sok ilyen cipőm lenne, a KD900X-t leginkább 10 km-re használnám, illetve legfeljebb félmaratonra. A maratonra már kell a nagyobb puhaság, és az azt kiegészítő, kompenzáló keményebb karbonlap.

A cipő dinamizmusa szerint
90 %
kocogós
tempós

Talp tapadása

A tapadást tekintve a versenycipők között kicsit talán kuriózum a Kiprun. Egészen vastag, és egészen masszív kopóréteget kapott. Ez természetesen elengedhetetlen a +1000km-es vállalásukhoz. Én úgy gondolom, hogy nem éri meg ennél vékonyabb, gyengébb kopórétegekkel ellátni a cipőket, hiszen a spórolt súly marginális. A Kiprunnál azért biztos, ami biztos a vastagabb, és egészen jól erezett kopóréteget teljesen átlyukasztgatták, ezzel is csökkentve annak súlyát. Száraz, és nedves aszfalt burkolaton maximálisan jól tapad, de egy poros, száraz földes úton is megállja a helyét. Olyan felületen azonban, ahol a pici, sekély barázdái könnyen eltömődnek, azaz sáros, füves, avarral fedett utakon, már nem igazán működik. Sok versenycipővel szemben, a Kiprun a kopásállóságot is zászlajára tűzte, így ez nem olyan cipő, amellyel 2-3 maratont tudunk csak futni, hanem kifejezetten az edzésekre is fejlesztették. A felhasználóinak tehát jó tisztában lenniük vele, hogy azt az 1000km-t ugyanúgy, mint a versenyen, kizárólag jó útviszonyok mellett tehetik bele, lehetőleg aszfalton!

70 %
korcsolya
tapad

Kiprun KD900X futócipő teszt-7
Kiprun KD900X futócipő teszt-7
Forrás: Simon Ádám - Mozgásvilág

Csillapítás

Az ütéscsillapítása egy érdekes kategória. Mint fentebb írtam, nagyon érezhető az a plusz dinamika, melyet az új típusú habbal elértek. De persze minden jóban van valami rossz. Az ütéscsillapítása érezhetően kisebb lett így, mint más, maratonra készült cipőnek. Ami picit furcsa, mert a maraton esetében iszonyú fontos az izmok kímélése, jobban meghatározza a teljesítményt az, hogy tovább bírjunk teljesíteni optimálisan, mint az, hogy mennyre pattogósan tudunk futni. Három órán át kevesen pattognak…
Mint szintén fentebb már leírtam, rövidebb utcai futóversenyekre ajánlom emiatt. 5-10 km-re, maximálisan félmaratonra.

80 %
min
max

Párnázottság, kényelem

A párnázottság nem igazán jellemző a versenycipőkre. A Kiprun KD900X sem erről lesz híres. Egészen minimális sarokpárnázottsága van, máshol sehol sincs benne szivacsozás. A láb körben kellemesen meg van támasztva, de futás közben már hiányzik egy kis plusz. A felsőrész jól kialakított. Legalább is az én lábfejemre tökéletesen passzolt. A modell egyébként egy féle szélességgel érhető el, tehát, akinek vékonyabb, vagy vastagabb a lábfeje, annak lehet, hogy más lesz a véleménye. Alapvetően lábujjaknak megfelelő hely áll rendelkezésre, nem tört soha, sehol. A nyelvében imádom a belső megerősítést, ami segít abban, hogy erősebb megkötésnél is védve legyenek a bokaszalagok a cipőfűzőtől.
Egyáltalán nem kényelmetlen tehát, sőt! De azért nem ez lesz, már csak a keményebb talpa miatt is, álmaid pihe-puha futócipője

80 %
fapados
luxus

Kiprun KD900X futócipő teszt-11
Kiprun KD900X futócipő teszt-11
Forrás: Simon Ádám - Mozgásvilág

Hajlékonyság

Karbonbetétes cipő esetében ez a kategória általában értelmezhetetlen. A Kiprun KD900X esetében azonban egy inkább kiemelkedően rugalmas talpról beszélhetünk, mint merev talpról. Volt már olyan cipő a kezeim között, amely jóformán hasonló hajlékonysággal rendelkezett úgy, hogy nem volt benne semmiféle karbon. A vádlit kíméli viszont, és ha valaki egyelőre csak szemezik azzal, hgy kipróbálna egy karbon betétes cipőt, akkor simán azt javasolnám, hogy kezdje ezzel!

60 %
merev
hajlékony

Szellőzés, légáteresztés

Egy rétegű felsőrésszel készül, méghozzá 80% PET felhasználásával. Ha valakinek ismerős az elnevezés, az nem véletlen, ez gyakorlatilag az üdítős palackok anyaga. A maradék 20% poliuretán. A felsőrészen körben sehol egy varrás, egy ráhegesztés, vagy logó, így maximálisan tud szellőzni.

100 %
meleg
szellős

Összességében egy kiváló ár/érték arányú cipőt ismertem meg a Kiprun KD900X-ben, azonban izgalmas kérdés, hogy mennyire mernek majd kísérletezni a futók egy olyan márkával, mely még nem bizonyított annyit a nagy maratonokon, amelyben nem futnak világsztárok. Sajnos attól, hogy a karbontalpú cipők között a 60 ezer forint ma már egy jó ár, mégiscsak egy csomó pénz, és ilyen összegekkel már nem biztos, hogy az emberek szeretnek hazardírozni. Részemről a karbonbetét puhasága miatt egy jó belépő cipőnek érzem azok számára, akik még edzetlenek egy maratonhoz, de szeretnék kipróbálni a rövidebb távokon, hogy számukra előnyös-e egy ilyen cipő.

A futócipő tesztet a hazai Decathlon áruházak üzemeltetője a Tízpróba Magyarország Kft. támogatta, de a teszt kimenetelébe semmilyen beleszólásuk sem volt. A Kiprun KD900X itt vásárolható meg.