Podbanszkóról a Köves-völgyön át a Sebesre Túra

A Podbanszkóról a Köves-völgyön át a Sebesre Túra hossza 9 Km. Az útvonal szintemelkedése 1330 m, szintideje 5 Óra, nehézsége Nehéz. Az útvonal Szlovákia területén található.

Indulási hely: Podbanszkó (Podbanské, 940 m, 49.141993°, 19.902274°)

Érkezési hely és legmagasabb pont: Sebes (Bystrá, 2248 m, 49.189007°, 19.842492°)

Időkalkulátor a Sebesre: Podbanszkó – Köves-völgy (Kamensitá dolina) – Köves-nyereg (Pyšné sedlo, 1791 m, 3 ó 45 p) – Bliszt (Blyšť, 2169 m, 1 ó) – Sebes (15 p).

Összesen: 5 ó. Vissza: 3 ó 45 p.

Itiner

1. A Tátraváros (Vysoké Tatry) nevű közigazgatási egységhez tartozó kicsiny település, Podbanszkó központjában található parkolóból (940 m) indul a Liptói-Tátra egyik kevésbé látogatott völgyébe, az elágazások és tavak nélküli Köves-völgybe (Kamenistá dolina) vezető kék jelzésű turistaút. Rövid szakaszon együtt haladunk a nyugat felé tartó piros jelzéssel, amely aztán hamarosan balra fordul. Továbbra is a kék jelzésen maradva, a Köves-patakot (Kamenistý potok) keresztezve kiszáradt fenyvesek között járunk, majd hosszú ívben észak felé indulunk, és a hosszú völgytúra nagy részében a patak jobb partján kényelmesen emelkedünk egyre feljebb a völgyben.

2. Hosszú ideig a völgy mélyét kitöltő sűrű fenyvesek között haladunk, amelyek 1500 méterhez közeledve ritkulni kezdenek, és megérkezünk a törpefenyők sávjába. Utunk a patak medrét követve a vízfolyást szegélyező tisztásokon át kanyarog, majd a bal partra átjutva egyre meredekebbé válik. Itt már magunk előtt látjuk a főgerinc mély hajlatát, a törpefenyőket fokozatosan havasi gyepek váltják fel, és a füves-törmelékes terepen meredeken emelkedve érkezünk meg a Liptói-Tátra főgerincén vezető turistaút keleti végpontját jelentő Köves-nyeregbe (Pyšné sedlo, 1791 m). A tágas, füves nyerget a Tátra északi és déli oldalát összekötő fontos átjáróként hajdan a góralok, később a turisták is használták, ma már azonban csak a szlovák oldalról érhető el.

Podbanszkóról a Köves-völgyön át a Sebesre ForrĂĄs: Nagy Árpád
Podbanszkóról a Köves-völgyön át a Sebesre
Kép forrása: Nagy Árpád

3. A nyeregből az innen induló piros jelzésen nyugat felé fordulunk, és eleinte viszonylag kényelmesen, majd a sziklás-törmelékes gerincen egyre meredekebben emelkedünk fel a Bliszt (Blyšť, 2169 m) füves ormára. A Bliszt valójában nem csúcs, pontosabb, ha úgy fogalmazunk, hogy a Sebes északi gerincének végső kiemelkedése, amelyen keresztül a Sebes oldalgerince csatlakozik a Tátra főgerincére. A főgerincnek erről a fontos elágazási pontjáról rövid, jelzés nélküli ösvény vezet a Liptói-Tátra legmagasabb csúcsára, a főgerinctől kb. 600 méterre délre emelkedő Sebesre (2248 m). Amennyiben jelzett úton, a szabályokat betartva szeretnénk feljutni a csúcsra, akkor ehhez észak felé le kell ereszkednünk a Sebes-hágóba (Bystré sedlo, 1953 m), majd a hágóból a kék jelzésen dél felé indulva a Bliszt meredek nyugati oldalát traverzálva juthatunk fel a kristályos palából felépülő csúcsra.