Menü

2013.11.18.     Hozzászólás 0

Kerékpárcomputer túrázóknak, futóknak?

Sigma ROX 6.0 kerékpárcomputer teszt


Egy kilométerórán mit lehet tesztelni? Méri-e a megtett távolságot, és a pillanatnyi sebességem… pont. Igen ám, de ebbe az órába ennél kicsit többet belezsúfoltak…

Még az idei szakmai kiállításon, a Eurobike-on kaptunk ígéretet a közel három évtizedes múltra visszatekintő, kerékpárkomputereket tervező német gyártótól, a Sigmától, hogy hamarosan kapunk egy ROX-ot tesztre. Nem is telt el sok idő, megérkezett a csomag. A dobozban annyi alkatrész lapult, hogy elsőre kicsit meg is ijedtem, nem is a kilométeróra van benne, hanem valami lego-játék.

Megmondom őszintén, évek óta nem használtam kilométerórát kerékpározás közben… A pillanatnyi sebesség nem fontos, a megtett távolság pedig legtöbbször nem érdekel, mert csak az élményen van a hangsúly. Így az ez idáig kezembe került órák nem tudtak olyan pluszt nyújtani, ami miatt ragaszkodtam volna bármelyikhez is. Ráadásul ma már az okostelefonokra – melyek folyamatosan velünk vannak - telepített applikációkkal könnyedén követhetjük a tekerésünk majd minden adatát… no meg akár trackelhetjük is azokat. Plusz, ha leszállok a lóról, bakancsot húzok, mely során szintén szeretnék pár adatot (magasság pld) rögzíteni. De két órát venni, igen csak pénztárcakönnyítő művelet.

Nagy valószínűséggel, ezzel nem csak én vagyok így, és több gyártó is érzi a többlet szolgáltatás nyújtás szükségét. Multisportórákra már van példa a piacon, amiből a Sigma sem akar kimaradni. A ROX sorozat felső kategóriáját képviselő Sigma ROX 6.0-val erre tesz egy próbát ebben a szegmensben.

 

Sigma ROX 6.0

Galériához klikk a képre! (Fotó: Paraferee)

 

A multisportórák lényege
Miért ne lehetne egy órával mérni és rögzíteni minden fontos adatot kerékpározásunk, majd túráink vagy futásaink közben? Mivel a különböző mozgásfajták különböző formájú és jellegű inputokat kínálnak, egy ilyen óra megtervezése igencsak kifinomult feladat. Ráadásul a mai világban a design is nagyon fontos, így mind a kormányon, mind az ember csuklóján jól kell kinézzen. Ebbe a világba lett tervezve a ROX 6.0…

Formáját tekintve alapjában véve kerékpáros komputer. Valószínűleg a cég tervezői is innen, ebből az irányból indultak ki. Majd amikor elkészültek, bónuszként még hozzá tették a csuklópántot, és ezzel az outdoor-órakénti használat lehetőségét. Mert bár a karcsú, igen formás ROX nagyon jól mutat a kormányon, de a csuklón már elég idegenül, „bumszlin” fest. De ettől még el lehet rugaszkodni, ha elégséges a tudása...

 

Mi fér egy gyufásdobozba?
Természetesen az alap kerékpáros funkciók, mint pillanatnyi-, maximum-, átlagsebesség, tekerési idő, megtett- és teljes megtett távolság benne van. Ezeken felül lehetőségünk van köröket is mérni, így köridőt, a körben megtett távolságot.

Barométeres magasságmérőjének köszönhetően láthatjuk az aktuális- és maximális tengerszintfeletti magasságunk, a szintemelkedés mértékét illetve a szintemelkedés grafikonját is. Elméletileg az IAC technológiának köszönhetően a ROX magasságmérése fejlettebb, sok vetélytársáénál. Önkalibrálása révén pontosabb adatokat mutat, bár a tesztek során így sem tudtam soha ugyanarra a magasságra visszaérni. Az eltérés 20-60 méter között ingadozott.

