Várkerülős tatárjárás

A Várkerülős tatárjárás hossza 15 Km. Az útvonal szintemelkedése 380 m, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

Bár rövid körről van szó, rászánt időtől függően lehet 1 vagy akár 3 óra is. Két, a lejtőzést szeretők számára adrenalin bomba szakasszal és a Medves-Karancs csodálatos erdeivel.

Kerékpárral a Salgó-vár körül

Lámpa nélkül izgalmas a kezdés

Túránk Somoskőújfalul széléről indítjuk, a Vargánya Vendégháztól. Pár száz méter és egy rövid de bemelegítés nélkül kellemetlen mászás után máris az erdőben találjuk magunk. A sárga kerékpáros jelzést követve a régi keskeny nyomtávú vasút töltésén haladunk. Hamar egy hosszú és vaksötét alagútnál találjuk magunk, melyen biza' át kell gurulnunk! Lámpa nélkül ez igencsak izgalmas lesz, mivel a befolyó csapadék és az áthaladó erdészeti járművek folyamatosan alakítják a talajt benn.

Izgalmas kezdés - a régi keskeny nyomtávú vasút alagúton át ForrĂĄs: Paraferee
Izgalmas kezdés - a régi keskeny nyomtávú vasút alagúton át
Kép forrása: Paraferee

A túloldalt hűs fenyvesben találjuk magunk. Továbbra is a jelzést követve szintúton haladunk kényelmes tekeréssel. Míg egy aszfaltozott útba csatlakozunk. Itt két lehetőségünk van folytatni az utunk: vagy jobbra a szilárd burkolaton, vagy az út túloldalán induló ösvényen. Mi utóbbit választottujk, hisz ha már mountain bike-on ülünk, akkor tekerjünk minél többet terepen.

Az ösvényen 3 rövid és meredek mászás vár ránk, mielőtt újra kinn találjuk magunk az aszfaltúton. Innen már nincs más választás, mint balra az úton haladni tovább. Hamarosan elérjük a sajnos egyre jobban romokban heverő, sokkal szebb éveket is megélt Dornay turistaházat. A ház túloldalán balra halad tovább a jelzés, immáron földúton.

Pár perccelkésőbb egy elágazásba érünk, ahol pihenőt is kialakítottak. Innen jobbra, földúton tekerünk tovább, erdei tornapályák mentén. Jó látni, hogy erre mennyire sok lehetőség adott a mozgásra... Amikor egy fatönkből kifaragott nyúlhoz érünk, mely egy kereszteződésben fürkészi a távolt örökkön, balra, felfele vesszük az irányt. Innen már csak cirka 500 méter a Salgó vár lába.

Ostromra!

Az újabb pihenőhelynél balra, a meredek ösvényen kezdünk el mászni, és közben eldönthetjük, meglessük-e a régi végvárunk és az abból elénk táruló csodás panorámát (ingyenes a belépés), vagy kihagyjuk, és rögtön belecsapunk a lecsóba.

Mivel mi már többször jártunk fenn, ez alkalommal nem másztunk fel a várba, hanem a következő információstáblánál jobbra vesszük az irányt, a piros L-jelzésű ösvényen. Innen egy vad ereszd-el-a-hajam szakasz következik lefele, DE CSAK ÓVATOSAN! Az ösvényt sok turista is használja, és ők élveznek elsőbbséget!

Adrenalin bomba a várból lefele ForrĂĄs: Paraferee
Adrenalin bomba a várból lefele
Kép forrása: Paraferee

A gyökeres és köves, adrenalin bomba ösvény aljában a korábban már érintett, pihenővel ellátott kereszteződésbe érünk vissza. Balra fordulunk, és újra a nyúlig tekerünk. Most viszont tovább, egyenesen gurulunk, majd enyhén jobbra tartva a kerékpáros jelzést követjük.

Egy tisztásra érve balra fogjuk megtalálni a jelzés folytatását, immáron izgalmas mountain bike ösvény formájában! Ez a rész már a Tatár-szurdok, mely a kezdeti cirka 30 méternyi meredek szakaszt követően egy kellemesen, tempósan bringázható, kacskaringózó ösvény!

Széles vigyorral orcánkonérünk ki Salgótarján szélére, a fürdőhöz. Jobbra tartva, a betonúton elgurulunk a régi strand előtt, majd kiérünk a főútra. Itt jobbra fordulunk.

Pár percnyi pedálozás után érjük el Somoskőújfalu határát. A táblánál jobbra térjünk le a kis utcába, melyből jobb kézre nyílik egy földút. Ezen cirka egy kilométer után a reggeli kezdő mászás tetejére érünk, ahonnan már csak balra, lefele kell gurulnunk, és meg is érkeztünk! Egészségünkre!

útvonal: Somoskőújfalu - Salgó-vár - Salgótarján - Somoskőújfalu

esőben/eső után: rövid szakaszok esőben nehezen kihívássá válnak

gyerekkel: nagyobb, tapasztaltabb gyerekkel igen