HOKA Rocket X futócipő teszt Cikk

HOKA Rocket X futócipő teszt Cikk

Kuttor Csaba
Kuttor Csaba, Támogatott tartalom
Kuttor Csaba, Támogatott tartalom
2021/03/23
Nagyon közel a tökéleteshez...

HOKA Rocket X - közel a tökéleteshez

Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy mostanában több olyan újhullámos versenycipőt is kipróbálhattam, melyek elsősorban arról ismerhetőek fel, hogy a szokásosnál magasabb talppal, és beépített karbonbetéttel készülnek. A Hoka már hozott ki korábban Carbon X néven egy elég komoly versenyzőt ebben a kategóriában. Amellett, hogy a Carbon X-et is folytatja a cég, előállt a Rocket X-szel, amely amellett, hogy valamilyen szinten utódja a Carbon X-nek, különbözik is tőle. Mondhatjuk, hogy egy icipicit más közönséget céloz meg. A Hoka Rocket X persze már nevéből adódóan is a rakéta gyorsaságú futókat keresi, azaz főleg az elitnek készül. Hihetetlen jó súlya, és a talpába beépített karbonlap is a minél jobb teljesítményt igyekszik kihozni használójából.

HOKA Rocket X futócipő teszt-3
Rocket X
HOKA Rocket X futócipő teszt-3
Forrás: Kakuk András - Mozgásvilág

Súly

210 gramm

Egy ilyen vastag talppal megáldott cipőnek ez egy parádés súly. A Brooks Hyperionnál 5 grammal könnyebb. A Nike Vaporfly 4% hasonló, a Next% pedig 10 grammal könnyebb csak tehát nagyjából azt a súlyt hozza, amit a hasonló top cipők tudnak. A saját márkatársát, a HOKA Carbon X-et meg 30 grammal veri!

Általunk tesztelt futócipők tömege min/max
138 gramm
210 gramm
360 gramm

Drop

Az 5 mm-es drop az a lejtés, amit én már régóta várok egy új generációs versenycipőtől. A Nike-ok jellemzően 10 mm-esek, ami szerintem sok egy olyan cipőtől, amit eleve elülső érkezésre terveztek. A Brooks Hyperionja 8 mm-es, és már az is érezhető, a Hoka Rocket X-je viszont már tényleg egy új érzést ad a használójának. Itt sokkal kevésbé kell erőltetni az aktív talajfogást. Egyszerűen adja magától, hiszen sokkal inkább sarkall a magasabb, pattogósabb futásra. 

0 mm
5 mm
13 mm

Tartás

Sarokmegtámasztás

A semmi kis felsőrészekkel szemben a Hoka egy hagyományosabb sarokkialakítással látta el a Rocket X-et. Külső megerősítést nem kapott, de egy korrekt belső megtámasztással rendelkezik, optimális magasságú és ívű sarokrész kialakítással. Éppen annyi szivacsozással látták el, hogy több más, túlkönnyített felsőrésszel készített versenycipőtől eltérően itt egy cseppet sem kell aggódni a láb feltörésétől. Ez annak ellenére is fontos egy ilyen cipőnél, hogy elsősorban aktív futóknak szánják, azaz a sarokra érkezés nem igazán van bekalkulálva. Egy maraton, de félmaraton végén is simán előfordulhat, hogy a talajfogás egyre hátrébb tolódik és akkor nem árt, ha némi támasztást kap a sarokcsont.  
 

Boltozati alátámasztás

Annak ellenére, hogy a Rocket X elsősorban verseny/fél-verseny cipő, a magas talp már eleve ad egy igen jó platformot a lábnak. Bár neutrálisnak van hirdetve, azért elég komoly belső emeléssel rendelkezik, ráadásul ami nagyon tetszett, hogy a talp külső része nincs eltúlozva. Sokszor túl szélesek a neutrális talpak, ami kintről befelé egy tolást eredményez futás közben azáltal, hogy a futók többségére jellemző külső láb-élre érkezés során óhatatlanul befelé dobja a lábat. A HOKA Rocket X sokkal keskenyebb talppal rendelkezik, mint a legtöbb hagyományos futócipő, ezáltal a talp neutrális mivolta jobban érvényesül. Úgy is fogalmazhatunk, hogy mindenki úgy tartja a lábát futás közben, ahogy akarja/tudja, nem pedig úgy, ahogy a cipő engedi. Én úgy éreztem, hogy a laza bokaízületem ellenére könnyedén meg tudom tartani vele a helyes, egyenes tartást. 

