Szakonyfalu és Alsószölnök határmenti zöld körútja Túra

A Szakonyfalu és Alsószölnök határmenti zöld körútja Túra hossza 17 Km. Az útvonal szintemelkedése 382 m, szintideje 8 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

Szakonyfalu az Őrség egyik legészakibb települése, innen már csak egy köpés Szentgotthárd, viszont az már város. Régóta járom már az Őrség turista útvonalait, de valahogy ez a környék mindeddig kimaradt, pedig nagy hiba kihagyni. A települést körbeöleli a természet és az erdő, határozottan hangulatos, nagyon nyugodt légkör jellemzi és a helyiek kimagaslóan barátságosak. Sátras szálláshely keresés közben egy fél órán belül volt sátorhelyünk vizesblokk és épület használattal, mégpedig ingyen. Eddig csak a faluról írtam, induljunk hát neki, az erdő sem lesz kevésbé elragadó.

Túra Magyarország legnyugatibb pontján át

1. Ezt az útvonalat a bevállalósabb turistáknak terveztem. Na nem azért, mert nagyok lennének a szintkülönbségek, hanem azért, mert olyan sok látni való van a környéken, hogy néhány kitérővel rendesen meg lehet bolondítani az alap 17 km-t. A túrát a zöld jelzésen indítjuk, amely a polgármesteri hivatal szomszédságában kanyarodik ki a faluból. Enyhe emelkedőn baktatunk fel a patakvölgyből az Alsószölnök és Szakonyfalu között húzódó magaslatra. A legmagasabb pontjára érve éles szeműnek kell lennünk, mert a jelzés kanyarog néhányat az erdőben és a sokfelé szerteágazó vadcsapások között hamar elillan a lábunk alól. A dombháton egy óriási mező mellett haladunk el, ahol vadlesek is találhatók, itt érdemes a helyi vadásztársaságok erdőlátogatási korlátozásairól tájékozódni indulás előtt. Ez különösen az őszi időszakra vonatkozik.

Úton az erdőben az Alsószölnök és Szakonyfalu között húzódó magaslatra Forrás: Nyáry Tamás
Úton az erdőben az Alsószölnök és Szakonyfalu között húzódó magaslatra
Kép forrása: Nyáry Tamás

2. A dombhát túloldalán megmászhatjuk a kilátótornyot, de igazából torony nélkül is remek kilátás kínálkozik a völgyben fekvő Alsószölnökre. Innen egyenesen is leereszkedhetünk a faluba a zöld jelzésen, de ha kedvünk tartja, máris tehetünk egy rövid kitérőt a tanösvény jelzésen a falu északi szegletében található Nagyboldogasszony templomhoz. A két út a falu központjában ismét találkozik.

3. A sarkon egy kocsmában lehetőségünk van vízvételre, felfrissülésre, vagy tovább haladva a határ felé 300 méter megtétele után a temető bejárata mellett is találunk egy kutat. Pár perc séta után elérjük az országhatárt. A határállomás épülete előtt nem sokkal van az út szélén egy turista pihenő esőbeállóval, padokkal. Sajnos nagyon szemetes a környéke és nem szép látvány, de nekünk azért fontos, mert itt a pihenő mellett indul a zöld jelzés a határ menti szakaszra. Viszonylag nehéz észrevenni.

A táblától indul a zöld jelzés a határ menti szakaszra Forrás: Nyáry Tamás
A táblától indul a zöld jelzés a határ menti szakaszra
Kép forrása: Nyáry Tamás

4. A pihenőt elhagyva gyökeresen megváltozik a táj arculata, igazi vadregényes érintetlen erdőben találjuk magunkat. Rövid emelkedő után elérjük a határ vonalát is és síkban folytatjuk a túrát. Az ösvény vonala nem azonos a határvonallal, hol osztrák területen, hol magyar területen kerülgeti a határköveket. Nagyon enyhén emelkedünk, míg el nem érjük az osztrák oldalon lévő Schneiderberg 325 méter magas csúcsát, vagyis a domb tetejét. Aztán távolodni kezdünk a határtól és kilyukadunk egy szélesebb erdészeti útra, amely alattomosan adja magát iránynak. Pedig rövid időn belül le kell térni róla balra egy újabb ösvényre és meg kell mászni egy újabb lankás magaslatot, a 354 méter magas János-hegyet.

Vadregényes érintetlen erdőn át a határ vonala felé Forrás: Nyáry Tamás
Vadregényes érintetlen erdőn át a határ vonala felé
Kép forrása: Nyáry Tamás

5. A magasság pont után már lefelé haladunk és lassan kiérkezünk a Felsőszölnök feletti Alsó-Jánoshegyre, ahol kedvünk szerint ismét tehetünk egy kis kitérőt a Felsőszölnöki kilátóhoz (Leírás linkje: Piros Alsó- és Felsőszölnök). A kitérőről visszatérve a piros jelzésen ereszkedünk le Felsőszölnökre a Malom utcát követve.

6. A főutcát elérve balra fordulunk, majd száz méter után jobbra kanyarodunk a piros jelzésen. Igen, nem csalás nem ámítás, egy ház udvarának látszó szorgalmi úton kell menni és a főépület meg a gazdasági épület között a konyhakert ágyásai között érkezünk meg az erdő szélére. Nagyon megtévesztő, de tényleg arra megy az út.

Követjük a piros jelzést a gazdaságon át Forrás: Nyáry Tamás
Követjük a piros jelzést a gazdaságon át
Kép forrása: Nyáry Tamás

7. Az erdőszéltől kaptatósabb emelkedőn kezdünk felfelé mászni, de a szintemelkedés nem több mint 60 méter, hamar felérünk a tetejére. Itt rácsatlakozunk egy szintben haladó széles erdészeti útra, de legyünk résen, mert az általunk követett piros jelzés 700 méter után élesen jobbra kanyarodik. A kereszteződésben egy kőkereszt is van a lombok között, de nehezen észrevehető a ránőtt fák miatt.

8. A folytatásban már lefelé gyalogolunk a jelzésen szép erdei környezetben. Ha szerencsénk van, még gombászni is lehet, sokfajta gombát láttam erre, sőt gombászokkal is találkoztam út közben. Közel 3 km megtétele után nevezetes helyhez érünk, a legnyugatibb pont jeloszlophoz, amely az ország legnyugatibb pontját jelöli. Nem tudom, hogy miért nem a hármashatárra tették ezt a pontot, de tény, hogy földrajzilag innen számolódik a nyugat keleti átló. Pihenőpadokat is találunk itt, meg egy üresen tátongó házikót is, amelyről szintén nem tudjuk, miért és hogyan vesztette funkcionalitását.

Pihenőpadok a legnyugatibb pont jeloszlopának környékén Forrás: Nyáry Tamás
Pihenőpadok a legnyugatibb pont jeloszlopának környékén
Kép forrása: Nyáry Tamás

9. Kis pihenő után már csak vissza kell sétálnunk az ide vezető murvázott erdészeti úton Szakonyfaluba. Délről érkezünk meg a házak közé a Grojka-patak folyását követve.

Forrás: Nyáry Tamás, azaz az Ügyeletes Nagy Fehér Jelvényes Túravezető Pajtás.... szükségszerű rövidítésben csak egyszerűen Nagyfehér az Equinox Trekking Club nagyvezíre. Kedvence minden, amire fel lehet mászni. Domb, hegy, ferrata, csak a végén legyen kilátás. További túrái: www.trekk.hu