Szentendre-Dömörkapu -Pilismarót - Paprét - Szentendre

Mozgásvilág
A Szentendre-Dömörkapu -Pilismarót - Paprét - Szentendre hossza 65 Km. Az útvonal szintemelkedése 670 m, szintideje 4 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

Útközben a Pilis legszebb helyei mellett megyünk, tekerünk a Duna-kanyarban, sok a látnivaló, jó az útminőség, és ami a legfontosabb, végig jó a levegő. Az útvonal elején, Szentendrén, és a közepén Pilimarót-Visegrád között van közúti forgalom, egyébként végig aszfaltút és erdő, ezért ezt az útvonalat mountisoknak és virsliseknek is ajánlom. Akár kocsival, hévvel, biciklivel is könnyen megközelíthető a kiindulópont, jól lehet parkolni és vásárolni.

A túra nagy része hivatalosan is kerékpárút erős megszorításokkal (május 1-től augusztus 31-ig, hétvégén és munkaszüneti napokon 9-18 óráig), egy része (Dobogókő alatt Pilismarótig) lezárt útszakasz. Én bementem a lezárt szakaszra, tömegesen kerekeztek mások is. Fakitermelőkkel beszélgettem, akik elmondták, hogy a kerékpárosokkal nincs sok gond, nem túl zajosak és nem is szemetelnek, a motorosokkal és a quadosokkal küzdenek inkább. Láttam az időtáblázatot az útvonalak oldalain. Érdekes lehet időre végignyomni ezt az utat.

Kerékpártúra a Pilisben

Szentendréről jól kitáblázott kerékpáros út vezet a Bükkös-patak mentén Lajosforrás és Dömör-kapu felé. A Hév állomástól érdemes átmenni a 11-es út másik oldalára, és a ... bemenni a belvárosba a patakig.

A kerékpáros útról az Izbégi úton megyünk tovább, majd a balra letérünk Dömör-kapu felé. Rövidesen egy kis hídon keresztezzük a Miklós-rét felől érkező kis patakot.

Rögtön a híd után katonai lőtér mellett haladunk el. Utunk során hosszan ki lesz táblázva az út széle, ugyanis a lőtér és katonai területek miatt Pilisszentlászlóig teljesen lezárták a Tölgyes-hegy, Kapitány-hegy térséget. A gyakorlótér után balra Lajosforrás felé mehetünk, jobbra Dömörkapuhoz jutunk.

Dömörkapu

Kerékpártúra a Pilisben

Dömör-kapunál parkoló található, innen csak gyalogosan, illetve kerékpárral mehetünk tovább. Elég nagy a kerékpáros forgalom is, figyeljünk a lefelé jövőkre.

Jó minőségű úton tekerhetünk, amely nem emelkedik túl meredeken. Dömör-kapu után 2,5 km-el jobbra letérhetünk Pilisszentlászló felé. Mi azonban egyenesen megyünk tovább, a Sikárosi-rét mellett a Király-kúti-nyereg felé. A nyereg Komárom-Esztergom és Pest megye határa, ahol jobbra két földút leágazása után az egyetlen aszfaltúton (jobbra) Dobogó-kő felé vesszük az irányt. Egyenesen tovább haladva egyébként (ez a hivatalos kerékpáros út) Pilisszentkeresztre jutnánk.

Ha jó helyen vettük a jobb kanyart, 1,5 km-en belül a dobogókői sípálya és sífelvonó alját láthatjuk az útról.

Kerékpártúra a Pilisben

A felvonót követően elindulunk lefelé. Az út jobb oldalán több forrás is található, ezek közül talán a Miklós-forrás a "leg vízbiztosabb" és jól kiépített, amelyet közvetlenül Rám-hegyi leágazásnál találunk.

Jobbra alattunk a Rám-szakadék, ha lehet arra ne menjünk bicivel!

Az aszfaltúton egészen a Pilismaróti-patakig gurulunk, ahol a kereszteződésben jobbra, a rét mellett bejutunk a faluba. A faluban a 11-es úton jobbra kanyarodunk, és Dömösön, Lepencén keresztül egészen Visegrádig kerekezünk, majd Visegrádon a kompnál jobbra, ismét a hegyek felé vesszük az irányt.

Kerékpártúra a Pilisben
A város szélén, az üdülő övezetben élesen balra kanyarodik az út. Ez a Panoráma autóút, amely felvezet a várhoz is. Mi az éles balkanyar helyett egyenesen megyünk tovább és egy nagyon kedvelt kiránduló és pihenőhely  mellett megyünk el, ahol kis tó,

Az Ördögmalom-vízesés,Kerékpártúra a Pilisben, ismét hűvös erdő, a fűvészkert, és gyönyörű szép rét fogad minket.

Az útvonal innen Pap-rétre vezet, vannak kicsit meredekebb emelkedők, de nem vészes. Eltévedni itt nem lehet, nincs kereszteződés, végig az aszfaltúton a rétre jutunk. A réten jobbra Pilisszentlászló felé még legyűrjük az utolsó pár száz méter emelkedőt, majd tűz lefelé.

Kerékpártúra a Pilisben

A Szentlászlói úton nem a falu irányába fordulunk, hanem balra, Szentendre felé legurulunk az úton.
Elhaladunk a Skanzen mellett, majd közvetlenül a 11-es út előtt jobbra a kerékpáros útra térhetünk rá, amelyen visszaérkezünk a Szentendrei hévállomáshoz.

Szentendre_Dömörkapu_Pilismarót_Paprét_Szentendre_kerékpárút_biciklis_térkép.jpg