Menü

2020.01.20.     Hozzászólás 0

Hogyan öltözködj futáshoz?

Milyen futófelszerelést vegyünk fel hidegben-melegben? Kuttor Csaba öltözködési szokásai

 


A Mozgásvilág tesztelőjének lenni annyiban egy igen kellemes elfoglaltság, hogy a létező összes futóruházati kombinációt volt alkalmam kipróbálni, a nyári, éppen hogy valamit fedő futócuccoktól a téli termo kabátokig. Nagyjából 30év futás után már elég szépen letisztult, hogy mik is a favorizált futóöltözeteim. Miközben gondolkodtam rajta, hogy milyen időben, mit is szoktam felvenni, azért azt máris realizáltam, hogy a régi mondás, miszerint a futás a legolcsóbb sport, mert elég hozzá egy pár cipő, enyhén szólva sem igaz ma már. Kezdjük máris azzal, hogy a futást komolyabban gondoló sportolók 3-4 cipőt forgatnak alaphangon az edzéseik során. Nekem például van a hegyre való, a hosszú aszfaltos, a könnyű tempózgatós/résztávozós, és a versenycipő. Ennél kevesebbet el sem tudnék képzelni. És akkor még az sem mindegy, hogy 40 fokban fut az ember vagy mínusz 10-ben. Tehát, nyugodtan lehetne a hőmérséklet szerint a hosszútávos cipőből kettő is.

Aláöltözet tekintetében is megdöbbentem, mert a ma már kihagyhatatlan első réteget gyakorlatilag mindig használom, más és más célból. Így van belőle ujjatlan, vastag és vékony, van rövidujjú, könyökig érő, hosszú ujjú vékony és vastag. Azaz 6 különböző típus. Futónadrágból, felsőrészből hasonló mennyiség van használatban, de még fejfedőből és kesztyűből is 3-4 darab az, amit időjárás függvényében használni szoktam.

Ha a kizárólag futásra használt ruházati termékeim árát összeszámolom… Hát, vetekszik a kerékpárjaim értékével. 

Természetesen bizonyos kompromisszumokkal a gardrób mérete jelentősen csökkenthető, tehát nem célom senkit sem elijeszteni a futástól, de ha nagyon „vérprofik” akarunk lenni, akkor a határ a csillagos ég.

Mire figyeljünk öltözködéskor?

Egy ruházattal szemben mik is az elvárásaim? A legfontosabb (számomra), hogy engedjen futni. A ruházattal birkózni az edzés során, számomra mindennél idegesítőbb. A jó ruházatot észre sem szabad venned, hogy rajtad van. A láb megemelését akadályozó, vagy bármilyen futómozgást torzító futónadrágot én azonnal elajándékozom. Ugyanígy a diszkomfortot okozó ruházatot is kerülöm. Azaz, ha bevág itt-ott, vagy az izzadással letapad, dörzsöl, akkor nem adok neki több esélyt. 

A második legfontosabb tényező a testhő leadása. A legjobb ruházat is megbukhat ezen a vizsgán, ugyanis a túlmelegedő ruházat rengeteg gondot okozhat. Én konkrétan szédülgetek, ha túlöltözöm, de az sem kellemes, amikor valamit futás közben le kell venni és egész edzés alatt kezünkben, derekunkon cipelünk végig. 

A harmadik dolog, ami nagyjából a fenti kettővel szorosan összefügg, az izzadtság elvezetése. Ha ez tökéletesen sikerül, akkor nagyban fokozza a komfort érzetünket, ha nem sikerül, akkor öltözékünk idővel elnehezedik, egyre jobban zavarni fog, egyre inkább fokozódik a dörzsölődés és a hőleadás is akadályba fog ütközni.

Láthatóság még egy fontos szempont ma már. Autóvezetőként magam is meglepődöm sokszor a full feketében közlekedő gyalogosok láthatatlanságán a téli estéken. A futó annyival pedig veszélyesebb közlekedési résztvevő, hogy nagyon hirtelen tud felbukkanni, meglepve akár a rutinosabb sofőröket is. Ezért, ha tudom, előnyben részesítem a feketétől, sötétkéktől eltérő ruhadarabokat.

Nézzük a kedvenc kombinációkat!

