- Futás
- Hegymászás
- Kerékpár
- Túra
- Sí
Lehet futni mackónadrágban, szervó nélkül is el lehet vezetni a kocsit, és igazából egy húszéves egyenes léc is lecsúszik a sípályán. És kiválóan el lehet döcögni az erdőben egy olcsó trekking biciklivel, egy rosszul beállított váltóval, vagy egy taposópedállal a Dunamaratonon. Sőt, egész addig fel sem fog tűnni, hogy ez másképp is lehetne, amíg ki nem próbálunk valamit, ami sokkal jobb. Például egy szellőző, könnyű futónacit, egy működő szervót vagy egy magától kanyarodó carvingot. Esetleg egy jól beállított váltót, egy spd-t vagy egy össztelós all-mountain bringát.
Ha viszont kipróbáljuk, baj van. Szeretnénk a jobbat.
Ezt vagy könnyedén megoldjuk, mert megtehetjük, vagy lesz egy álmunk, amiért érdemes reggel korábban kelni, több energiát fektetni a célunkba, koncentráltabban dolgozni és élni. Szóval, ha elmentek a tesztnapra, ezek a lehetőségek maradnak. Én szóltam.
Az Alpin bike tesztnapjai a Hármashatárhegyen vannak, ahol olyan pályán vezetnek végig, ami a legszebb részeit gyűjti össze a HHH-nak. Az ember odamegy a Fenyőgyöngyétől párszáz méterre levő ideiglenes bázishoz, és megkapja a már előre kiválasztott, a helyszínen pedig hozzá igazított biciklit. Ami lehet egy fulltelós Giant, egy merevfarú Lapierre, vagy egy karbon szörnyeteg Ghost. Vagy ezeknek bármilyen kombinácója. Ha van kérdése, akkor bármelyik alpinos sráchoz fordulhat, mindenki szívesen válaszol bármilyen haladó szakmai, vagy tökéletesen naiv, hozzá nem értő érdeklődésre.
Én például feltettem azt a kérdést, hogy melyik váltó jobb, és most már tudom.
Meg azt is, hogy mire jó egy all-mountain és mire egy maraton bicikli, és ezért sem nevettek ki hangosan.
A tesztútvonal
Aztán, ha a fenekünk alá került a megfelelő járgány, akkor kis csapattal, szuper rutinos vezetővel és hasonló kísérőemberrel elindul a tekerés. Amihez kell egy kis kondi meg egy kis technikai tudás, szóval, ha életünkben először látunk közelről kétkerekű járművet, akkor gyakoroljunk kicsit a teszt előtt. De ha amúgy szoktunk bringázni, mentünk már fel emelkedőn és lefele lejtőn, akkor nagy gond nem lesz. Legfeljebb leszállunk. Ha ne adj isten, bénáznánk vagy kifulladunk, akkor a kísérőember nem hagy egyedül elveszni a vadonban. Sokat bicikliző, de keveset terepező amatőrként volt benne egy kis izgalom, mondjuk egy meredekebb lejtő, vagy a jobban kiálló kövek, de a tesztbicikli simán vette az akadályt, csak én nem voltam hozzászokva a széles, vastag kerekekhez, a szuper hátsó telóhoz és a leereszthető üléshez.
...kategóriájában belépő modell, az én viszonyrendszeremben viszont maga a mennyország...
Az egyik tesztalanyom egy össztelós Giant Trance volt, ami egy mindenhol használható hegyi bringa, de kategóriájában belépő modell. Az én viszonyrendszeremben viszont maga a mennyország. Először is, rettenetesen kényelmes. Nem nyomja a feneket, nem üt vissza, csak viccesen belerugózik a fékezésekbe. Aztán, csodálatosan vált, egyszer sem kellett neki semmiért könyörögnöm, sőt, alig éreztem a váltást. A köves emelkedőn a 27,5-es kerék simán vette az akadályt, bármin áthajthattam, nem akart megállni. A nekem kicsit durvább lefelén pedig úgy ment, mint az álom, nem rázott, stabil volt, nem dobta meg semmi. Csak nekem volt szükségem időre, mire rájöttem, hogy ez a bicikli át tud menni a nagy köveken is, nem csúszkál, nem rázkódik, nem fogok egyszer csak elrepülni. Mintha normál úton haladnék.
