Tengerparti kerékpározás Máltán

A Tengerparti kerékpározás Máltán hossza 32 Km. Az útvonal szintemelkedése 521 m, szintideje 2 Óra 55 Perc, nehézsége Közepes. Az útvonal Málta területén található.

Máltán kerékpározni különleges élmény.

Különlegességét a tengerparti sziklák és sziklaformációk vadsága adja, melyek utunkon minden második kilométernél felbukkannak itt-ott. A parthoz közel apró falvakon és gazdaságokon át haladunk alsó rendű utakon, tereputakból sajnos kevés van, mivel azok jó része magántulajdon.

Ennek ellenére egy jó kis köves szerpentint találtunk a tengerparthoz közel, amely egészen Málta legmagasabb pontjáig vezet. Az út errefelé a mountainbike-ok számára is tartogat kihívásokat, ugyan rövid, ám meglehetősen technikás emelkedőket kell leküzdenünk. Minden nehezebb pillanatért azonban kárpótol a pazar kilátás, a meredek sziklafalak megkapó látványát kevéssé lehet szavakkal leírni.

Málta gazdag történelmi múltjával és izgalmas történeteivel gyakran találkozunk, ilyen például Filfla szigete is, amely egy hatalmas szögletes sziklatömbként trónol a tenger közepén. Mai formáját az 1971-ig itt gyakorlatozó angol légierő lőgyakorlatainak köszönheti, akik célpontként használták a felületét. A sziget lakatlan és a mai napig tilos a látogatása, ugyanis megszámlálhatatlan bomba és lövedék lehet rajta, amelyek még nem robbantak fel.

A Földközi-tenger eme gyöngyszeme tavasszal a legszebb, enyhe az időjárás (15-16 fok) és minden zöld! Mikor mindenhol máshol tombol a tél, itt már tavasz van, nyílnak a mezei virágok és a szélben csak úgy hullámzik a zöldellő fű, ami az itthoni szürke hétköznapok után igencsak vidító látvány tud lenni.

A természeti látnivalókon kívül érdemes szót ejtenünk még a településekről is, ahol a házak/várak mind-mind az itteni kő és sárga föld színét tükrözik vissza, azaz minden homokszínű. Ha először homokkőre gondoltunk volna, tévedtünk, ugyanis a sziget felszínét kemény mészkő alkotja.

Főbb látnivalók a délnyugati tengerpart mentén:

Filfla szigete, Kék Barlang kőív (Il-Ħnejja, Blue Grotto), Xaqqa-sziklák, Ħaġar Qim és Mnajdra templomromok, lovagkori Ħamrija-torony, Walter Norris Congreve máltai brit kormányzó emlékműve, Buskett Gardens, Mdina középkori városerőd, Qrendi Il-Maqluba sziklahasadék, Wied iż-Żurrieq és a Ħamrija őrtornyok.

Útvonal

1. Valletta központjától délnyugati irányba, mindössze kb. 12,5 km-re érjük el a meredek sziklafalakkal tarkított tengerpartot. A Ħaġar Qim Temples látogatóközpont parkolójában leparkolunk és innen indulunk el a túrára. Ami nagyon fontos, hogy vigyázzunk a közlekedéssel, ugyanis az angoloknak hála, fordított irányban kell közlekednünk.

A Kék Barlang, háttérben Filfla szigete Forrás: www.mozgasvilag.hu
A Kék Barlang

Kék-barlang, Blue Grotto

2. Elsőként legurulunk az aszfalt úton pár 100 métert és megnézzük a Kék Barlangot (Blue Grotto). Az érdekes sziklaív reményeink szerint tovább kitart, mint az Azúr Ablak. Innen a parkolóból tökéletes rálátás nyílik a sziklaívre, amelynek kapcsán ellenállhatatlan vágyat érez az ember, hogy alulról is megszemlélje.

3. A Kék Barlang megtekintése után Qrendi települése felé vesszük az irányt, egyenlőre még mindig aszfalt úton. Quendi után elhaladunk Siġġiewi városa mellett is, majd a város után egy kis bekötőúton balra fordulva a tengerpart felé vesszük az irányt.

Kis falvak mentén irány a tengerpart Forrás: www.mozgasvilag.hu
Kis falvak mentén irány a tengerpart

4. Il-Fawwarát elhagyva gurulunk végre terepútra először, ahogy balra nézünk észrevesszük egy függőleges falú sziklakaréjban a máltai barlanglakásokat, melyek manapság a régi tulajdonosok leszármazottainak leginkább már csak raktárként szolgálnak. A sziklakaréjt elhagyva egy meredekebb partszakasz kiszögellésére érünk, ahonnan nagyszerű kilátás nyílik a Filfla szigetre.

5. Innen egy rövid hegyi szerpentinen még egy kicsit feljebb tudunk haladni kerékpárjainkkal, bár az úton a sziklák már egyre nagyobbak. A kis orom legfelső pontjáról végre megpillanthatjuk a Dingli-sziklákat, majd tovább gurulunk Ġebel Ciantar felé, ahol balra fordulva ismét becsatlakozunk az aszfaltútba.

Végre terepen és végre a legközelebb a tengerhez! Forrás: www.mozgasvilag.hu
Végre terepen és végre a legközelebb a tengerhez!

6. Egy hosszú egyenes útszakaszt követően jobbra fordulunk, a Buskett Gardens felé. A Buskett Gardens Málta ritka erdőinek egyike, ahogy ideérünk, valóban teljesen más arcát mutatja a táj. A kopár és sziklás vidéket itt narancsligetes, hűs erdős rész váltja fel, ahová klímája miatt a máltaiak is szívesen menekülnek piknikezni a nyári forróság idején. Az erdőt hajdanán Máltai lovagok ültették, hogy vadászni tudjanak benne. Ma már ez Málta egyik legzöldebb területe, amely számos különleges növényfajnak ad otthont.

7. Miután átbringáztunk a Buskett Gardenen, Mdina felé haladunk tovább. Mdinában kipróbáltunk egy helyi kis pékséget, ahol több évtizede készülnek a jellegzetes kis töltött piték, amik leginkább egy burekre emlékeztetnek, csak sokkal kisebbek. Mivel elég olajosak, 1-2 darabnál nem lehet egyszerre megenni belőlük többet, de azért érdemes megkóstolni.Xaqqa-sziklák Forrás: www.mozgasvilag.hu

Xaqqa-sziklák

8. Mdinát elhagyva egy másik aszfaltúton gurulunk immár vissza, Siġġiewi felé, majd a kis korábbi bekötőutunkra - ezúttal jobbra - bekanyarodva, ismét elmegyünk a tengerpartig, csak ezúttal balra kanyarodunk és egy rövid lejtős szakasz után jobbra fordulva megérkezünk Dar Tal-Providenza hátrányos helyzetűek otthona mellett vissza a tengerpartra, egészen a Xaqqa-sziklákig. A sziklákat csak gyalogosan tudjuk megközelíteni, a meredek sziklafalak egészen a tengerig futnak. Kedvelt sziklamászó és abseiling helyszíne ez a kalandot kereső turistáknak.

9. A Xaqqa-sziklák után visszatekerünk a főútra és jobbra fordulva visszaérkezünk kiindulási pontunkra, a Ħaġar Qim Temples látogatóközponthoz.