Szlovénia 3 legtutibb úti célja

2014/07/30
3 hatalmas régió, ahol a nyári sportolási lehetőségek szinte kimeríthetetlenek. 3 terület, ahol a természettel olyan egységben érezhetjük magunkat, mint sehol máshol.

Sosem titkoltuk, hogy változatos tájai és kiapadhatatlan természeti látnivalói miatt Szlovénia nagy kedvencünkké vált. Idén nyáron ismét ellátogattunk ide, a nagy szabadtéri játszóterek színhelyére, hogy feltérképezzünk még számunkra ismeretlen, vagy kevésbé ismert tájakat.

A túrára 6 nap állt rendelkezésünkre és a programok kialakítását szlovén partnereinkre bíztuk, akik ezúttal is szívvel-lélekkel osztották be minden itt töltött percünket. Ebben a beszámolóban az első 3 nap történéseit olvashatjátok.

1. Rész

Madárlesen és fűkaszáláson Bohinjban
Első napunkon túránk legtávolabbi helyszínére, Bohinjska Bistrica-ba érkeztünk. A Bohinji tó neve már sokak számára ismerős lehet, ez az a tó, amely a Triglav Nemzeti Park szívében helyezkedik el és a legtöbb túra kiindulópontjaként szolgál. A Júliai Alpokban futó túraútvonalak már szintén ismertebbek a rendszeresen túrázók körében, ezért mi most egy másik oldaláról szerettük volna megvilágítani e vidéket. Érkezésünkkor még javában tartott az itt megrendezett Nemzetközi Vadvirág Fesztivál, amely idén kulturális- és hagyományőrző programokkal is bővült. Épp hogy ledobáltuk a bőröndjeinket a , máris belecsöppentünk a fűkaszáló programba, ahol az elszánt földművesek előre élesített kaszákkal várták az érdeklődőket. Mi is nekiveselkedtünk, de mint kiderült, a technikán van még bőven mit csiszolni.. ezért néhány húzás után inkább tovább oldalogtunk a büfés asztalhoz, ahol kompót, hagyományos hagymás bab és túrós kalács várta, hogy az önjelölt kaszálók bekebelezzék őket. Természetesen a kalács nyert, de sok időnk nem volt, hogy mélyebben elmerüljünk a gasztronómiában, mivel a sorban egy madármegfigyelő túra következett.

Madárles a Bohinji tó felett. Forrás: (c) Grega Silc
Madárles a Bohinji tó felett.
Kép forrása: (c) Grega Silc

A kis csoportot a tó felett húzódó alpesi mezőnél csíptük el, ahonnan remek kilátás nyílt az alant elhúzódó tóra és a szemben lévő Vogel hegycsoportra. A túravezető szemlátomást magabiztosan pozicionálta a legmegfelelőbb helyekre az állványos távcsövet, ahonnan a madárkedvelők közelebbről is megszemlélhették kedvenc énekes- vagy éppen egy fán pihenő ragadozó madaraikat. A madarak megtalálásához leginkább városi zajhoz szokott fülünk hegyezésére volt szükség, ami nem is volt olyan könnyű. Érdekesség, hogy a csoport résztvevői nagyrészt ausztrálok voltak, akik lelkes madárrajongók lévén a messzi Ausztráliából szúrták ki ezt az eseményt itt Szlovéniában. Természetesen egy ilyen túrán nagyon sok izgalmas tényt lehet megtudni a madarak viselkedési szokásairól, ami például gyerekeknek is igen különleges élmény.

A madárles után visszaindultunk Bohinjska Bistricába, a Danica kempingbe, ahol a fesztivál alkalmából vadvirággal díszített ételeket szolgáltak fel. A vadvirágoknak egyébként is fontos szerepe van Szlovéniában, de erre a következő napon derült lényegében fény..

Montitúra a Bohinji tónál
A napot már korán reggel a Goricca botanikai kertben, azaz egy alpesi virágokkal benőtt mezőn kezdtük, ahol egy gyógynövények területén jártas füvesasszony segítségével némi virágfelismerő tudásra tettünk szert. Szlovéniában olyan egyedi alpesi füvek és virágok nőnek, amelyeket máshol nem találni, ezért különös figyelmet szentelnek az ismeretüknek és ezt szívesen átadják másoknak is. Sok olyan virág és levél van, amely emberi fogyasztásra- és akár gyógyításra is alkalmas. Az itteniek fokozottan ügyelnek arra, hogy a tudásnak mindig legyen gazdája és ne vesszen el a kor előrehaladtával. Túravezetőnk nagy örömére a túra alatt pár levelet és virágot azért elrágcsáltunk..

