- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Újabb bakancs került tesztre kezeim közé, méghozzá az olasz GriSport cég 10353 kódnévre hallgató lábbelije. Első randink alatt folyamatosan a „fura egy szerzet ez” mondat járt a fejemben. Egy ránézésre robosztus, masszív felépítésű, agresszív talpazatú, vízhatlan membrános bőrbakancs, de fél magas szárral, nagyon puha talpazattal… Hirtelen nem is tudtam eldönteni, mire is lenne jó, de mire a több, rövidebb-hosszabb túrákon túl jutottam vele, nagyjából kialakult a kép, amit Te is megtudhatsz a cikk végére.
(Fotó: Paraferee) Galériához klikk ide!
Történelem
1977-et írunk, amikor a Grisport céget megalapították Olaszországban. A gyártó az utcai viselet, túra- és munkavédelmi cipők terén mára a világ legnagyobb lábbeli gyártói közé tartozik, a mai napig hazai gyártású több mint 5000 féle modellel és évi 2 000 000 pár feletti termelésével.
A korszerű, megújuló energiaforrásokkal működő gyár (az anyacég környezettudatos szemléletét bizonyítja, hogy a gyártás során felhasznált energia 70%-át Olaszország egyik legnagyobb napelem-erőműjéből, a GRISPORT napelemeiből nyeri, melynek segítségével évente több mint 1 000 tonna CO2-al kevesebb légszennyezettség kerül a légkörbe, mint más “hagyományos” gyártás során), Olaszországban Montebelluna hegyek lábánál üzemel.
Tények
Mint ahogy azt már korábban, egy másik bakancs tesztnél leírtam, ilyen lábbeli vásárláskor ez is olyan, mint autót venni: nem csak az árát vagy kinézetét kell néznünk, hanem az igényeinket is. Mert 2-gyermekes szülőként nem feltétlen vesszük meg a család egyetlen autójának a két ajtós sport kupét, csak azért, mert bitang-jól-néz-ki-és-olyat-gyorsul-hogy-a-gyerek-lehányja-az-anyja-hátát, és terepjárót sem kellene vennünk, csak mert robosztusnak néz ki, ha a legnagyobb akadály ami elénk kerül a 10centis padka a parkoláskor és földutat is csak az off-road magazinok lapjain látunk…
A bakancsoknál is léteznek kategóriák, amik alapján saját igényünknek megfelelő lábbelit tudunk vásárolni: nem mindegy, hogy csak alkalmi hétvégenként szeretnénk sétálni a környék vagy közeli dombságok és közép-hegységek ösvényein, vagy olykor-olykor már a közép-hegységekben nagyobb, keményebb túrákat is nyomnák, vagy ennél is tovább mennénk, és magas-hegységek ösvényeit célozzuk meg.
(Fotó: Paraferee) Galériához klikk ide!
Nézzük a GriSport 10353-as bakancsot részleteiben:
MEREV DE RUGANYOS TALP
Ellentmondásos? Lehet, de szükséges. Egy sziklákkal, kövekkel teli ösvényen haladva, vagy épp egy sziklafalon kapaszkodva, nagyon fontos, hogy a cipőnk talpa ne hajoljon, ne legyen nagyon rugalmas, mert azzal a haladásunkat nehezítené, és biztonságunkat csökkentené. Viszont a gyaloglásnál senki sem szeretne egy deszkalappal a talpán neki indulni a csúcsnak, így az ideális kombinációt kell megtalálni. A legtöbb gyártó betűkkel jelöli a merevség/rugalmasság szintjét, esetünkben ilyen épp nincs. A 10353-as talpmerevsége nagyon sportos, könnyedén szinte 45°-ban meghajlítható kézzel. Ez az agresszív használat ellen szól, viszont igen kényelmes, komfortos sétát biztosít.
(Fotó: Paraferee) Galériához klikk ide!
AGRESSZÍV TALPMINTÁZAT
A jó mintázat is elengedhetetlen, hisz azok tartják majd a bakancsunk, és azzal együtt minket is ott, ahova tervezzük épp a lépést. Fontos megjegyezni itt, hogy a puhább összetételnek köszönhetően ezek a talpazások nem szeretik az aszfalton, betonon való hosszú gyaloglásokat, mert itt gyorsan kopnak! A GriSport lábbelink kellően agresszív mintázattal rendelkezik, bár az orrán és sarkán épp, hogy csak picit felkanyarintották a gumírozást, ami az agresszív (sziklás, köves) használat ellen szól.
