Tudj meg mindent a kempingezésről! – III. rész. Hír

www.multinavigator.hu
2009/08/05
Hol van már a húsz évvel ezelőtti súlyos kemping gázpalack és rezsó? A mai gázfőzők könnyűek, mobilak, a palackok vétele, utántöltése pedig gyerekjáték. Bárhová is megyünk, bármint is főzünk, minden célra és terepre találunk nekünk megfelelő főzőfejet.
Balaton vagy Magas-Tátra? Bizonyára soha nem felejtjük el a régi ház, lakás tűzhelyét. Sokszor ugrottunk arrébb gyerekként, ha a túl sokáig folyt gázt az elektromos szikragyújtóval későn gyújtotta be nagyanyánk. Ijesztő lángcsóvák táncolták körbe a lábast, mi pedig hosszú percekig szagolgattuk megpörkölődött szemöldökünket, vagy az apró pihéket a karunkon. Ha okosan bánunk a modern gázfőző fejekkel, hasonló élményben ma már nem lehet részünk. Akár egy szolid balatoni nyaralás, akár egy komolyabb Magas-Tátra túra elé nézünk, az amerikai Brunton márka kínálata minőségi választást jelent. A kempingasztalon túl komoly terepen is megállják a helyüket, és típustól függően kisebb bután palackok mellett folyékony üzemanyaggal is működnek. Legyen az a petróleum származék nafta, benzin, dízel olaj, vagy akár 70%-os alkoholfokkal rendelkező szeszes ital. Főzési igényünktől függ, a szúrt palackra szerelhető könnyű kivitelt, vagy a szélfogóval ellátott, önálló lábakon álló darabot szerezzük-e be. Bármelyik is legyen, mindegyik változat a gyári tokban kis méretben szállítható, ultra könnyű, stabil és egyszerűen összeszerelhető. Apróságok
A Brunton családjának legkisebb tagja a Flex gázfőző állvány , amely összehajtott állapotban akár zsebben is elfér. Könnyű, mégis stabil, kihajtható lábainak köszönhetően az apró méret ellenére sem csúszkál rajta az edényünk . Bután palackot külön vásárolhatunk hozzá alig pár ezer forintért. A flexibilis csövet a szúrt gáztartályról csak kiürülése után szerelhetjük le, ám ez nem minden esetben okoz problémát, hiszen a legkisebb palackok egy igen kiadós tea-reggeli-vacsora hármastól ki is fogynak.
  A Talon Butane főzőfej ugyancsak szúrt gázpalackra erősíthető fel. A lábai behajthatók, így még a tartállyal együtt is könnyen szállítható. Az acél apróság 100 méteres tengerszint szerinti magasságon 4 perc alatt forral föl 1 liter 20 Celsius fokos vizet, és maximum másfél óráig főzőcskézhetünk rajta.
  A Talon nagytestvére, a Cub Butane fél perccel gyorsabb a vízforralási versenyben, ám nemcsak teljesítményében, kinézetében is tetten érhető a különbség. A kompakt méretű égőfejre rögzített edénytartó szárak kerültek, így tartva stabilan akár egy majdnem két liter űrtartalmú edényt .

A Flex is rendelkezik a maga „nagytestvérével”, a Flex Foldable Butan -nal. Kinyitva nem is gondolnánk mennyire apróra összecsukható, alig 7x3.5 fél centiméter. Az extra könnyű égőfej edénytartó fülei függőlegesen nyithatók és zárhatók, így könnyű állítani a megfelelő edénymérethez. Az izobután gázpalackhoz rögzítve 3 perc alatt forralja föl a levesnek föltett vizet, és a csúcson 70 percig égethető.
