Batyu helyett profi túrazsák - Deuter teszt Hír

Simon Ádám
2009/12/09
Első sítúrámon könnyen megértettem miért jó, hogy egy profi sítúra-hátizsákba pakoltam az egykori iskolatáskám helyett.

Tökéletesen amatőr, de végtelenül sportszerető sítúrázóként profi síelős snowboardozós táskákat volt szerencsénk kipróbálni egy 100%-ig lavinaveszély-mentes lavinatáborban. A sítúrázós, snowboardozós, "vínerniclizős", "glűvájnos" csapatépítő hosszúhétvégén így komoly feladatunk is volt: tesztelni...

Két Deuter extrém outdoor hátizsákot vittünk magunkkal, mindkettő a nagytudású fajtából való.

A Deuter Freeride táska havas-alpesi sportokhoz (sí, alpin, snowboard) tervezték. Felszerelték a legfontosabb kiegészítőkkel, mint az alpesi hátrendszer, snowboard- és síléc-felfogatási lehetőség, italtartó tasak felfüggesztés, szondatartó, puha zseb az iratoknak, mobilnak.

A Deuter Edge - nevezhetjük a kettő közül a "nagytesó"-nak - magában hordozza a Freeride minden pozitívumát, ezen felül protektor, hátulról is hozzáférhető fő rakodórész és hegyi segélyhívó-szignál táblázat is került bele.

Mitől jobbak ezek a hátizsákok, mint az én mezei hátizsákom, amire mondjuk zsineggel felrögzítem a boardomat? Mondjuk attól, hogy olyanok tervezték, akik nagy tapasztalattal rendelkeznek az adott túrázás sajátosságaival és pontosan tudják mire van szüksége az embernek - ezesetben speciel sítúrán.

Az Edge esetén például arra, hogy akár a snowboardomat is rá tudjam rögzíteni a hátuljára, sőt, ha már rátettem és ezzel eltakartam az egész elülső részét a táskának, akkor a csomagomhoz hozzáférhessek. Mondjuk úgy, hogy a hátrésznél is kicipzározható a fő rekesz. Ezt a funkciót imádtam, mert így még akkor is kényelmesebben tudtam keresni a cuccaimat között, ha nem volt a táskán a board.

Szerencsére a protektor védő hatását nem kellett megismernem, de megnyugtató volt, hogy ott van.

A hát szellőztetése az Edge és a Freeride táskánál is a felhasználási területnek megfelelően van kiképezve. Míg a nyári sportoknál a nagy hálós megoldást alkalmazzák, a havas sportoknál nagy gondot jelentene, ha a hó a háló mögé be tudna szorulni és ott akár olvadni, vagy - épp ellenekezőleg - fagyni kezdene. Látszólag csak egy lyukacsos párnázat fut a hátrészen, valójában ezek belsejében egy levegő-elvezető rendszer fut, így akadályozva meg, hogy bepáljon a hátunk.

Természetesen mindkét táskánál mell- és deréktájnál elől is összecsatolhatjuk a táskát, ezen felül deréktájon még széles párnázott oldaltartók is vannak, egyik oldalon egy kis zsebbel, amibe gyorsan elérhető dolgokat rakodhatunk. Az Edge-nél a bukótartó háló pihen a zsebben, ha nincs rá hátul szükség.

Kollégánál észrevettem, hogy az ő táskájának oldalán van egy palacktartó, amit én hiányoltam mindkét teszt-táskáról. Valószínűleg azért nincs rajtuk, mert egy speckóbb megoldást, a vizespalackot preferálják. A hátsó nagy rekeszben italos-palacknak is van kiképzett tartója és egy pici lyukon keresztül kivezethető az ivócső. Lévén nem volt nálam zacsi csak kulacs, ez esetben pórul jártam.

A zsebeket illetően: egy nagy tárolórekeszt és két kissebbet találhatunk mindkét modellnél, az egyik kis zsebben kipárnázott belsővel és kulcstartóval, illetve a nagy részben szonda, vagy akár túrabot-tartó kialakítással.

Az Edge specialitásai közé tartozik a hegyi-segélyhívó szignál táblázat, valamint az első mellcsatba integrált jelzősíp, amit baj esetén jelzés leadására használhatunk.

A teszthétvége alatt annyira megtetszettek a táskák, hogy talán felcsapok sítúrázónak és így máskor is jó hasznát veszem.

A Deuter hátizsákokat a -től kaptuk kipróbálásra. Köszönjük!