Szilvásváradi TesztBázis - letesztelve! Hír

Erdélyi Nándor
2012/04/05
A Specialized szenzációs hétvégéje, amikor is a Mozgásvilág.hu kipróbálta a 2012-es bringákat és mellesleg \"valami\" Boonen is nyert Flandriában.

A hétvégén, Szilvásváradon bringáztunk és teszteltük a Tesztbázis tesztelésre szánt tesztkerékpárjait. Erről a tesztről most tesztcikket tesztelhettek – vagy olvashattok, rátok bízzuk!

Péntek délután érkeztünk a te(sz)tthelyszínre, a szilvásváradi Specialized TesztBázishoz, mely a Szalajka-völgy bejáratánál található, a nagy parkoló mellett. Amíg a főnök elvitt egy 29-es merevfarú, karbon Stumpjumpert, addig én készítettem néhány képet az új bringákról és azok összeszerelési munkáiról. Ezután kellemes vacsora melletti sztorizgatás következett, mely előtt gyorsan lestoppoltam a másnapi kerekezéshez a főnök „Stumpiját”.

Szombaton igen csípős hajnalra ébredtünk, fújt a szél és a nap sem igen mutatta meg magát nekünk. Minden ruhát magamra öltve indultam el tekerni és megismerni azt, hogy mi is történik egy Specialized tesztnap során. A Szalajka-völgy bejáratától, a TesztBázis elől indul a vezetett és szervezett nap, hajnali 10 órakor. A kényelmesebbek még a völgyben beültek a fűtött autókba és azzal vitették fel magukat a tesztkör elejéhez és csak négyen voltunk kemények, akik a vasútállomástól a sárga turistaúton feltekertek Olaszkapuhoz. Köztünk volt a Szilvásvárad maraton tavalyi győztese, Blazsó Márton is, aki a nap folyamán csak egyszer mutatta meg, hogy tud emelkedőre menni. Ekkor nem volt sokáig szem előtt, hogy hosszú távú elemzést végezzünk technikájáról és erőnlétéről.

Tulajdonképpen kerékpárvásárlás során 3 dolgot tehetünk. Az első és legegyszerűbb: bemegyünk a boltba és megvesszük, majd az első út során megtapasztaljuk jót választottunk-e. A második: eljövünk a Mozgásvilág.hu tesztnapra októberben és több márka  bringáját teszteljük, melyik a legjobb számunkra. Ez már jó megoldás, egy baj van vele, egyszer lesz Budán kutyavásár és tesztnap ebben az évben. A harmadik megoldás: rászánunk 14 000 Ft-ot és egy napot arra, hogy Szilvásváradon tesztelünk. Itt, először felvisznek minket, a Specialized legjobb kerékpárjai társaságában Olaszkapuhoz. Kapunk szendvicset, innivalót, vezetőt, szakértőt, szerelőt, pompom lányokat, szurkolótábort (ez utóbbi kettő sajnos csak tréfa), mindent. A helyszínen beállítják a kerékpárokat, elmondják mit kell tudni róluk és igényeinknek melyik felelhet meg a legjobban. Ezután jöhetnek a tesztkörök és a bringák összehasonlítása, majd a megállapítás: valójában melyik is a legjobb számunkra. Ez a lehetőség egy dologban sokkal jobb, mint a tesztnapunk, bármennyire is fáj ezt bevallani: egész évben rendelkezésre álló lehetőség!

Felmerülhet a kérdés miért jó ez? Miért fizessek ennyi pénzt, miért szánjak erre egy napot? Miért éri meg? Tulajdonképpen rengeteg ésszerű válasz van ezekre a kérdésekre, de a leginkább kézen fekvő az, hogy ha a teszt után Specialized kerékpárt vásárolunk az ország bármelyik kereskedőjénél, akkor a teszt árát levonják a kerékpár árából, vagyis amit itt elköltünk, azt ott megspóróljuk. Ezen felül olyan bringát vásárolhatunk, amit kipróbáltunk, amiről tudjuk, hogy jó, hiszen már a Bükkben zúztunk vele, és amit a szakértők segítségével aprólékosan megismertünk. Elkerüljük azt a kockázatot, hogy például ismeretlenül veszünk egy 29-es montit, mondván ez az új trend és kiderül, nekünk nem is való a nagyobb kerék! Ezt a példát azért hoztam fel, mert ahányan voltunk, annyi vélemény alakult ki a nap végére a kerékpárokról. A főnöknek inkább a 26-osok nyerték meg a tetszését össztelós változatban, míg én a 29-eseken éreztem jobban magam, merevfarú kiadásban.

Tesztkerékpárok

Stumpjumper FSR Comp 29 2012

Camber FSR 29 L 2012

Carve Comp 29 L 2012

Stumpjumper FSR Elite M

Stumpjumper FSR Comp 29er M

Konkrét tesztpályaként egy 7 km-es kört jelöltek ki a szervezők, köztük az egyik ötletgazda, Tarnai Csaba. Ebben található aszfalt, köves lejtő és egy kevés emelkedő is, mind Olaszkapu környékén. Maga a terep nem nehéz, kb. 30-40 perc alatt bárki számára teljesíthető. Ennyi idő alatt rendesen meg lehet járatni a gépeket, és meg lehet tapasztalni a „Specik” menettulajdonságait. Mi, több kört is teljesítettünk, mindig más kerékpáron, így azonos körülmények közt figyeltük meg, milyenen a 29-esek, milyenek a 26-osok, vagy milyen egy össztelós bringa egy merevfarúhoz képest. Tarnai Csaba csupán egy dolog miatt „panaszkodott” miszerint, a program legrosszabb része, hogy amíg a tesztelők a kedvenc bringákkal lejtőznek vissza, addig neki autóval kell levinnie a felszerelést!

Természetesen nem csak arra van lehetőség, hogy szervezetten kitelepüljön egy minimum 2 fős társaság tesztelés céljából Olaszkapuhoz, bár tényleg ez a legteljesebb szolgáltatás, hanem arra is, hogy a Szalajka-völgyből, a bázisról egy-egy órára kikölcsönözzük a „Speciket”, és családdal vagy barátokkal hosszabb-rövidebb túrára induljunk akár, egy többszázezer Ft-ot érő csoda nyergében. Lehet itt menni 26-os és 29-es bringákkal. Összteleszkópos „karoszékekkel”, melyek kellemesen hullámzanak a legdurvább terepen is, vagy merevfarú keményebb kivitelezésű, csak elöl rugózó gépekkel. Ezeken belül alu és karbon vázak is megtalálhatók – majdnem minden, mint a búcsúban!

A hosszú és hideg nap végén mi is kerékpárral gurultunk eleinte a downhill pályán, majd elérve az aszfaltot a kilátóig kapaszkodtunk (itt jött szembe Csaba autóval), ahonnan visszazúztunk a kiindulási ponthoz.

Összességében rájöttünk – nem kellett azért hozzá kivételesen pallérozott elme – miért jó a tesztbázis:
1. ha akarom, bringát tesztelek egész nap és a díját beváltam vásárláskor
2. ha akarom, full extrás bringatúrán vagyok a legjobb bringákkal, gyönyörű helyeken (Bükk-fennsík, Háromkő, Nagyrét, stb.)
3. ha akarom, családi túrára megyek
4. ha akarom, aszfalton tekerek a vízesésekig, ha akarom, erdei ösvényen tekergek, ha akarom, a legkeményebb köves, meredek részeken zúzok, ha akarom, akkor a közeli ugratókon tökéletesítem esési technikámat