Medves két vára

A Medves két vára hossza 14.2 Km. Az útvonal szintemelkedése 444 m, nehézsége Könnyű. Az útvonal Magyarország területén található.

Induljunk el felfedezni a két fellegvárat

Kedvenc somoskőújfalui szálláshelyünk elől indulunk útnak eme könnyed, rövid történelmi sétára. A hajdani vasútvonalon kaptatunk, de mielőtt elnyelne minket az alagút sötétje, a jobb oldalra az útról leváló sárga-sávjelzést követjük, mely rövid, viszont annál meredekebb emelkedő után egy széles erdészeti útra visz minket, melyről máris szemügyre vehetjük mai kirándulásunk egyik látványosságát, a büszkén magasodó Salgó várat.

A különleges Boszorkány-kő

A sárga-keresztjelzésen haladunk a „fanyúl” kereszteződéshez (a Salgó vár környékén számos állatfigurát ábrázoló fafaragást találunk, melyek nem csak mókásak, de kiváló útbaigazító jelzések is), ahonnan a zöld-sávjelzés vezet minket tovább a vár felé. De még mielőtt felkapaszkodnánk a várhoz, egy párszáz méteres kitérőt teszünk a pazar panorámájú Boszorkány-kőhöz, ahol a felszínre ömlő láva változatos formáit figyelhetjük meg. Ehhez a piros L-jelzést kell követnünk.

Medves két vára-4
A különleges kisugárzású Boszorkány-kő

Salgó vára

Miután kigyönyörködtük magunkat valamelyik sziklán ülve, visszasétáltunk a várhoz felvezető útszakaszhoz ott, ahol jöttünk. Felfelé menet egy picit sem cseréltem volna az építő munkásokkal, de tálán pont ettől lenyűgöző számomra ezeknek a váraknak a megépítése, hiszen lehetetlen helyeken tudtak masszív erődöket felépíteni. A várat valamikor a XIII. században építették, több ostromot túlvészelt, majd a XVI. században a töröktől visszafoglalt vár védőműveit a bevonuló katonaság rombolta le. Egészen az 1938-ban megkezdődött feltárásig az idő szabadon koptatta rajta a fogát. Azóta turisztikai célból részlegesen helyre állították a tornyot, így próbál újra tündökölni a Medvés-fennsík vulkáni csúcsán. A várban megtett sétánk alatt (a vár látogatása ingyenes) nem csak a vár története ragadja meg képzeletünket, hanem a néhány kilométernyire fekvő somoskői vár látványa is.

Medves két vára-3
Forrás: Homonnai Mónika

A várból kiérve nem megyünk vissza a mókust ábrázoló faszoborig, hanem fél úton balra kanyarodva a piros L-jelzésen hátulról kerüljük meg a várat. Az erősen lejtő ösvény végén egy tűzrakó hellyel bővített pihenő vár minket, ahonnan ebédünk elfogyasztása után haladtunk csak tovább, egy új, még nem jelölt úton, a Tündérvölgyön át sétálunk le Eresztvénybe. Nem véletlen neveztük el így eme helyet, hiszen egy kanyargós magas falú patak felett visz az ösvény, nyáron dúsan zöldellő növényekkel, öreg bükkfákkal körbevéve, a buja aljnövényzet színpompás virágai közt sétálva mintha egy elvarázsolt erdőben lennénk. Az ösvény bár még nem kapta meg a piros T-jelzést, a tisztás jobb sarkában található meg, a fenyőfák között – könnyedén felismerhető. Eresztvénybe leérve először a Madárparkot nézhetjük meg, mely egy frissen kialakított interaktív mini tanösvény, majd az aszfaltúton jobbra tartva a Látogatóközponthoz érünk, ahol számos segítséget és információt kaphatunk a környékről, valamint kisebb kiállítás is várja a látogatókat. Az épület mellett tovább sétálunk a már dózeres úton, a piros-keresztjelzést követve, melyen hozzávetőlegesen másfél kilométert kell még haladnunk, hogy elérjünk Somoskő településre. A falu szélén, ha van rá lehetőség, ne hagyjuk ki a Bakancsos kiszolgálóegységet – hangulatos és kedves vendégváró helyiség!

A Vároldal utcai temetőben olyan régi sírokat is találhatunk, mint Somoskeőy István honvéd századosé, aki az 1848-as forradalom hőse volt. A vár alatt pedig ennek a korszaknak állít méltó emléket Ifjabb Szabó István szobrászművész alkotása a Petőfi Emlékparkban. Az íves bazalttámfal tetejére rakott beton koszorúra került a 13 Aradi Vértanú domborműves portréja, amely előtt Batthyányi Lajos bronz mellszobra kapott helyet.

Somoskői vár

A napjainkban már a hivatalos magyar-szlovák határ túloldalán elhelyezkedő várat útlevél, vagy bárminemű okmány nélkül tekinthetjük meg, vannak időszakok amikor párszázforintos belépő megváltásával, van amikor ingyenesen…

Medves két vára-1
Somoskő vára
Forrás: Homonnai Mónika

A várat az 1682-es Füleki ostrom alatt portyázó lovasok gyújtottak fel és ezzel elvesztve hadi jelentőségét már csak időjárás viszontagságaival harcolt egészen az 1970-es évekig, amikor is felismerték a hely jelentőségét és megkezdték az állagmegóvást, így kapott tetőt a nyugati ágyútorony és a déli ágyútorony tetejét is befedték. A vár sokkal jobb állapotú, mint szemközti társa, de így is hamar körbe járható. A várban sok helyen megfigyelhetjük az 5-6 szögletű bazaltoszlopok keresztmetszetét, melyet a vár alatt található látványos bazaltkiömlésből használtak fel. Ez a bazaltorgona képződmény Európai ritkaságnak számít az oszlopos elválása miatt. Sokan visszafordulnak a Bazaltorgonák megtekintése után, mert kevésbé ismert az a kis turistaút, ami szerpentinesen visz le minket a vár alatt csordogáló Sátoros patakhoz, melynek mentén a régi temető oldalában érkezünk vissza a Somoskőre.

Innen ugyanazon úton gyaloglunk vissza Eresztvényig, melyen jöttünk, majd a piros-sávjelzésen sétálunk vissza a kiindulási pontunkhoz.