(Fotó: Paraferee) Galériához klikk ide!
TALP ANYAGÖSSZETÉTEL
A talp anyaga sokat elárul annak minőségéről. A tesztelt bakancs talpa 4 rétegből épül fel: a járó felület VIBRAM® (az elnevezés egy mozaik szóból Vitale Bramani hegymászó nevéből ered, aki egy tragédia hatására speciálisan hegymászásra alkalmas gumitalpat kezdett fejleszteni, kiemelkedően jó lépésbiztonságot ad, a legjobb túrabakancsoknál és túracipőknél alkalmazzák), majd egy különböző sűrűségű vékony réteg ami stabilizálja a járást, egy könnyű PU „gumi” mag, és végül egy lélegző belső réteg.
SZÁR ÉS FŰZÉS
Fontos kérdés mindkettő, mivel a magas szár stabilan fogja bokánk, míg a hosszú fűzéssel megfelelően lábunkra szabhatjuk a bakancsot. A teszt alanyunknál mindkettőre a „közép” szó illene. Már az elején írt, első ránézésre felmerült kérdés is azért fogalmazódott meg bennem, mert a szára éppen hogy eléri a bokám, ami miatt inkább van magas szárú sportcipő érzése, mint bakancs. Fűzése a hagyományos módot követi: 2 plussz 1 szemes.
VÍZÁLLÓSÁG
Mondanom sem kell, hogy olykor elkerülhetetlen egy-egy patakon való átgázolás, vagy esőben bandukolás, és igen jól tud jönni, ha a túra hátralevő részét nem a lábujjaink között vizet pumpálva kell megtennünk. A GriSport 10353 esetében egy a cég által fejlesztett, a felső réteg és a cipő bélése közé bevarrt ígéret szerint 100%-ig vízálló, rugalmas és lélegző anyag, a Sympatex nevezetű membrán gondoskodik (újrahasznosított poliéter-észter, mely nem okozhat semmiféle egészségügyi gondot, ökológialag 100%-osan lebomló anyag, Oeko-Tex Standard 100 tanúsítvány által jóváhagyott).
(Fotó: Paraferee) Galériához klikk ide!
SÚLY
„A súly a megbízhatóság jele” – ismerik a mondatot mindazok, akik szeretik az angol filmeket, de ez igen kényes rész a bakancsoknál, mivel a robosztus felépítés miatt egy ilyen ultrakönnyű bakancs súlya legalább másfél kilónál indul párban (ez soknak tűnik egy túracipőhöz képest, de teljesen normális ebben a kategóriában). A teszt alanyának már a szár magasságából is eredően nagyon kellemes súlya van.
KÜLSŐ ÉS BELSŐ ANYAGVÁLASZTÁS
Ez erősen megosztja a bakancsosok táborát. A nagy öregek többsége a bőrre esküszik, ami természetesebb érzést és hosszabb élettartamot nyújt. A másik lehetőség egy ultrakönnyű membrános anyag (ilyen pl. a Gore-Tex®), mely vízálló és lélegző is egyben, viszont az élettartama rövid. A bakancsunk kezelésénél ezek meglétére nagyon figyelni kell, mert nem mindegy milyen waxszal kenjünk be kedvenc lábbelink. Esetünkben minimális varrással készült marhabőr külsővel van dolgunk.
Méretezése nem a megszokott, így itt még erősebben igaz a bakancs-vásárlásnál íratlan szabály: próbálni, próbálni, próbálni! Nem is emlékszem mikor volt utoljára 45-ösnél kisebb cipőm, talán valamikor 10-12 éve… a GriSport lábbeliből meg 44-es lett a méretem…
Tapasztalatok
Na de lássuk mit is tud, ez a kettős érzést kiváltó lábbeli. Belebújva a sarok rész komfortja, puhasága nagyon kellemes, már-már sportcipős. A lábforma széles, így nincs a présbe-zárt érzés, de jól tartja a lábam. A bokáig épp felérő szár furcsa érzés, köveken az első lépések kicsit bátortalanok is voltak emiatt. A közép-hosszú fűzéssel brutál módon nem tudtam magamra húzni a szárát, de legtöbb esetben, ahol kényelmesen tudtam benne túrázni, nem hiányoltam. Valamiért a jobb lábamon a nyelv sosem akart szimmetrikusan középen maradni, de nem jelentett kényelmetlenséget.
