Árokugró őrségi kerékpártúra Túra

A Árokugró őrségi kerékpártúra Túra hossza 38 Km. Az útvonal szintemelkedése 485 m, szintideje 7 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

Egész napos őrségi kerékpártúra úttalan utakon, titkos réteken sütizéssel és híd híján árokmászással. A túrát egyébként átlagos állóképességgel és komolyabb technikai tudás hiányában is le lehet gyűrni, az egyetlen igazi kihívást a 4 méteres árok jelenti, ahol az egykori hídnak csak épp a maradványai látszanak. Gyalog nem vészes, kerékpárral kicsit nagyobb kihívás, de segítő férfiakkal gond nélkül megoldható.

Árokugró őrségi kerékpártúra ForrĂĄs: Paraferee - Mozgásvilág.hu
Árokugró őrségi kerékpártúra

Galériához klikk a képre!

Az útvonal garantáltan ritkán látogatott és eldugott rétekre, titkos fennsíkokra kalauzol és egy kis sütizés is belefér.

Árokugró őrségi kerékpártúra útvonalleírás

1. Vingasz-háztól rögtön 700 méter lejtmenettel indítunk, majd az utca végén jobbra

2. A kocsma-kisbolt kombónál balra fordulj és készülj fel a bemelegítő emelkedőre.

3. Farkasfát elhagyva és az emelkedőt letudva nagyjából egy kilométer aszfaltút vár még ránk, majd egy hirtelen balkanyar után rögtön jobbra kell letérni a dózerútra.

4. Újabb egy kilométer után elágazáshoz érsz, ahol balra tarts tarts (jobbra a Pityerszeri skanzent is útba ejtheted...).

5. A következő szakaszon előfordulhat esős idő után mély pocsolya, vagy nagyon benőtt növényzet, de párhuzamosan mindig van egérút. Később pazar porták keretezik az utat, majd a buszmegállónál tarts balra az aszfalton.

6. Rövidesen kereszteződéshez érsz, itt fordulj balra, Farkasfa irányába.

7. Szűk egy kilométer emelkedő után jobbra kezdődik a kék turistajelzés. Hosszú ideig ez a jel lesz a barátunk szántóföldek és erdők határában, vagy épp az erdő sűrűjében.

Kondorfa

8. A kék jelzés Kondorfa települést is keresztül szeli, ráadásul az út mentén elemózsia feltöltésre is van lehetőség az ABC-ben, és/vagy a mellett lévő italboltban.

9. Kondorfát elhagyva egyre érintetlenebb környezeten visz az út, szó szerint kitaposott ösvény nélkül kanyarog, eldugott réteken keresztül.

Megtévesztő kék jelzés

10. Nem árt figyelni, mert olykor teljesen indokolatlanul tesz egy kurta kitérőt a jelzés be a fák közé, amjd vissza. Az tapasztaltuk, hogy a régi- és az új felfestések nem mindenütt fedik egymást és némileg eltérnek a nyomvonalak. Ha a Lugosi patak jobb kézre esik, nagy baj nem lehet.

11. Előfordul az is az úton, hogy a kékkel jelölt útvonalra gondos gazdák a szántóföldjeiket védő kerítést helyeztek el, amin kerékpárral egyáltalán, de még gyalos se nagyon lehet elférni. Szerencsére párhuzamosan itt is van egérút a fák között.

Rába

12. Ha túljutottál a kerítéssel elzárt szakaszon, T-elágazásnál jobbra fordulj és keresd a sárga jelzést bal kézre. Ha megtaláltad, akkor rossz helyen jársz... no nem nagyon, csak idő közben száz méterrel előrébb került az ösvény és a felfestést nem javították még. Szóval nyugodtan menj a kerítés mellett kitaposott útvonalon, mígnem fák között áttekerve beleütközöl a Rábába.

Rába ForrĂĄs: Paraferee - Mozgásvilág.hu

Galériához klikk a képre!

13. Gyönyörködés után haladj tovább az úton és figyeld a sárga jelzést, ami egyébként a Mária-út jelzéssel kooperál.

A híd... maradványai és a Szent László forrás

14. A mező kétharmadánál jobbra vezet a jelzés és elérkeztünk az útvonal legszomorúbb részéhez, az egykor kis híddal ellátott patakmederhez. Sajnos jelenleg kénytelen vagy lemászni bringástul és aztán szintén bringástul fel is kapaszkodni a meredek falon. Nem lehetetlen, de elegánsnak sem mondható. Alternatív útvonal csak nagyon kacifántosan, kerítésen és lápos úton keresztülkeléssel megoldható. Bízunk benne, hogy egy illetékes szervezet idővel odahajít két gerendát.

15. Ha megvagy az extrémkedéssel, a vékony ösvény egyre szélesebbé válik, majd egy széles dózerútra ér, ami mentén rövidesen egy kis híd vezet balra a Szent László forráshoz - itt érdemes utántölteni a kulacsokat. A forráshoz vezető kis híd léte bíztató arra nézve, hátha egy kilométerrel arrébb is lesz valamikor a patak felett.

Cukrászda

16. Szóval tovább a földúton eljutsz Rábagyarmatra, ahol az ABC előtt tegyél kitérőt balra a cukrászdába. Na persze, csak ha van kedved...

17. A jelzést követve még el sem hagyod a települést, jobbra kanyarodik fel a sárga jelzés egy fincsi mászásra invitálva. Ha ezt túlélted, kellemes szintút kényeztet, majd egy izgalmas lejtőzés után egy kellemes rétre érsz.

A vége felé

18. A réten haladj a fák kontúrja mentén, majd kijutsz a műútra. Ezen indulj el balra néhány száz métert és térj le az első jobbra leágazásnál a széles dózerútra.

19. A széles dózeren még vár rád némi emelkedő, de nem halálos. Nagyjából négy kilométer múlva lesz a balra elágazás a zöld jelzésen, vissza Farkasfára.

Tipikus útvonalkép ForrĂĄs: Paraferee - Mozgásvilág.hu
Tipikus útvonalkép

Galériához klikk a képre!

20. Miután balra kanyarodtál, rögtön jobbra kell letérned. Ezen a részen is viccesek a felfestések, de lassabb sebességgel észre lehet venni mindet és nemsokára megérkezel a Vingasz-házhoz.

Garmint Etrex 30

A túraútvonalakat a Garmin Etrex GPS-szel rögzítettük, de legalább akkora segítség volt, hogy a részletes térképének köszönhetően nem tévedtünk el... nagyon.