Persze, aki nagyon jól tudja, mit várjon a megadott paraméterek alapján egy bringától, az biztos nem csodálkozik el a tesztelt járgányokon, de mivel
ezek a kerékpárok azért beruházásnak számítanak, nem baj, ha vásárlás előtt kipróbálhatjuk a kiszemeltünket.
Ráadásul a srácok nem fognak ránk tukmálni bármit, mert nyilván nem akarnak egy montiversenyen sok anyázó ügyféllel találkozni. Szóval akkor tudnak segíteni, ha nagyjából tudjuk, hogy mire, hogyan akarjuk majd használni a szépséget, és ha nekünk már van valami elképzelésünk, akkor megpróbálják a leginkább hozzánk illőt megtalálni.
Ha értünk a biciklikhez, akkor könnyű lesz velük egyeztetni az álláspontunkat azon a fura marslakónyelven (slx, xtr, 130 mm, deore, karbon és barátai, tudjátok), ha nem értünk hozzájuk, csak szeretnénk egy szuper drótszamarat, amivel boldogan tekerhetünk az erdőben életünk végéig, akkor lefordítják a nyelvüket, és a mi érdekeinket szem előtt tartva segítenek választani.
Amit érdemes tudni: a tesztnapon több biciklit is kipróbálhatunk, de mindegyikre előzetesen kell jelentkezni. Egy tesztkör kb. fél óra, emelkedővel, lejtővel, kövekkel, aszfalttal. Ennek megfelelően bukó kötelező, és egy kis tudás sem árt. Pedálnak kérhetünk spd-t vagy taposót, és a nagy kulacs nem fér be minden kulacstartóba, bár nem lesz olyan sok lehetőségünk inni menet közben.
Ha már kinéztük magunknak a nagy őt, akkor vigyük a kérdéseinket is, hiszen most akár tekerés közben is választ kaphatunk rájuk - a biciklitől és a srácoktól egyaránt. Ha még nem tudjuk, mit szeretünk, próbáljunk ki különböző kerékpárokat, hiszen kiderülhet, hogy a merevfar a barátunk, vagy, hogy a deore váltó is tökéletes az igényeinknek. Esetleg, hogy nyaralás helyett idén egy leereszthető ülésű Ghostra gyűjtünk. Ha ez problémát jelenthet a családi költségvetésben, hozzuk el a másik illetékest is, hátha ő is beleszeret valamelyik montiba, és egyből könnyebb lesz a közös célt megvalósítani.
Ott a helyem az ingyenes tesztnapon!
Az Alpin Bike következő tesztnapja
május 9-én lesz, ismét a csodálatos hármashatárhegyi pályán.
Ha nagyon profik vagyunk, akkor ezen kívül megbeszélhetünk privát tesztet, de azt tényleg csak akkor érdemes, ha nekünk kevés a tesztnap, ha tudunk 30 km-t jó tempóban, sok szinttel tekerni, ha tényleg nagyon komolyan vesszük a kerékpározást, egyébként tökéletes a tesztnapi lehetőség is. Ráadásul a privát alkalmon egy bringát próbálunk ki, nem többet, nem tudunk összehasonlítgatni.
A harmadik lehetőség, hogy részt veszünk egy teszttúrán. Ez megint csak egy bicikli kipróbálására nyújt lehetőséget, de azt órákon keresztül tesztelhetjük.
Ha bizonytalanok vagyunk, hogy mi való nekünk, min éreznénk jól magunkat, ha kíváncsiak vagyunk profik véleményére, ha nem akarunk fél millió forintért zsákbamacskát venni, akkor mindenképp érdemes bejelentkezni egy tesztnapra. Csak készítsük fel magunkat, hogy a tekerések végére új szerelmünk lesz, akivel sok időt akarunk majd együtt tölteni.