A kezdeti lépések után a jobb lábfejem enyhén valami nyomta minden hajlás közben, míg a balon nem. Kitapintva a helyet úgy tűnik, a jobb oldaliban nem teljesen takarja a fémszegecs-elemet a bélés, de pár lépés után helyre igazodott és nem jelentkezett újra… A szár és a nyelv nem túl vastagon párnázott, lehetne hiányosság is, de mire az összhatást megkaptam, rájöttem, hogy amire tervezték azt a bakancsot, nem is kell több bélés.
(Fotó: Paraferee) Galériához klikk ide!
Már kézbevételkor érezhető volt nem túl nehéz súlya, így meglepetés nélkül léptem gyors és könnyed volt vele. Ehhez még hozzájárul a bakancs hajlékony talpa is, ami azonban sziklás, köves talajhoz érve több odafigyelést igényel. A talpmintázat bütykei puhák, így egy sziklarepedésbe megkapaszkodni nem feltétlen jó választás, de az avarral takart földes, apró kavicsos, gyökeres erdei ösvényeken otthon érzi magát.
Bőr-lábbeli lévén, Én ildomosnak tartom a megfelelő zokni választást. Nincs annál kellemetlenebb, mint amikor egy fél napos/napos kellemes séta után a pamut zoknink ismét felszínre bukkanásával előbb gáztámadást indítunk párunk és a környezetünkben épp állók felé, majd azt kicsavarva egy kisebb virágos kertet is ellátó vizet tudunk kinyerni.
(Fotó: Paraferee) Galériához klikk ide!
Az üzletben, a bakancs átvételekor többször elhangzott, hogy ez a modell, a saját fejlesztésű Sympatex membránnak köszönhetően víz-hat-lan. Vízhatlan? I-i-igen? Ezt nem hagyhattam próba nélkül. Az egyik nagyobb túra után hamar megtöltöttem egy lavórt vízzel, majd ráengedtem, mint papírhajót a kisgyerek a patakparton. A probléma az volt, hogy szó szerint hajóként úszott a felszínén, én meg totális merülést vártam, így hamar kapóra jöttek kőzet és ásvány gyűjteményem fajsúlyos darabjai. A lábbeli hamar megtelt kővel, és süllyedni kezdett. Na persze nem hagytam, hogy Titanic-szerűen a mélybe jusson és a jövőben búvár csoportok filmezzék, mint a múlt egy emlékhelyét, így a víz csak a szár közepéig ölelte körbe. Stoppert indítottam, majd jobbra el… Egy óra elteltével, bízva egy kis káröröm lehetőségén tértem vissza tetthelyemre, de a bakancs állta a sarat, illetve a vizet így hagytam magányos fürdőzésében. A második óra elteltével már kisebb lelkesedéssel érkeztem meg, de ujjaim nedvességet tapintottak. A lábfejnél bizony nyirkos, erősen nedves érzetűvé vált a belseje, így ismét bebizonyosodott, hogy a víz az Úr…
(Fotó: Paraferee) Galériához klikk ide!
Fontos megjegyezni, ahogy azt már korábban egy másik bakancs tesztjénél András is megjegyezte: aki ennyi ideig szeretne vízben ácsorogni, az túrabolt helyett a gazdaboltba térjen be és vegyen inkább gumicsizmát. A legtöbb patak átkeléssel tarkított túránk során sem lesz lábbelink egyszerre 2-5 percnél hosszabb ideig csónak-funkcióban, így a membránok el fognak bírni a nedvességgel.
Összességében
Mire egy átfogó képet kaptam a bakancsról, a következő hasonlat fogalmazódott meg bennem: a 10353 olyan a bakancsok között, mint az autóknál most nagyon divatos terepjáró kinézetűvé felfújt sportkocsik. Kinézetre durvák, agresszívek, de használatukban azért inkább a kényelem és sportosság felé húznak. Azok, akik kis hazánk hegyeiben szeretnének kényelmesen, komfortosan túrázni, adott esetben nem riadnak vissza egy kis sártól és víztől sem, ideális, jó ár-érték arányú választás lehet a GriSport 10353. Azok pedig, akik már magas-hegységekbe, köves-sziklás terepre is mennének, nézzenek szét a gyártó széles palettáján.
(Fotó: Paraferee) Galériához klikk ide!
A tesztelt GriSport 10353 bakancs 36 590 Ft-ért vásárolható meg a cég márkaboltjában (1056 Budapest, V. kerület Váci utca 56-58.) vagy viszonteladóinál. A lábbelit a GRI SHOES Kft.-től kaptuk tesztelésre, köszönjük!