Jótanácsok

Mozgásvilág.hu;http://www.mozgasvilag.hu/
Mozgásvilág.hu;http://www.mozgasvilag.hu/
2005/02/20
Egészségünk megvédése érdekében a megelőzéssel tehetünk a legtöbbet! Úszás előtt az egész testre kiterjedő alapos zuhanyzás lényege az, hogy a medencébe minél kevesebb hajszál, hámló bőrrészecske (személyenként 3-4g alkalmanként!), coli baktérium kerüljön. Ezáltal kevesebb vegyszert kell, hogy használjanak a víz megfelelő tisztaságához, ez viszont számunkra teszi kellemesebbé a vízben tartózkodást. WC-használata után is zuhanyozzunk!
Hirdetés
Úszás után is fontos a zuhanyzás:

öblítsük ki szemünket, fülünket, szánkat és a hajunkról is mossuk le a klóros vizet. A papucs használata mindig ajánlott, így kisebb a valószínűsége, hogy gombás fertőzést kapunk. Az uszodákban, strandokon könnyű beszerezni a fertőzéseket. Leggyakoribb előidézők a szarut kedvelő fonalas gombák. Erősen viszkető, finoman hámló, szélein terjedő, gyulladásos foltokat okoznak. A fertőzött területen nem képződik pigment, az elpusztult gombatelepek helyén fehér foltok maradnak. A lábujjakon legtöbbször a negyedik és ötödik ujj között alakul ki, mert ezek simulnak legszorosabban egymáshoz. Nagyon fontos, hogy fürdés után mindig töröljük szárazra ezeket a közöket! A szemölcs is „uszoda betegség”, vírus terjeszti, nagyon gyakori kézháton, kézujjon, talpon. Sajnos nincs rá otthoni gyógyír. Eltávolításukra semmiféle házi beavatkozás (pl. kivágást) nem ajánlok, sőt erről mindenkit határozottan lebeszélnék. Higgyék el, ez az orvos dolga! Terjedésüket a közvetlen kontaktus okozza, ezért spontán elmúlásukat — mely bizony hónapokba, de még évekbe is telhet —igyekezzünk úgy segíteni, hogy mi se fertőzzük tovább. Se érintéssel, se közös törülközővel.

Úszáshoz a legpraktikusabb az egyrészes, szoros, hátul keresztpántos fürdőruha (úszódressz), férfiaknak természetesen az úszónadrág. Az ilyenekben nyugodtan sportolhatunk és nem kell állandóan arra figyelnünk, hogy mozgás közben nem csúszott –e le illetve el rólunk a fürdőruhánk. Az úszósapka használata minden uszodában kötelező!

Hosszú hajnál érdemes szoros, gumi vagy szilikon sapkát választani. Ezek nem esnek le könnyen a fejről és így a haj nem zavar az úszás közben, ráadásul kisebb az ellenállása az ilyen sapkáknak a vízben. Ezekből van többféle méret: mindenképpen a fejnagyságnak és hajmennyiségnek megfelelő méretű sapkát vegyünk. A gumisapkát használat után, ha már száraz érdemes behintőporozni, hogy ne ragadjon össze, és ne menjen hamar tönkre. A szilikonos sapka nem kíván ilyen törődést, és nehezebben is szakad el, de ezt meg is fizettetik velünk. Gyerekeknek lehet anyag sapkát is venni, ami nem húzza a hajukat. Törölközés, hajszárítás után hideg időben tanácsos 5-10 percet akklimatizációval tölteni az uszoda előterében. Csak ezután vegyük kabátunkat, sapkánkat és így távozzunk az uszodából. A sportmozgás következtében keletkezett folyadék- és sóveszteséget mindig pótoljuk. (legegyszerűbb módja ennek, a gyümölcsfogyasztás) A hallójárat úszás előtti olajos, vagy krémes kezelése megelőzheti a kiszáradást és fertőződést. Füldugót csak orvosi tanácsra használjanak.

Lázasan, betegen, leverten ne ússzunk. Nyílt sebbel, fertőző bőrbetegséggel nem szabad vízbe menni!

Úszás előtt fontos a bemelegítés, ne szégyelljünk egy kicsit gimnasztikázni a parton és a vállakat, karokat, lábakat bemelegíteni, nyújtani. A vízbe szárazon beugrani nem szabad! (nyáron különösen) Ha valaki ugrani akar, előtte mindenképp fröcskölje le magát alaposan, főleg a mellkas területét. Ugrás előtt meg kell győződni a víz mélységéről, és ha az 200 cm felett van, csak akkor szabad fejest ugrani! A medencében a haladási irány jobb oldali ugyanúgy, mint a hétköznapi közlekedésben. (a közelebbi kötél mindig a jobb kéz irányába essen) Előzni lehetőleg úgy kell, hogy a társat ne zökkentsük ki a ritmusából, illetve ne zavarjuk. (vízfröcskölés, stb.)

Szerk: Szánthó Ágnes, testnevelő tanár és úszó edző