Orfaluból Farkasfára a szerek bűvöletében Túra

Az Orfaluból Farkasfára a szerek bűvöletében Túra hossza 7 Km. Az útvonal szintemelkedése 149 m, szintideje 4 Óra, nehézsége Könnyű. Az útvonal Magyarország területén található.

Orfaluról egészen sok mindent leírtam az Orfalu Rókagomba tanösvény túraleírásban, ami miatt ismét ide invitállak, az egy rendhagyóbb rövid túra, amely ugyan nem körtúra, de busszal jól megközelíthető, és elsősorban a helyi elragadó tájépítészet ihlette az útvonalat. A túra során lesznek erdős szakaszok is, de ezt a kirándulást úgy találtam ki, hogy felfűztem azokat a szereket, vagyis település részeket, amelyekről nagyon szép kilátás nyílik, és igazán lehet élvezni a tipikus őrségi hangulatot. Mint említettem, nem körtúra, de így lehetett a legjobban bejárni ezt a részt. Lépjünk be hát Hétrétországba.

Orfaluból Farkasfára túra

1. Utazásunk célpontja Farkasfa lesz a túra elején. Itt lehet leparkolni a kocsival, ha azzal jövünk, ide fogunk visszaérkezni a séta végén. Innen előzetesen tájékozódva a menetrendről busszal utazunk át Orfaluba. Ha nem kocsival vagyunk, akkor Őriszentpéterről, Szalafőről és Szentgotthárdról is érkezhetünk a busszal, csak akkor bele kell számolni a végén, hogy Farkasfáról vissza is kell majd jutni a kiindulópontra, ezt is érdemes előre kinézni a menetrendből.

Farkasfa Forrás: Nyáry Tamás
Farkasfa
Kép forrása: Nyáry Tamás

2. A Rókagomba tanösvény túraleírásban említett Moha fűszerbolt és teaház elé érkezünk a busszal. Kedvünk szerint körülnézhetünk a kicsiny településen, aztán elindulunk, mégpedig az Apátistvánfalva felé tartó aszfalt úton. Némi emelkedő után egy dombtetőre érkezünk, ahol keresztezzük a piros jelzést, amely éppen ideális lenne irányban, de mint emlegettem, ez egy kicsit rendhagyó, pontosabban jelzés hagyó túra lesz, így nem kanyarodunk rá, hanem egy kicsit tovább megyünk az aszfalton, és a dombhátat elhagyva már a lejtős részen fordulunk enyhén jobbra a piros kereszt jelzésen.

3. Ez az út is szilárd burkolatú és teljesen vízszintesen halad az erdőben 500 métert. Itt találunk egy tanösvény táblát, amelyen a Vendvidéki erdőkről tájékozódhatunk, majd balra bekanyarodunk az erdőbe és megérkezünk az orfalui kilátótoronyhoz. Meg kell mondjam, hogy a szűrrealitás Kafkai szintekre tör: Egy kis fatorony az erdőben teljesen körbenőve fákkal. Fentről ugyanúgy nem látszik semmi, mint lentről. Na de szerencsére, ha egy kicsit tovább megyünk az ösvényen, akkor kikeveredünk a fák közül, és elénk tárul utunk első káprázatos kilátása, és Apátistvánfalva nagytemploma a szemközti dombtetőn.

Távolban az apátistvánfalvai nagytemplom Forrás: Nyáry Tamás
Távolban az apátistvánfalvai nagytemplom
Kép forrása: Nyáry Tamás

4. Nehezen lehet otthagyni ezt a látképet, de ha kigyönyörködtük magunkat, akkor visszasétálunk a tábláig és tovább megyünk az úton. A piros kereszt jelzés elkanyarodik balra, de mi változatlanul egyenesen megyünk tovább, és újabb táblához érünk, amely a környékre jellemző tájba illő épületekről szól. Épp jókor ugyanis ereszkedni kezdünk a Hársas-patak völgyébe és az út szélén megjelennek a gyönyörű tanyák, mintha csak szemléltetni akarnák az elolvasottakat. Itt ismét távlatok nyílnak a völgy felé.

5. Leérkezve egy hídon átmegyünk a patak felett és közben megismerkedhetünk a nedves rétek és a kaszáló rétek élőhelyeivel egy újabb tanösvény táblán. Aztán jobbra fordulunk és a patak mentén sétálunk az országúton nagyjából 1 kilométert. Közben Újbalázsfalva házai között élvezhetjük a lankák és rétek közötti idillt. A következő buszmegállónál található kereszteződésben jobbra fordulunk és egy vékony ámde aszfaltozott úton meredeken felkaptatunk a Felső szerre. A domb meredek és elég lihegős feljutni a tetejére, de amikor felérünk és az útszéli kereszttől visszatekintünk a völgybe, akkor azonnal elszáll a fáradtság, és a látvány a mezőkkel és a szétszórt házakkal a hegyoldalakban mindenért kárpótol. "Hobbit-földe" sehol nincs ehhez képest.

Tovább a piroson a Kis-patak völgyében Forrás: Nyáry Tamás
Tovább a piroson a Kis-patak völgyében
Kép forrása: Nyáry Tamás

6. Ha kedvünk tartja sétálhatunk egy keveset a falu ezen részének főutcáján, de aztán a balra induló úton folytatjuk a túrát, és egy sarokkal arrébb egy lefelé tartó földúton az utolsó kerítéseket elhagyva megérkezünk az erdőbe. Itt már az időközben visszatért piros jelzésen kell tovább mennünk, amely kanyargósan ugyan, de céltudatosan visz minket tovább a Kis-patak völgyében. Teljes a változás, itt a vadon uralja a tájat, ropognak a gallyak és az avar a lábunk alatt. A patakot magunk mögött hagyva megint emelkedni kezdünk, és rövid séta után kijutunk arra a műútra, amely a Hársas-tótól igyekszik Orfalu felé.

7. A jelzés keresztbe megy az úton és a túloldalon egy kissé bozótosabb részen megy tovább az erdővágásban, de azért járható. Még egy kis ereszkedés, és megérkezünk Farkasfa szélére. Az utcán sétálva további 1 kilométer után érkezünk a központba, ahol a kocsival parkolunk. Feltétlen érdemes még egy pici kitérőt tenni a haranglábhoz, amely a szemközti domboldalon van. A különleges félszoknyás építményhez is tartozik egy legenda, a rigászok innen szerezték be karácsony estéjén a harangkötélből a szerencsét hozó szálakat. A következménye a kötél szakadásához vezetett. A rigász egy múlt század közepén elveszett ősi mesterség, lépvesszővel fogták a fenyőrigókat.

Végül megérkezünk Farkasfára Forrás: Nyáry Tamás
Végül megérkezünk Farkasfára
Kép forrása: Nyáry Tamás

Forrás: Nyáry Tamás, azaz az Ügyeletes Nagy Fehér Jelvényes Túravezető Pajtás.... szükségszerű rövidítésben csak egyszerűen Nagyfehér az Equinox Trekking Club nagyvezíre. Kedvence minden, amire fel lehet mászni. Domb, hegy, ferrata, csak a végén legyen kilátás. További túrái: www.trekk.hu