Vértesszőlőstől Vértestolnáig - pedig a Gerecsében vagyunk

A Vértesszőlőstől Vértestolnáig - pedig a Gerecsében vagyunk hossza 12 Km. Az útvonal szintemelkedése 431 m, szintideje 6 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

Kirándulásunk legfőbb látványossága rögtön az elején található. Sőt, mi több, a Gerecse-hegység egyik legfőbb látványosságának is nevezhetjük. Ez pedig nem más, mint Samu a Vértesszőlősi előember emlékhelye. Kocsival és vonattal is megközelíthető, így önálló programként is tervezhető, de ha természetjárással is össze szeretnénk kötni, akkor az emlékhely meglátogatása után irány a Gerecse, mégpedig a következők szerint.

Vértesszőlőstől Vértestolnáig túra

1. A vasútállomástól felsétálunk a főutcán, míg a falu felső végén meg nem találjuk az emlékhely előtti parkolót.

Samu emlékhelye Forrá¡s: Nyáry Tamás
Samu emlékhelye
Kép forrása: Nyáry Tamás

A szabadtéri múzeum 10 és 15 óra között bizonyosan látogatható az év minden nem ünnepnapján, hétvégén egy kicsit tovább is nyitva van, érdemes előre tájékozódni a nyitva tartásról. A kiállításon nem csak Samu koponya csontjának maradványát nézhetjük meg, de több állati fosszíliát is és a geológiai feltárást is, amelyből képet kapunk a korabeli felszín kinézetéről.

3. A múzeumot elhagyva a piros jelzésen indulunk a hegy irányába. Több mint egy kilométeren keresztül még a település feletti réten sétálunk, aztán az erdőben kanyargunk tovább. Kanyargunk, ugyanis vadkerítéssel elkerített területek vannak errefelé, ezeket kerüli az út.

Tovább az erdőben a piros jelzésen Forrá¡s: Nyáry Tamás
Tovább az erdőben a piros jelzésen
Kép forrása: Nyáry Tamás

4. Kicsit több mint 200 méter szint leküzdése után a Lábas-hegy nyergében találkozunk a sárga jelzéssel. Innen együtt megy a két jelzés és rövid séta után megérkezünk a Szent Péter plébánia templom romjához. A XIII. században épült templom a török időkben pusztult el az itt fekvő településsel együtt.

5. A romokat elhagyva a piros jelzést követjük továbbra is, ahol elhaladunk a Baji vadászház mellett. Ez az épület ismerős lehet mind a Gerecse 50, mind a Kinizsi 100 teljesítménytúrák lelkes rajongóinak. A vadászház után nem sokkal élesen balra fordulunk, aztán 500 méter után ismét balra.

Tovább a piros jelzésen Forrá¡s: Nyáry Tamás
Tovább a piros jelzésen
Kép forrása: Nyáry Tamás

6. Innen az Öreg Kovács hegy oldalában haladunk szintben, míg el nem érjük a Hideg-kút forrást. A forrás szépen kiépített foglalt forrás, jó vízvételi lehetőség.

7. A piroson továbbra is vízszintesen a Szénás-hegy oldalában sétálva megérkezünk a Vértestolna feletti szőlőkbe. A nyeregben az út egy széles földútra érkezik, amely egyenesen bevezet a faluba. A jelzés egy óvatlan pillanatban eléggé láthatatlan módon egy bozótosabb oldalágon jobbra kanyarodik, de ha itt akarjuk befejezni a túrát, akkor nem érdemes utána ugrani, a széles úton sétáljunk be a faluba.

Vértestolna Forrá¡s: Nyáry Tamás
Vértestolna
Kép forrása: Nyáry Tamás

Innen busszal utazhatunk haza, vagy becsatlakozhatunk más túraútvonalakba is, mint például a Baji kálváriás túra, vagy a Vértestolnáról Tatabányára készült leírás.

Forrás: Nyáry Tamás, azaz az Ügyeletes Nagy Fehér Jelvényes Túravezető Pajtás.... szükségszerű rövidítésben csak egyszerűen Nagyfehér az Equinox Trekking Club nagyvezíre. Kedvence minden, amire fel lehet mászni. Domb, hegy, ferrata, csak a végén legyen kilátás. További túrái: www.trekk.hu