A növényrágcsálást követően elérkeztünk végre a nap várva várt fénypontjához, montitúrára indultunk a Bohinji tó mentén. A Bohinjska Bistrica-ban található Hike & Bike irodából remek össztelós bicókat béreltünk, majd elindultunk terepen a tó felé. A tavat a tó bal oldaláról közelítettük meg, ahol a hegyvonulat alsóbb régióiban kisebb dombok szolgáltatták a terep változatosságát és az erdő fái közül ki-kitekintve szembe találtuk magunkat a Triglav akkor még havas és kissé komor látképével.

Háttérben a Triglav. Forrás: www.mozgasvilag.hu
Háttérben a Triglav.

Természetesen itt Szlovéniában is érdemes helyi vezetőt fogadnunk magunk mellé, hiszen ha magunk vagyunk, lemaradtunk volna például egy igazán technikás erdei szakaszról, amit kár lett volna kihagyni. Vezetőnk, Grega tempósan haladt előre, ezért az erdőből kibukkanva meglepetésként ért minket az a lépcsősor, amin lefelé átszáguldottunk. Örömmel nyugtáztuk, hogy még mindig a nyeregben vagyunk, így lendületesen haladtunk tovább a tó felé. A Bohinji tó bal partján kiépített turistaúton gurultunk tovább Ukanc irányába, felfedezni a gyerekeknek kialakított "Goldenhorn Country" tábort. A táborban tematikus túraútvonalak, oktatótáblák és játékos programok gyönyörű környezetben mutatják be a növény és állatvilágot, amelyek ismerete később szinte nélkülözhetetlen lesz a természetben való magabiztos mozgáshoz. Az ismeretterjesztő pontokat nem csak a tábor keretei között lehet megtekinteni, így aki gyerekekkel érkezik ide, bátran keresse fel Ukancban a "Goldenhorn Country"-t!

Visszafelé a tó keleti végénél átmentünk Ribcev Laz mini településén és a tó partján Stara Fuzina felé fordultunk. Itt ismét egy erdei szakasz következett egy kisebb emelkedővel, majd a Mostica folyó mentén visszagurultunk Bohinjska Bistricába. A 2 órás kellemes kerékpártúra mindenkinek melegen ajánlott, nagyszerű és pihentető kikapcsolódás egy olyan vidéken, ahonnan az ember legszívesebben sohasem szakadna el.

A második napot egy hagyományos vadvirágos vacsora koronázta meg a tó közeli Srednja Vas-ban, a Gostilna Rupa étteremben. A többfogásos menüsor alatt ízek kavalkádjával ismerkedhettünk meg!

Garden Village és bringázás a Stol hegy környékén
A harmadik napon elhagytuk ezt a csodálatos vidéket, hogy újabb kalandok után nézzünk, Bled irányába folytattuk utunkat. Kb. egy fél órás autózás után meg is érkeztünk a Bledi tóhoz, ahol először egy új felfogásban épített szálláshelyet látogattunk meg. Az idén júniusban nyílt  a Bled mögötti völgyben helyezkedik el és érdekességét különleges kialakítása és az afrikai szafari hangulat adja. A szállások nem csupán luxusapartmanok vagy bungallók, hanem mini halastavakra épült szafari sátrak, fatörzsre applikált házak vagy saját kertrésszel rendelkező sátorlakok. Ez így mind furcsán hangzik, ám a látvány igen lenyűgöző, ahogy az egyes lakóalkalmatosságok között függőhidakon közlekedünk, vagy épp felmászunk a főépületig, ahol az étterem mellett medence várja a kimelegedett lakókat. A telep ráadásul gyümölcsfákkal és egy saját zöldségeskerttel is rendelkezik, így az asztalra kerülő zöldségeket és gyümölcsöket mind innen szüretelik majd. Helyben találunk egy bio boltot, szabadtéri tűzrakóhelyet és szintén fára épített masszázs sarkot is, ahol a természettel 100%-os egységben érezhetjük magunkat. A gyerekek például akár az ágyukból is horgászhatnak vagy éppen mókusokat etethetnek a fák között.

Fahíd kaland. Forrás: www.mozgasvilag.hu
Kis játék.

A sok kreatív megoldást látva elgondolkodtató, hogy ez a szállásforma miért nem jutott korábban másoknak is eszébe, így viszont ez az egyediség minden bizonnyal igen sok vendéget fog ide vonzani a jövőben. Hogy a vendégek mindezeken felül ne unatkozzanak, kerékpárokat is bérelhetnek és eljuthatnak egészen a Stol hegy lábáig, ahogy később mi is tettük.

