Nightingale hozzászólása a Pirie módszerhez

Mozgásvilág.hu;http://www.mozgasvilag.hu/
Mozgásvilág.hu;http://www.mozgasvilag.hu/
2005/08/30
Gordon Nightingale (főszerkesztő) 5 hónapig gyakorolta a Pirie könyvében olvasottakat, aztán tollat ragadott.A következő írást az ausztrál Running Writing Internetes futólap közölte.
Hirdetés

Mivel mindig is befelé dőlő sarokcsonttal futottam és egész gyűjteményem van olyan futócipőkből, amiknek lekopott a fele sarka, úgy találtam, hogy a tanácsoknak van értelme és elhatároztam, hogy kipróbálom őket a gyakorlatban. Most, öt hónappal később, beszámolhatok az eredményességükről.
. . . nagy különbséget figyeltem meg a cipők elhasználódásában és a sérülések tekintetében. Eltekintve némi izomláztól a stílusváltás időszakában, mivel a hangsúly más izmokon van, nem tapasztaltam a korábban megszokott sípcsonti fájdalmakat, térd és bokafájdalmakat, amitől legtöbben időről időre szenvedünk.
A Pirie módszer fő pontjai: 1. Egyenes testtartás, ne hajoljunk előre. 2. Lábak enyhén behajlítva, majdnem, mintha bárszéken ülnénk. 3. Magas lépésfrekvencia, 3-5 lépés másodpercenként. 4. Ne lépj túlságosan előre (don't overstride). A láb közvetlenül a test alatt érje el a talajt. 5. A láb elülső részén (ball of feet) landoljunk, ne a sarkon. 6. Minden lépés kirobbanó, gyors mozdulat. 7. Ne erőlködj, maradj mindig laza. 8. A levegővétel nem túl mély, tartsd ritmusban a lépésfrekvenciával, 3 lépésre kilégzés, 3-ra be könnyű, normál tempónál, 3-ra be, 2-re ki erősebb tempónál, 2-2 erős futásnál. 9. A könyök 90 fokban van, a karok kissé keresztbe lengenek a mellkas előtt, de mindig lazák. 10. Rendkívül fontos! Ne hajolj előre! Ha úgy találod, hogy hajlamos vagy előrehajolni, próbáld meg szándékosan előretolni a csípődet és hátrakényszeríteni a válladat. Ez a tartás rövid idő alatt természetessé válik és a régi előrehajlás lesz kényelmetlen. 11. A futócipőd legyen egyenes talpú (flat, mint a versenycipők) és nem túlságosan párnázott. A gyártók állításával ellentétben, a vastagon kipárnázott sarok nem véd meg a sérüléstől. A vastag védőpárna azzal jár, hogy a sarok túl korán eléri a talajt. . . Hasonló vonatkozik a talpbetétekre is. . . Akinek nincs komoly lábdeformitása, nincs rájuk szüksége.
Ha valaki nem olvasta a Gordon Pirie technikájáról szóló cikket, click ide!

Hirdetés
Hirdetés