Vízimalmok útján Csopaktól Balatonfüredig

A Vízimalmok útján Csopaktól Balatonfüredig hossza 11 Km. Az útvonal szintemelkedése 405 m, szintideje 6 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

Látnivalókban bővelkedő kirándulás a Balaton-felvidéken, Csopaktól Balatonarácson keresztül Balatonfüredre. Túránk elején megnézzük a 700 éves csopaki vízimalmot, majd a Péter-hegy oldalában továbbhaladva felérünk a csúcsra. Innen a Koloska-völgyet, a Koloska-csárdát és a vadasparkot érintve a Tamás-hegyen a Jókai-kilátóhoz jutunk. A panorámát megcsodálva lefelé haladunk tovább, hamarosan megpillantjuk a Lóczy-barlang bejáratát. Ha szerencsénk van be is juthatunk, ám ha zárva találjuk, akkor továbbhaladunk Balatonfüred irányába és itt lassan be is fejezzük a túrát.

Vízimalmok útján Csopaktól Balatonfüredig

1. A túrát a Csopaki vasútállomásról kezdjük. A főútra merőleges hegynek induló utcán sétálunk egy kilométert. Egy szép városi park mellett megérkezik a kék jelzés, ahol egy kis mellékutcán balra fordulunk. Egy rövid lépcsősoron leereszkedve megnézhetjük a csopaki vízimalmot. A Plul malom legalább 700 éves, de ezen kívül még kettő működött a környéken, így nem lehet biztosan tudni a korabeli leírásokból, hogy melyikről van szó pontosan.

A Plul malom Csopakon Forrás: Nyáry Tamás
A Plul malom Csopakon
Kép forrása: Nyáry Tamás

2. Egy sarokkal később ismét felfelé kanyarodunk aztán rátérünk egy olyan szintben menő utcára ahonnan csodás kilátásban gyönyörködhetünk a Balaton felé. Ezen az utcán megyünk egy kilométert aztán egy nagy hétvégi ház kerítése mellett bekanyarodunk az erdőbe.

3. A Péter- hegy oldalában járunk, a vékony ösvény tempósan emelkedve kanyarog a cserszömörcével tarkított erdőben. Körülbelül negyed óra mászás után megérkezünk a csúcsra. Egy nagy tisztáson találjuk magunkat, amelyen keresztülvág az ösvény, aztán egy rövid cserjés szakasz után a második tisztáson megtaláljuk a csúcsot jelző acél gombát is. Kilátás nem sok nyílik innen, a fák eléggé körbe nőtték a csúcsot.

4. Rövid pihenő után ereszkedni kezdünk a hegy nyugati oldalán. Az ösvény elég meredeken halad lefelé, az út sok helyen morzsalékos, csúszós. Eső után különösen figyeljünk ezen a szakaszon, ha fel van ázva a talaj. 10-15 perc ereszkedés után egyszer csak kibukkanunk Balatonarács peremén a műútra. Jobbra fordulva a Koloska-völgybe érkezünk ahol 10 perces sétával elérjük a Koloska csárdát. Igazán lenyűgöző, erdei környezetben található, hangulatos étterem.

Koloska csárda Forrás: Nyáry Tamás
Koloska csárda
Kép forrása: Nyáry Tamás

5. Az étel kínálat is kellemes, de nem olcsó hely. Egy frissítőre érdemes betérni. Pihenés után érdemes egy kis kitérőt tenni a tervezett útvonalból, a völgyön tovább lefelé sétálva megnézhetjük a vadasparkot, ahol a belépés ingyenes és találkozhatunk több hazánkban élő nagyvaddal. Van itt egy tanösvény szerű kiránduló erdő is, ha nem szeretnénk nagyobb utat bejárni akkor ez a Koloska-völgyi komplexum egy önálló kis kirándulásnak is tökéletesen megfelelő.

Előmerészkedett a vihar után... Forrás: Nyáry Tamás
Előmerészkedett a vihar után...
Kép forrása: Nyáry Tamás

6. Visszatérve a csárdához a kerítés mellett induló ösvényen folytatjuk a túrát. Átkelve a patakon a zöld kereszt jelzésen és a helyi kijelölt nordic walking útvonalon kezdünk emelkedni a Tamás-hegyre. Az út széles és jól járható, lankásan de folyamatosan emelkedik. Egy nyeregbe érve balra fordulva erdei tisztás szélén gyalogolunk, aztán találkozunk a kék jelzéssel ismét és így érkezünk meg a Jókai-kilátóhoz. A kilátás világbajnok, ahogy az összes többi Balaton környéki kilátóból is. Viszont a lépcsőkön óvatosan, mert nagyon meredekek, és a fejünkre is vigyázni kell, mert a következő szint gerendái veszélyt jelentenek. Lefelé is háttal közlekedjünk.

A Jókai-kilátó a Tamás-hegyen Forrás: Nyáry Tamás
A Jókai-kilátó a Tamás-hegyen
Kép forrása: Nyáry Tamás

7. Elindulunk lefelé a Tamás-hegyről. Az ösvényen bal kéz felé különös helyet pillantunk meg, egy kör alakú kis tisztáson több száz kőbaba sorakozik egymás hegyén hátán. Legutóbb a Rám-hegyen láttam ilyet Dobogókő alatt a Pilisben. Tovább ereszkedünk az ösvényen, és a hegy lábánál megtaláljuk a Lóczy-barlang bejáratát. Kibetonozott lépcsősor vezet le az üregbe, mellette kis fából készült jegypénztár, ezekkel szemben pedig egy információs tábla található, amelyről megtudhatjuk, hogy az 1882-ben felfedezett barlang 130 méter hosszú, 15 méter mély, és nevét Lóczy Lajos, híres geológusról kapta. Ha jókor érkezünk, megtekinthetjük a barlangot belülről is.

Szép a kilátás Forrás: Nyáry Tamás
Szép a kilátás
Kép forrása: Nyáry Tamás

8. Túránk végén leereszkedünk Balatonfüredre, és ha az időnkbe még belefér, feltétlenül sétáljunk egyet a part menti sétányon.

Forrás: Nyáry Tamás, azaz az Ügyeletes Nagy Fehér Jelvényes Túravezető Pajtás.... szükségszerű rövidítésben csak egyszerűen Nagyfehér az Equinox Trekking Club nagyvezíre. Kedvence minden, amire fel lehet mászni. Domb, hegy, ferrata, csak a végén legyen kilátás. További túrái: www.trekk.hu