Futócuccok Forrás: Mozgásvilág

Futóöltözet kánikulában (30-40 C):

Nyári melegben már a zokninál figyelek rá, hogy olyat válasszak, ami nagyon vékony, ellenben szépen, gyűrődés nélkül feszesen veszi körbe a lábam. A titokzoknikat én teljesen elvetem, mert bármikor felpattanhat az útról egy kis kavics, vagy bármi, ami az ilyen zoknik mellett be tud esni a lábfejhez. Inkább a kerékpáros márkák zoknijait szeretem ilyenkor (kedvencem egy Castelli zokni) Futónadrágnál a táv szerint választom ki, hogy mit veszek fel! Rövidebb futásokhoz, résztávos futáshoz egyértelműen a felsliccelt, klasszikus futónadrág híve vagyok. Hosszabb futásnál már a fokozott izzadás miatt az ilyen nadrágok tudnak törni, így ilyenkor már egyesületi, egyedi 575-ös futóshortot szoktam választani, aminek a láb közötti feszessége tökéletes, így a combok között semmilyen kidörzsölődést nem okoz. A felsőrész egyértelmű, hogy nálam ujjatlan atléta, az is a legvékonyabb anyagból. Itt is jellemzően a klubos 575-ös leheletvékony futóatlétát választom. Sapkát mindig veszek, tűző napon pláne. Itt egy fehér Adidas futósapka a kedvencem, ami amellett, hogy védi kopasz fejemet a leégéstől, az izzadtságot sem engedi befolyni a szemembe.

Szobahőmérséklet (20-25 C):

20 fok környéke az ideális számomra futásra. Itt az izzadás picit csökken, mert a hőleadás már jobban megoldható. A felsliccelt futónadrág a legjellemzőbb rám ekkor. Érdekes módon, egy nagyon olcsó Decathlonos futónadrág itt nagyon közel van tudásban a kedvenc Asics-emhez. Póló tekintetében már váltogatom az atlétát a T-shirttel. Kizárólag még a legvékonyabban futok, és nem igazán befolyásolja ezt az sem, hogy esik-e vagy sem. Ilyenkor az eső még jól is esik, de védekezni ellene még nem szoktam, legfeljebb olyan sapkát veszek fel, ami picit kevésbé vastag, inkább vízlepergető.

Futóidő (10-15 C):

A maratonok nem véletlenül vannak tavasszal és ősszel. Ekkor van a legnagyobb esély arra, hogy 10-15fokos hőmérséklet legyen, és ez a legideálisabb a futáshoz. A legprofibbak versenykörülmények között ekkor is a legminimálisabb öltözéket veszik fel, de ne feledjük, ők képesek végig vörös zónában teljesíteni a távot, azaz rengeteg hőt termelnek. Edzetlenebbeknek, avagy ha csak az edzést nézzük, ilyenkor már érdemes egyéni jellegzetességeket figyelembe véve nagyobb védelmet adó ruházatokhoz nyúlni. Én ilyenkor már sokszor a szél/eső függvényében a térdeimet jobban melegen tartó 3/4-es futónadrágokra szavazok. Kedvencem az Under Armour futónadrágja. Felül ekkor kerülnek előtérbe a „normális”, úgynevezett 3évszakos anyagból készülő, vastagabb technikai futópólók. Itt van a gyártók között talán a legkisebb különbség. North Face, Adidas, 575, Decathlon egyre megy, mindegyik el tudja látni a funkcióját. Se nincs szükség briliáns szellőző panelekre, se nem annyira fontos szempont a hőleadás/hőtartási tulajdonságok. Kell egy korrekt védelem, és egy jó nedvesség elpárologtatási képesség. Ezt ma már nagyon sok cég tudja. Futósapka tekintetében már egy fokkal vastagabbra szavazok ekkor.

A „csípős” idő (5 C környéke):

Ha szélcsend van, még mindig a ¾-edes futónadrágra szavazok. A futók lábszára azért jellemzően nem szokott vacogni. A ¾-edesben pedig azt szeretem, hogy hihetetlenül jobban, könnyebben hajlik a lábam térdben, mint egy hosszú futónadrágban.  10fok magasságában még esőben is a ¾-edesre szavazok, mert ilyenkor az idő teltével már a hosszú nadrág szára a sok nedvességtől úgyis csak elnehezedik, tehát se komfortot nem növel, sem a futást nem segíti.