A cipő karaktere a tartás alapján
85 %
enged
megtart
Osztályzat: 8-as

Középtalp dinamika

A cipő dinamikáját meghatározza az 5 mm drop, ami talp elülső részen való futást segíti. Az aktív ellépést pedig tovább fokozza a talpába épített karbon lap. A Rocket X-ben az volt az érzésem, hogy a dinamikát adó tényezők közül a legerősebben az alacsonyabb drop érvényesül. A karbon-betétet csak minimálisan éreztem, és nem is okozott túlzottan pattogós futást. Ezt egyébként Garmin futódinamikát tudó órámmal le is ellenőriztem, és megerősítette az érzésemet, hogy kevésbé fokozta az aktivitásomat, mint más, a Hokáénál „keményebb” karbon betéttel készülő versenycipő. Természetesen egy hagyományos futócipővel szemben a Rocket X is érezhetően többet ad vissza, de a versenytársakhoz képest kisebbet rúg a cipő. 

A cipő dinamizmusa szerint
90 %
kocogós
tempós

HOKA Rocket X futócipő teszt-2
Akcióban
HOKA Rocket X futócipő teszt-2
Forrás: Kakuk András - Mozgásvilág

Talp tapadása

A versenytársakhoz hasonlóan klasszikus kopóréteg csak azokon a helyeken van a talpon ahová érkezünk, és ahonnan elrugaszkodunk. Azaz a sarok külső és belső oldalán (méghozzá külön!), illetve a talp elülső részén. Erezettség, mintázat itt is minimálisra sikeredett. Talán anyagában kicsit jobb a gumi, mert egyébként egészen jól tapadt, még vizes úton is. Természetesen nem sziklás terepre, sárra, hóra, latyakra lett kitalálva, ott valószínűleg lennének vele gondok. Száraz aszfalton makulátlan, ott is kell használni. 

70 %
korcsolya
tapad

HOKA Rocket X futócipő teszt-4
Talp
HOKA Rocket X futócipő teszt-4
Forrás: Kakuk András - Mozgásvilág

Ütéscsillapítás

A HOKA keskenyebb talpának van egy érdekes mellékhatása. Ugyanolyan puhaságú anyagból egy szélesebb talpon az erő nagyobb felületen oszlik el, ergo, hiába ugyanolyan puha, mint egy keskenyebb modell, mégis keményebbnek érezzük. A Rocket X talp kisebb felületen kapja a becsapódási energiát, így picit jobban benyomódik, ezáltal puhábbnak érezzük. A tesztelés sokán abszolút érezhető volt a kiváló csillapítás. Talán már-már kicsit túl sokat is csillapított. Persze a 80 kilómnál léteznek karcsúbb futók is, így egy 60 kilós atlétánál lehet, hogy a tompítás máris eléri az optimális értéket annak ellenére, hogy például a HOKA Carbon X-hez képest vékonyabb talpat kapott a Rocket X. Előbbi saroknál 32 mm, míg utóbbi 30 mm. Ez mondjuk a 48 mm-es Nike-okhoz képest komoly különbség. Ennek ellenére ebben a kategóriában maximálisan jól teljesített a cipő.

100 %
min
max

Párnázottság, kényelem

A HOKA kényelemben mindig jól teljesít. A top cipőknél sokszor a súlycsökkentés oltárán feláldozzák a kényelmet, és sokszor a praktikumot is. A Rocket X esetében nagyon jó a középút. A felsőrész egyszerű, vékony, varrás nélkül készült. A talp igen jól tompít, és kellemesen puha, a betét szintúgy. A párnázottság éppen megfelelő. Nálam ez a maximálisan kényelmes cipő!

100 %
fapados
luxus

Hajlékonyság

A hajlékonyság a karbon lap miatt itt elég szubjektívan értékelhető. Ugyanakkor, ahogy korábban is említettem, a karbon lap vagy kicsit vékony, vagy kicsit gyenge, de nem dob nagyot a futáson, a hajlékonyságán is érezhető, hogy míg egy Nike Vaporfly-t gyakorlatilag behajlítani sem lehet, a Rocket X hajlítható! Természetesen limitáltabban a „közönséges” cipőkhöz képest.

60 %
merev
hajlékony

HOKA Rocket X futócipő teszt-1
Hajlik?
HOKA Rocket X futócipő teszt-1
Forrás: Kakuk András - Mozgásvilág

Szellőzés

Szellőzés terén nagyon jó a Rocket X. Nagyjából a rávasalt HOKA logón kívül mindenhol hatalmas szellőző lyukakat magában foglaló vászon mindenhol tudja tolni kifelé a párát. Nagyon hidegben már nem tudtam tesztelni, de nem is oda való. 10fok környékén 100%-osan jó volt a hő és pára leadása.

100 %
meleg
szellős
 


Összességében a HOKA legújabb versenycipőjében egy igazi all round cipőt ismertem meg. Tempó futásokhoz, maratonhoz, félmaratonhoz, de lefelé akár 5 km-hez is el tudom képzelni. Minden sebességben segíti a mozgást. A lassabbaknak tompít, és tart eleget, a gyorsakat a karbonlappal a kisebb droppal, és a remek súllyal segíti. Számomra nagyon közel van a tökéleteshez!
 

A teszt elkészítését a HOKA magyarországi forgalmazója támogatta, de semmilyen beleszólása nem volt a teszt eredményébe. 

Hirdetés