A mellkaspánt segítségével követhetjük a pillanatnyi-, az átlag- és maximális pulzusunk, beállíthatunk célzónát, mely el nem érését illetve túllépését hang és ikon segítségével jelzi. Az előre beállított életkor, súly adatok és a mért pedálfordulat révén elégetett kalóriát is számol nekünk.

A pedálfordulat mérővel rögzítjük a pillanatnyi fordulatot, illetve átlagot számolhatunk. A felsoroltak mellett már csak hab a tortán a stopper és visszaszámláló, valamint hőmérsékletmérő

Huhh, kihagytam valamit? Ja igen, még háttérvilágítása is van, hogy a sötétben is lássuk, hol tartunk.

Ennyi adatot megjeleníteni, kezelni nem egyszerű. A Sigma designja ennek ellenére nagyon trendi. Karcsú vonalak, fehér-fekete színben, és minimális mérettel. 5 gombot találunk rajta, melyek segítségével állíthatunk be, vagy jeleníthetünk meg adatokat. Elég sok idő kellett, mire minden gomb-kombinációt megtanultam, de összességében nem túl bonyolult eligazodni rajta.

 

Guruljunk egyet
Persze előtte még fel kell szerelni minden kiegészítőt a paripára, hogy a funkciók működjenek is. A pedál-fordulatmérő jeladóját két gyorskötegelővel könnyedén rakom fel a láncvillára, majd a mágnes következik, amire három megoldást is kínál a cég, attól függően milyen hajtókar-váz kombinációnk, és ebből eredő hajtókar-láncvilla távolságunk van. Én a legegyszerűbb utat választottam, egy apró mágnesnek hagyom, hogy azt tegye a pedálom tengelyével, amit a legjobb tud: erősen vonzódni hozzá.

A sebességmérő-jeladóját szintén két kötegelővel rögzítem a villa szárán, majd a mágnesét a küllőim egyikére pattintom.

 

Sigma ROX 6.0

Galériához klikk a képre! (Fotó: Paraferee)

 

A kormány adapter felhelyezése sem okoz fejtörést. A dobozból kiveszem kötegelőket, az adapter hátáról leveszem a védőfóliát, így a kívánt pozícióba ragaszthatom, a kötegelőkkel pedig stabilabbá teszem. Villámgyorsan kész is vagyok az installáció első részével… jöhet a kalibrálás.

A csatolt, lepedőméretű nyomtatványon nincs ugyan magyar nyelvű leírás, de szerintem az angol vagy német nyelv ismerete nélkül is el lehet igazodni a grafikákon. Az kiegészítők felszerelése nem került annyi időbe, mint megadni minden kért adatot (épp csak a hajam színét nem kérdezi)… de végül elérkezik az a pillanat, hogy a kijelzőn a SETTINGS CLOSE felirat villog.

Indulás előtt még egy dolog vár rám: a pulzusméréshez szükséges mellpánt felvétele. A keskeny, vékony és puha pántot méretemre állítom, majd az ábrák segítségével mellkasomon a helyes pozícióba rakom. Kényelmesen simul a testemre, észrevétlenül lehet viselni. Mégis két, apróság zavaró volt a tesztek alatt. A szalag könnyen gyűrődött össze a levételek során, mely az idő teltével egyre kevésbé simult ki, így feltételezem 1 év múlva már érezhető lesz a gyűrődés. A másik egy kiadós napos túra végeztével jelentkezett. Az érzékelő lapkák annyira a bőrömhöz tapadtak a nap végére, hogy levételkor erősen csíptek.

