Szomszédolós kerékpártúra

A Szomszédolós kerékpártúra hossza 23 Km. Az útvonal szintemelkedése 700 m, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

Ha már nincsenek szigorú határok, használjuk ki, és tegyünk egy kellemes túrát Szlovákiát érintve.

Somoskőújfalu- Karancs-nyereg kerékpárral

Bányák és kövek

Somoskőújfalu széléről, a Vargánya Vendégházból indítjuk túránk. Pár száz méter és egy rövid de bemelegítés hiányában annál combosabb mászás után máris az erdőben találjuk magunk. A sárga kerékpáros jelzést követve a régi keskeny nyomtávú vasút töltésén haladunk. Hamar egy hosszú és vaksötét alagútnál találjuk magunk, melyen biza' át kell gurulnunk! Lámpa nélkül ez igencsak izgalmas lesz, mivel a befolyó csapadék és az áthaladó erdészeti járművek folyamatosan alakítják a talajt benn.

A túloldalt hűs fenyvesben találjuk magunk. Továbbra is a jelzést követve szintúton haladunk kényelmes tekeréssel. Míg egy aszfaltozott útba csatlakozunk, ahol balra folytatjuk utunk. A következő kereszteződésben egyenesen át tartunk, a nem rég megnyílt Geo?? ház mellett el. Az immáron földúton addig haladunk, míg balra lefele egy ösvény le nem válik az útról.

Ezen az ösvényen berobogunk Somoskőre. Rögtön az első kereszteződésnél jobbra fordulunk, és egyenesen előre lefele zúzunk míg el nem érjük a határt jelző régi őrházat és az egyre rozsdásabb sorompót - balunkon mesébe illő Somoskői vár látképpel. Innen már Szlovákiában folytatjuk tovább utunk.

Felhagyott macskakő bánya, már a Szlovák oldalon ForrĂĄs: Paraferee
Felhagyott macskakő bánya, már a Szlovák oldalon
Kép forrása: Paraferee

A piros jelzést követve haladunk. Ahogy a magyar oldalon is, a határ innenső részén is számos bánya található, melyek közül Macskalyukat érintjük is. Előbb a régi bányásztelepülés egyik házának maradványát, és a mellette nem rég felállított kilátót (érdemes felmászni, mert mind a Somoskői, mind a Salgó várat látni!), majd magát a külszini bányát is érintjük. A főleg kora tavasszal jól belátható sziklás terület igazi fotós csemege.

Utunk tovább folytatva nem sokkal később a földút erősebben lejteni kezd, és az adrenalinfüggők széles mosollyal roboghatnak a vízmosásokkal és kövekkel tarkított úton, melynek a végén egy patakátkeléssel érünk be Sátorosbányára.

Innentől rövid ideig aszfalton kell tekernünk. Az első jobbos lehetőségnél jobbra, majd a híd és az első bal oldalt álló ház után rögtön balra fordulunk egy földútra. Ezen gurulva pár perc alatt elérünk egy tavat és a főútat. Innen jobbra tartva, a főút szélén kell tekernünk pár száz métert, mielőtt a jelzés balra, a vasúti sineken át elindul az erdőbe.

Végeláthatatlan mászás jutalommal a végén

A piros jelzést követjük továbbra is, immáron földúton. Komótosan, de rendíthetetlenül mászunk feljebb és feljebb. Olykor rövid lejtős szakaszok törik meg az unalmas kapaszkodásokat. Csak a csodálatos erdő látványa ami jelenleg kárpótol minket.

A határ előtt végeláthatatlannak tűnő mászás vár ránk ForrĂĄs: Paraferee
A határ előtt végeláthatatlannak tűnő mászás vár ránk
Kép forrása: Paraferee

Aztán az út meredeken neki indul jobbra a hegynek, melynek leküzdése után még vár ránk egy cirka 600 méternyi lankásabb emelkedő (érintve egy finom forrást) és ismét Magyarországon találjuk magunkat, a Karancs-nyeregben!

A sárga turistajelzés, a határköveket követve balra indul el, felkapaszkodva egy jó százméteres puklira, de nemkell felmásznunk rá, mivel kicsit visszább indul egy jól kijárt ösvény. Ez szimplán megkerüli ezt a dombot! Rövid ereszkedés után máris újra a sárga jelzésen találjuk magunkat.

Az ösvényt követve innen már jutalom lejtőzés vár ránk! Az elején ugyan lesz egy rövid, meredekebb rész, de ha szereted a technikás singletraileket, ezt nagyon imádni fogod!

Hamarosan, fülig érő vigyorral az arcodon érsz be a házak közé. Kigurulsz a T-elágazásba, ahol jobbra fordulsz, majd balra át a vasúti sineken hogy a főúthoz érj. Innen jobbra gurulunk, és pár száz méterrel lentebb enyhén balra tartva egy kis utcába kapaszkodunk fel, melynek a másik vége 20%-os lejtő! Csak óvatosan.

A lejtő aljábanaztán balra, majd a kvöetkező sarkon jobbra be egy földútra fordulunk. Ez az út már a reggeli induló mászás tetejéhez visz minket, ahonnan csakbalra lefele kell fordulni és meg is érkeztünk!

útvonal: Somoskőújfalu - Somoskő - Macskalyuk (SK) - Sátorosbánya (SK) - Karancs-nyereg - Somoskőújfalu

esőben/eső után: rövid szakaszok esőben nehezen kihívássá válnak

gyerekkel: nagyobb, tapasztaltabb gyerekkel igen