Tihanyi gejzír túra Túra

A Tihanyi gejzír túra Túra hossza 5 Km. Az útvonal szintemelkedése 250 m, szintideje 2 Óra 30 Perc, nehézsége Könnyű. Az útvonal Magyarország területén található.

Ezt a rövid, ámde látványos túrát bármilyen korosztálynak ajánljuk. Autóval is és tömegközlekedéssel is jól megközelíthető, sőt a Balaton déli partjáról komppal átkelők számára is ideális.

Tihanyi gejzír-túra

1. A Tihanyi révből a Rév utcán indulunk el, ahol párszáz méter múlva a zöld és a sárga jelzés balra tér a helyi élelmiszerboltnál. Az utca ívét követve néhány perc múlva már ki is érkezünk az erdő szélére, ahol jobbra fordulva az ösvényen már láthatjuk is az Újlaki templomromot, ami a valamikori Újlak révészfalu temploma volt, építése a XII-XIII. századra tehető. Magasan benőtt gaz veszi körül, emiatt nehézkesen járható körbe.

Az újlaki templomrom Forrás: Nyáry Tamás
Az újlaki templomrom
Kép forrása: Nyáry Tamás

2. Innen hirtelen meredeken emelkedni kezdünk, de a kiépített falépcsőkön nincs csúszásveszély. A dombra felérkezve kellemes embermagasságú cserjék védelmében haladunk tovább. Egy ponton kettéválik a zöld és a sárga jelzés, mi a sárgát követjük, majd alig 300 méter után egy újabb mesés útelágazáshoz érünk, mintha egy természet alkotta labirintusban járnánk. Balkézre a Félbevágott-kúp szikláját járhatjuk körbe, majd a sárgáról letérve a zöld T jelzésen, id. Lóczy Lajos magyar geológusról elnevezett tanösvényen indulunk el a tihanyi gejzírmezőre.

3. A félsziget európai diplomás területén járunk, ahol a vulkáni bazalt létrejötte után rengeteg hévforrás kezdte meg működését, ezek nyomán keletkeztek a roppant látványos gejzírkúpok, amelyek egyértelműen meghatározzák a félsziget Balatonba nyúló csücskének arculatát.

4. Az elágazás után hamarosan tábla jelzi az első szikla formációt, Borzvárat, melyet további gejzírkúpok követnek: a Kis-kúp és a Borsóköves-kúp, majd miután a sárga kereszt jelzés is becsatlakozott, a Somos-kúp és a Tölgyes-kúp.

Borzvár Forrás: Nyáry Tamás
Borzvár
Kép forrása: Nyáry Tamás

5. Árnyas erdőben gyalogolunk tovább, míg bal kéz felől egy kanyarban feltűnik Aranyház impozáns látványa, a félsziget legismertebb szikla alakzata, amely nevét valószínűleg a rajta nagy számban megtelepedő szokatlan sárga színű zuzmókról kapta. Lépcsők vezetnek fel a csúcsaira, tetejéről pedig megpillanthatjuk a Tihanyi Apátság tornyait, és Tihany legrégebbi településrészét a Belső-tóban tükröződni.

6. Meglátogatjuk az Aranyház kőzetbemutatót, ami egy egykori árnyas kőpince boltozatos belseje, kőzetmintákkal és geológiai leírásokkal.

Aranyház-kőzetbemutató Forrás: Nyáry Tamás
Aranyház-kőzetbemutató
Kép forrása: Nyáry Tamás

7.  Innen az Ω jelzésű ösvényen haladunk tovább, mely egy hurkot téve további három sziklaformációhoz vezet. Néhány lépcsőn emelkedve először az Átjáró-kúphoz érkezünk, mely alatt valóban át lehet bújni.

Tényleg át lehet bújni... Forrás: Nyáry Tamás
Tényleg át lehet bújni...
Kép forrása: Nyáry Tamás

8. Majd a gravitációnak ellentmondó gomba alakú Kalapos-kúp következik, végül a Borsóköves-kúp. Minden szikla mellett tájékoztató táblán olvashatunk kialakulásuk történetéről.

9. Utunkat a tanösvényről letérve a zöld kereszten folytatjuk, majd a zöld sávra térünk át balra fordulva. Különlegesen szép erdőben ereszkedünk egészen a műútig, melyen alig 50 méter múlva a túloldalon ismét erdőben halad a jelzés felfelé, egészen az Akasztó dombon lévő kilátóhelyig, ahonnan a Balatonfüredi öbölre láthatunk rá.

A nagy kékség a Füredi-öböl Forrás: Nyáry Tamás
A nagy kékség a Füredi-öböl
Kép forrása: Nyáry Tamás

10. A Somosi szabadstranddal párhuzamosan haladunk a domboldalban, majd pár száz méter megtétele után leérkezünk Tihany szélére. Innen busszal jutunk vissza a Tihanyi révhez. Illetve akár innen is indíthatjuk a túrát, ez esetben lebuszozunk a révbe, és a túra végén az autóhoz érkezünk meg. Útközben vízvételi lehetőség nincs, elegendő folyadékot vigyünk magunkkal.

Forrás: Nyáry Tamás, azaz az Ügyeletes Nagy Fehér Jelvényes Túravezető Pajtás.... szükségszerű rövidítésben csak egyszerűen Nagyfehér az Equinox Trekking Club nagyvezíre. Kedvence minden, amire fel lehet mászni. Domb, hegy, ferrata, csak a végén legyen kilátás. További túrái: www.trekk.hu