Az első pár túra után érdekes változást figyeltem meg magamon. Sosem gondoltam volna, hogy mennyire „függővé” tesz majd, ha tudatában lehetek a pulzusom hatékony tartományban tartásának. Már pedig a ROX 6.0 nem csak figyeli, de hanggal és ikonnal is figyelmeztet, ha lefele vagy felfele eltérek tőle. Ezáltal elkerülhetem a savasodást (határérték feletti tartományban pörög a szívünk), és a lehető legjobb teljesítményt tudom leadni, a lehető leghosszabban. Ördögi…

Meglepődtem, hogy a tervezők gondoltak a kijelző zavaró adatok-mentesítésére is. Ha nem vásárolunk pulzusmérő- és/vagy pedálfordulat-mérőt, akkor indulás után röviddel a kijelzőről eltűnik a jelhiányában csak nullával villogó érintett rész. Így, ha a túra során rápillantunk az órára, nem fogunk szívrohamot kapni, hogy nincs pulzusunk, mert az óra azt mutatja…

További tetszést vívott ki a háttérvilágítás. Nagyon praktikus tud lenni, ha kezd ránk sötétedni. A kellemes zöld fénye nem csak elégséges az adatok leolvasásához, hanem megnyugtató is.

Adataink (még a rögzített hőmérsékletet is) számítógépünkre is letölthetők a Sigma Data Center 3 segítségével, majd segédprogrammal kielemezhetők.

Amiről még nem ejtettem szót, az a jeladók és a komputer közti kapcsolat. Napjaink trendjének megfelelően vezeték nélküli természetesen. Ezeknek a megoldások legnagyobb ellensége a különböző rádiófrekvenciájú külső behatások. Ezt a Sigma a szabadalmaztatott STS-protokoljával szűri.

 

Karon az óra
A csomagban van egy gumis karpánt is, melybe bele tudjuk pattintani a kormányról leszedett óránk. Sajnos hiába a kis méret, a karcsú vonalak, ahogy ezt már az elején is említettem, nem egy outdoor karóra…

Kezünkön a kijelzőről eltűnnek a kerékpáros funkciók, és csak a gyalogláskor szükséges infókat kapjuk. Pulzus, aktuális- és maximális magasság, túrázási idő, szintkülönbség, pulzus tartományok, átlag- és maximális pulzus, elégetett kalóriák, visszaszámláló és hőmérséklet. No persze a teljes túrázási idő, -szintkülönbség és -elégett kalória is előkereshető.

 

Sigma ROX 6.0

Galériához klikk a képre! (Fotó: Paraferee)

 

Élesben kényelmesen a csuklómra simult az óra. Súlya annyira elenyésző, hogy észrevétlen marad. A designon túltéve magam, csak egy problémával szembesültem a tesztek során: mivel a csuklópántba kb 30 fokos elforgatással lehet bele- illetve kipattintani az órát, nagy hátizsák felvételénél kétszer is előfordult, hogy a zsák vállpántjával kioldottam az órát (emiatt meg is sérült a kijelzője kicsit, mert persze arcra esett a sziklákon). Nyilván ez elkerülhető, ha a hátizsákot nem jobb kézzel kezdem felvenni, vagy ha kellőképpen odafigyelek, és nem akadok bele a vállpántba. Mindenesetre ezen van még mit kicsit csiszolni Sigmáéknál.

 

Konklúzió
A Sigma ROX 6.0 igazán okos, sokat tudó óra… már ha minden kiegészítőt megveszünk hozzá, és ezzel ki használjuk a tudástárát. Felhasználhatóságát tekintve, nálam inkább marad a kerékpáron. Jópofa elgondolás volt a csuklópánt, de sajnos designban van még mit csiszolni rajta, hogy karóraként is elfogadható legyen. Ennek ellenére, ha elrugaszkodunk a kialakítástól, és a GPS hiányától, ez a tudás 55 990 Ft-ért (a hazai forgalmazó ennyiért kínálja a kiegészítőkkel felturbózott ROX 6.0-t) maximálisan jó vételnek számít!

Olvass többet a témáról: teszt, sigma

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.