A Garden Village-ben tett látogatásunk után visszatértünk Bled központjába és miután befaltuk a híres bledi krémest, kerékpárjainkra pattantunk és ezúttal Majával, a Žirovnica régió túravezetőjével indultunk útnak a Bled környéki hegyek bebarangolására. Bledet enyhén emelkedő aszfaltúton hagytuk el és a Stol hegy alatti elnyújtott fennsíkon egymást érő, apró falvakkal tarkított úton haladtunk tovább. A falvak közül tulajdonképpen Žirovnica az, amelyik az utolsó, mielőtt a Stol hegyet elérnénk. A település mögött egyből erdős szakasz kezdődik és 2-300 m tekerés után máris elértük a Završnica víztározót. A nyugalmat árasztó tó smaragdzöld színében tükröződik a Stol hegy kopár csúcsa és az alatta elterülő sűrű zöld erdő. Sokan jöhetnének ide rekreációs céllal is, a tavat körbe lehet sétálni, az erdőben túrázni.. de mégis valahogy üres a környék, a kirándulókat elszippantja Bled csillogó népszerűsége, pedig itt is van bőven látnivaló. Nem messze a tótól az erdőben egyébként egy kis büfé is megbújik, a felújított rönkház oldalában a Završnica patak zúgója gondoskodik a frissítő légáramlatról, amely mellett kényelmesen el lehet nyújtózni az árnyékban. Innen több túraútvonal is indul fel a hegyre, akinek egy kicsit több ideje van, érdemes egy teljes napot is a túrázásra, bringázásra szánni, a hegy tetejéről fantasztikus panoráma nyílik Bledre, Bohinjra, a Júliai Alpokra és Ausztria hegyeire is.

Bringatúránkat a kedves falvak között bringázva és Bledbe visszatérve fejeztük be. Innen utunk a Logar völgybe vezetett tovább, amelyről korábban már sokat hallottunk.

Logarska Dolina - a világ legszebb völgye!
Na jó.. az egyik legszebb, de mindenesetre igen hatásos a belépője, ahogy Bledből kb. 1000 hajtűkanyar és több órás autókázás után végre megpillanthattuk a képeslapokról már régen látni vágyott völgyet. A völgyet hajdanán a Kamnik Savinja Alpok egyik gleccsere vájta ki és alakította ki a mai formáját. A völgy elején szélesen elterülő friss zöld színben pompázó alpesi mező közepén autóút vezet a völgy végébe, ahol az egyre szűkülő sziklafalak ölelésében végül bezáródik. A völgy végében a sziklafalat a 90 m magasról alázúduló Rinka vízesés töri meg, amelyhez kellemes túraösvény vezet. A helyiek a vízesés közelébe egy mini büfét építettek, ahonnan az erdő fölött ellátva lélegzetelállító panoráma tárul a szemünk elé. A Rinka vízeséstől kicsit visszafelé, a völgy bal oldalában található egy másik, a Palenk vízesés. Itt a víz impozáns, meredeken dőlt sziklafalon csörgedez lefelé és az alján kis tavakba gyűlik. A völgyben egyébként régóta építési korlátozás van érvényben, a vendég- és magánházak igen szellősen helyezkednek el, meghagyva ezzel a völgy vadregényes és tágas hangulatát, ezért minden természeti látnivaló eredeti környezetében található meg.

A Rinka vízesés és a mini büfé jobbra. Forrás: www.mozgasvilag.hu
A Rinka vízesés és a mini büfé jobbra.

Aki ide érkezik, családias és vendégszerető szálláshelyeket talál és felejthetetlenül nyugalmas, pihenéssel eltöltött időt tud szentelni önmagának. Mi a nemrég felújított szálltunk meg, amelynek teraszáról remek kilátás nyílt a völgyre és a sziklacsúcsokra egyaránt. A házban falusias, ámde modern hangulatban berendezett szobák biztosítják a vendégek kényelmét, ahol mi is rögtön otthonosan éreztük magunkat.

A Solčavsko régióban, ahová egyébként a Logar völgy is tartozik, még másik két, vele párhuzamos hasonló gleccservölgy is található: a Robanov kot és a Matkov kot. A völgyek másik oldalán található hegy magasan futó szintútjáról mindhárom völgy jól látható, ám mind közül a Logar völgy a legszebb.

Következő írásunkban beszámolunk a Potočka zijalka barlang sziklahasadékának megmászásáról, Varpoljei bringatúránkról, bányában kenuzásról és bringázásról, valamint a Koroska vidékének downhilles bringástársadalom legendájáról, Dixiről.

Az utazás lehetőségét ezúton is köszönjük a Slovenian Tourist Board-nak!