Menü

2011.01.26.     Hozzászólás 4

Mozgásvilág.hu

Mitől túrasí a túrasí

Forma szerint a túralécek terén közel akkora a változatosság, mint pályahű társaiknál...


Mitől túrasí a túrasí?

Túrasí kialakítási szempontok

- lehessen vele (jól) siklani, de:
- alkalmas legyen a felfelé haladásra,
- minél könnyebb legyen,
- bírja a strapát (jeges felszín, kövek, faágak stb.).

 

Eltérés a pályalécektől

A közepük általában szélesebb, a rádiuszuk tehát nagyobb, mint a pályaléceké. Ez az alak terepen, túrán sokkal előnyösebb, mert:
- gyaloglásnál a középső nagyobb felületnek (és nagyobb merevségnek) köszönhetően egyenesebb marad mély hóban is a léc, nem áll fel ívesen az eleje és vége, így nem (annyira) csúszik vissza az emelkedőn
- stabilabb az egyenes-futása
- lefele jobban felsiklik a hó felszínére

Jellemző rádiusz (mérettől is függ): 15-23m.
Súlya az átlagos 4-5 kg helyett 1,5-3kg/pár.
Egy átlagos sítúrán 5 lépéssel emelkedünk 1 métert. Ha lépésenként csak +2kg-ot cipelünk, akkor a szintén átlagos 1000 méteres emelkedés alatt 1000x5x2=10.000kg-ot, azaz 10 tonnát mozgatunk meg – feleslegesen!

 

Forma szerint a túralécek terén közel akkora a változatosság, mint pályahű társaiknál

- a legkeskenyebbek a régi stílus egyre csökkenő számú képviselőit, a súlyminimumra törekvő versenyzőket és az extrém túrákra készülőket célozzák meg

- a legtöbb túrázó és síalpinista a lesiklás élményére is egyre több hangsúlyt fektet, de az elkerülhetetlen súlynövekedés kompromisszumokra készteti a vásárlókat. Ma pl. a 112-78-100-as méret átlagosnak mondható.

- a freeride szerelmesei akár néhány plusz kilót is bevállalnak a tökéletes siklásélményért, és azt sem bánják, ha a felvonók sportszerűtlen szolgáltatásait is igénybe kell venniük a feljebbjutáshoz: mindezt persze csakis nyakig érő szűz hóban! Náluk a 126-84-112-es méret karcsúságával tűnik ki.

- és végül ’megjött amerika’ jeligére Európába is begyűrűztek a extra-széles lécek, melyeket olyan porhóra terveztek, amilyen Kanadában és Japánban megszokott (az óceánról érkező sós légtömegek miatt), de az Alpok lejtőin (sajnos) ritka vendég. Itt a kb. 112-es méret a léc közepét jellemzi!

 

A pályalécek kitűnő tulajdonságait a súlycsökkentés miatt a túralécek általában nem érik el, de legtöbbször nincs is szükség oly mértékű éltartásra és rezgéscsillapításra, mint a jegesre locsolt versenypályákon.

 

A jó túrasí fontosabb paraméterei

Kicsi csavarodási torzió, jó rugalmasság, kicsi rezonancia, a célnak leginkább megfelelő geometria és minél kisebb súly! Ha ezek mind megvalósulnak, nem csak a lécünk, a pénztárcánk is jóval könnyebb lehet...

  

Túrasí cipő

Túrázásra kifejezetten erre a célra felhasználható sícipőket gyártanak, amelyek alkalmasak lesiklásra is.
A túrázásra is alkalmas sícipő szárát úgy alakítják ki, hogy az képes legyen nagyobb szabadságot adni a lábnak a sível felfelé haladáshoz. A túra sícipő hátsó részén egy kapcsolót/csatot helyeznek el, melynek használatával merevíteni vagy szabaddá lehet tenni a cipő szárának mozgását.Felfelé menetben mozog a szár, lefelé egy pontban stabilizálja a síző lábát.

A felfelé menet sícipővel és léccel a lábon igencsak megterhelő feladat, így a gyártók igyekeznek mind több súlycsökkentést véghez vinni a felszerelésekben. Például egyes túracipőkbe már karbonszálas héj paneleket is beépítenek. Illetve a csatok számát is igyekeznek csökkenteni.

 

Túrasí kötés

Úgy van kialakítva, hogy a sarokrésze fix vagy mozgatható. A kötés orra pedig fixen
tartja a túra sícipő orrát. A felfelé menetben általában két pozícióba állítható, egy mélyebb és egy magasabb állásba, mely a túrasíelő lábát támasztja fel az emelkedő meredekségéhez illeszkedve.

Meredekebb részekre érdemesebb jobban feltámasztani a sarokrészt, hogy a talp vízszintes állása megmaradjon. Maga a kötés milyensége is rendkívül meghatározó. Egyrészt a súlya, és hogy mennyire egyszerű állítani menet közben, akár bottal is.

 

Fóka

 

A cikk megírásában segítséget Halász László - Rokonsport nyújtott.

Olvass többet a témáról: túrasí