A kompakt nagyok – csak könnyedén   A legnagyobb dobás azonban a Lander-DF Dual Fuel és a Vapor AF All Fuel szett. Előbbi naftával és petróleumpárlattal, utóbbi szinte mindennel; butánnal, naftával, kerozinnal diesel olajjal, sőt erős, 70% alkoholtartalommal bíró itallal is üzemel. A Dual Fuel 70 percig járatható a csúcson, az All Fuel-lel viszont akár egy gulyást is készíthetünk: maximális üzemideje egy huzamban két és fél óra. A nagy edény alatt is stabilan állnak, hiszen talpaikon gumiborítást találunk, így kizárható, hogy a Tátra szikláin megcsúsznának. Hosszának köszönhetően a flexibilis gáz/üzemanyag csövet messzire helyezhetjük a lángoktól, így is elkerülve az esetleges robbanásveszélyt. Mindkettő felépítése robosztus, mégis könnyűek, és meglepően kis helyet foglalnak a hátizsákban. Az égőfej mellé szélfogó lemezt , flexibilis üzemanyagcsövet, reduktort (visszaégés gátló, öntisztító szelepet), üzemanyagpalackot és karbantartó készletet kapunk, és mindez nem nyom fél kilónál többet. Elsőre talán borsosnak tűnhet az áruk, de a minőség mellett a sok kiegészítő kárpótol minket: más csomagok felszereltsége közel sem mondható ilyen gazdagnak. Kicsi vagy nagy, az elhelyezés nem mindegy A nem palackra rögzített fejek körül minden estben győződjünk meg róla, hogy könnyen begyúló anyagok nincsenek a gázrózsa közvetlen közelében. Míg a bután flaskák kellő magasba emelik a tüzet, addig „talpas” társaik egy-egy száraz fűszálat, levelet minden nélkül meggyújthatnak. Bár az általános tapasztalat az, hogy ilyen esetekben csupán alig pár négyzetcentiméternyi terület pörkölődik meg, legyünk óvatosak, a nem megfelelően elhelyezett szélvédő lemez vagy hirtelen összetákolt szélfogó sem ér semmit, ha változik az erős szélirány. Ha nem teljesen sík terepen vagyunk, gázfőzőnket lehetőleg több irányból fogjuk közre az apró dombok, közelben talált nagyobb kövek segítségével. Ha ez nem áll rendelkezésre, fogjuk be e célra a felszerelésünket. A kisebb modelleknél már a szellő is „elfújhatja” a lángot, kevésbé melegítve edényünk tartalmát. Minden üzemanyag típus (gáz, folyékony) esetén kerüljük el a gázrózsa bólintását, azaz helyezzük el vízszintesen, még akkor is, ha lábak egyes termékeknél szabadon állíthatók. Ahogy szél esetén, így nem megfelelő szögben is több anyag fogy a tartályunkból, na meg a nem terepre igazítható állványról lecsúszik az étel. Több gázfőzőnél találkozhatunk piezo gyújtóval, amely mint az öngyújtók esetében szikrát ad az anyag lángra kapásához. Még az ilyen modellek esetén is érdemes tűzszerszámot magunknál tartani: a tűzkő gyorsan nedvesedik, és ezek a megoldások soha nem örök életűek. Ha biztosra akarunk menni, szerezzünk be alig több mint 4000 forintért egy vihargyújtót , amely vízálló, és 100 km/h sebességű szélben is meggyullad. Ha szállítjuk mobil tűzhelyünket, mindig ügylejünk a helyes tárolásra: palackot, tartályt lehetőleg mindig nyílásával fölfelé tegyük a zsákba. Köréjük tekerhetjük az alumínium szélfogót, gázégőinket pedig saját csomagolásába gondosan helyezzük be. Ha huzamosabb ideig nem használjuk, vagy látjuk, a különböző üzemanyagok összekormozták a fúvókákat, ne legyünk restek, álljunk neki a takarításnak. Az 1-2 éves garancia a Brunton termékekre csak így él. A multinavigator.hu cikksorozata a kempingezésről a szabadban nagy megbízhatósággal használható lámpákkal hamarosan folytatódik. Azt követő témáink: Konnektor nélkül: akcióban a napenergia, Ha oda a sátor - építsünk menedéket!