Felsőrész tekintetében az ujjatlan aláöltözetemet (Zensah) fel szoktam már venni a póló alá. De az 5 fok környékéig az összes variációt képes vagyok felvenni a rövid és hosszú felsőim közül. Így a két rövid, a két hosszú mellett van, hogy rövid aláöltözetre veszek fel egy sima technikai hosszú-ujjút, avagy kedvenc Under Armour hosszú-ujjú aláöltözetemre már csak egy rövid technikait veszek. Ezt az utolsó pillanatban a szélviszonyok, levegő nedvessége alapján döntöm el. 

Ez az időjárás már főleg az őszre jellemző, így az esőre is egyre gyakrabban kell felkészülni. Legújabb kedvencem egy bomba ár/érték kategóriájú Decathlonos futómellény. Elől gyönyörűen fogja a szelet, pihe könnyű, megszívni magát nem tudja. Hátul pedig szépen szellőzteti a termelt párát. 0-15 fok között bármikor képes vagyok felvenni. Fagyponthoz közeledve természetesen jön a hosszú elasztikus nadrág. Ilyenkor klasszikus „susogósban” még nem futok. Szeretem, ha hajlik a lábam, és szellősen tudok futni. Ehhez megint az egyesületem 575-ös nadrágja a nyerő darab. Ha csípős az idő, akkor vagy a legvastagabb futósapkámat, vagy egy csősálat veszek a fejemre. 

Kesztyű is itt jön először szóba. Én nagyon szívesen viselem a Decathlon klasszikus kék kesztyűjét. Pont megfelel az enyhébb cidrikben, és orrot törölni is pihe-puha vele. Semmi flikk-flakk, 500 forint.

Futás fagypont környékén:

Amikor 0 fok környékére hűl az idő, az már nem tréfa. Ekkor mindenképpen a hosszú elasztikus nadrágjaim közül befogom a melegebbet, ha ez kevés, akkor előbb a ¾-edes futónadrágot veszem fel, és rá a vékonyabb hosszút. Hőmérséklettől függően felülre jöhet a vastag hosszú, vagy ne adj isten 2db hosszú. Fagypont körül a zoknira is érdemes már figyelni, én innentől a melegebb thermo zoknikat veszem fel. Én kéz és lábfázós vagyok, szóval el tudom képzelni, hogy valakinek ez egyáltalán nem szempont. Felül a meleg aláöltözet már elkerülhetetlen, itt a kedvenc kombinációm a hosszú Under Armourra felvett sima hosszúujjú technikai felső, és szükség esetén egy szélmellény. Csősál már ilyenkor megy a fejemre is és egy a nyakamra. Kesztyűből pedig az Adidas wind stop-os a világbajnok.

Farkasordító hideg (mínusz 5 fok, és lefelé):

A nagy hidegekben el kell fogadjuk, hogy a futás már jellemzően inkább szinten tartó, de semmiképpen nem minőségi, azaz le kell tennünk arról, hogy ugyanúgy fogunk futni, mint a pluszokban.  Ha kevés a dupla hosszú elasztikus nadrág, akkor a melegebbikre rá szoktam venni egy „susogós” Adidas nadrágot. Relatíve enged futni, a vágó szeleket megfogja, így segít a térdemnek, hogy ne hűljön át. Felül a hosszú aláöltözetre felveszek hőmérséklettől függően egy technikait vagy egy vastagabb thermo felsőt (Lafuma). Harmadik réteg sem maradhat el ekkor, ami egy vékony széldzseki. Kedvencem egy ezeréves, nulla gramm súlyú Ronhill, de van egy remek Adidasom is. Csősál nyakra mindenképpen, és ami a legjobb benne, hogy teljesen lezárja a hőkiáramlást nyaknál. Ha esetleg melegedne, akkor pedig kényelmesen elfér a széldzseki zsebében, és máris kihúztam a dugót, így a szellőztetés azonnal megindul. Sapkából mínuszban már csak a thermo sapka jöhet szóba. Az 575-ös itt is remek, de van hogy sima kötöttben futok.

 

Ajánló