Egyéni

Mozgásvilág.hu;http://www.mozgasvilag.hu/
Mozgásvilág.hu;http://www.mozgasvilag.hu/
2005/05/17
Akkor sincs nagy vész, ha nem találtál partnert magadnak a "dobálózáshoz". Ez egy olyan sportág amit akár egyedül is űzhetsz! Például itt van az Accouracy játék. A játék lényege, hogy hét különböző helyről minél többször betaláljon a játékos egy 1,5*1,5m-es kapuba. És még számos különböző típusu játék van...

[ful Mobil Accuracy] (Vándorló célpontok) Ez a játék engem a petanqe-ra emlékeztet legjobban.
Minden játékos két koronggal rendelkezik. Az elő játékos eldobja a korongját a számára kedvező dobással, egy leginkább számára kedvező helyre. Ettől kezdve ez a korong a célpont. A többiek feladata, hogy minél közelebb landoljon a saját korongjuk a célkoronghoz. Akinek a korongja legközelebb van a célhoz, az egy pontot kap, akinek a korongja érinti a célkorongot, két pontot kap. A játék folytatásában minden játékos dob egy célkorongot, addig játszva, míg valaki el nem éri a győzelemhez szükséges 11 pontot. A játék során a játékosok kihasználhatják az adott terep sajátosságait, minél változatosabb, nehezebb célpont érdekében. Például a kezdőjátékos valamilyen irányba egy ívelt dobással, egy tereptárgy megkerülésével, mögé dobja a korongját. Nagy valószínűséggel ezt egy hasonló dobással lehet megközelíteni, ez nehézséget jelenthet a többieknek, de könnyebbséget a kezdő dobónak, akinek „csak” reprodukálnia kell a dobását. [ful Discathon] (Terep Frisbee) Ebben a játékban egy 1 km-es erdei pályán futnak a versenyzők úgy, hogy a korongot különböző ellenőrzési pontok érintésével, vagy akadályok megkerülésével juttatják előre. A kijelölt starthelyről egyszerre négy versenyző indul a dobás (throw) jelre. A korongot úgy kell eldobnia minden játékosnak, hogy az előírt irányban haladjon a soron következő akadály megkerülésével, érintésével, vagy azon áthaladva. A kijelölt pontok egyben ellenőrzési pontok is, ezek általában a táj természetes részei (fák, bokrok, sziklák…). A kijelölt pálya csak a korongra vonatkozik, melyet nyilak jelölnek, a versenyző levághat egy-egy kanyart. Ellenkező esetben, ha a korong is letér az útvonalról, akkor büntető pontot kap a versenyző, vagy többlet távot kell teljesítenie. A játék célja, hogy minél rövidebb idő alatt teljesítse a versenyző a pályát, minél kevesebb hibaponttal. A korongot továbbdobni a leérkezési helyétől számított 1.5 m-es körzetből lehet.
A játékos saját dobását elkaphatja, ha az szabályosan haladt át a kijelölt ponton. Ilyenkor nem kell megállnia, de három lépésen belül tovább kell dobnia a korongot. A versenynek akkor van vége, mikor a korong teljes terjedelmével áthalad a célvonalon. Ehhez a játékhoz mindenekelőtt jó dobások elsajátítása szükséges, ami kanyarodást, erős, nagy távolságú és pontos célzást igényel. Ezenkívül a versenyző állóképessége sem elhanyagolható tényező. Az 1 km-es távot körülbelül 30 dobással, 6 perc alatt teljesítik a versenyzők. [ful Discgolf] (Frizbi Golf) A hagyományos golfhoz hasonlóan a cél itt is az, hogy a 18 „lyuk”-ból álló pályát a játékos minél kevesebb dobással teljesítse. A „lyukak” ebben az esetben a természethez tartozó tereptárgyak, illetve kiépített pályák esetén speciális kosarak. A kezdődobásokat a célponthoz tartózó úgynevezett „tee area”-ból kell elvégezni. A következő dobások arról a helyről történnek, ahol a korong földet ért nyugalmi helyzetbe. A pontok a dobások számából adódnak össze, így az lesz a győztes, aki a legkevesebb pontot gyűjti össze. A frizbinek ez a formája nagyon kedvelt, és elterjedt. Ezt bizonyítja az is, hogy 500 kiépített pálya volt az USA államaiban (1993-as adatok szerint), valamint az, hogy napjainkra már pénzdíjas versenyeket is rendeznek több országban (Japán, USA). [ful Maximum Time Aloft] (Frisbee Bumeráng) A játék során úgy dobják el a korongot a versenyzők, hogy az minél tovább maradjon a levegőben. A levegőben töltött idejét a korongnak az eldobás pillanatától az elkapás érdekében végzett első érintésig mérik. Az elkapás akkor érvényes, ha egy kézzel történik, és nem érinti egy időpontban több testrészével a versenyző (nem szoríthatja a testéhez), és a korong nem érinti a földet. Abban az esetben, ha az elkapás és a korong földre érkezése egy időpontban történik, érvényes a kísérlet. Az érvényes eredmény a három időmérő által mért idő átlaga lesz. A játékot egyedül, vagy párokban is lehet játszani strandon, vagy parkban.
A bumeráng izgalmas játék, főleg szeles időben nyújt kellemes időtöltést. A játék egyik változata szerint a dobó a szemből fújó szélre ülteti rá a korongot úgy, hogy az visszarepüljön hozzá. A legtöbb időt azonban akkor tölti a korong a levegőben, ha nem pontosan a dobóhoz repül vissza. A korong repülési együtthatóinak vizsgálata komoly felkészülést és gyakorlati tapasztalatot igényel, hiszen a kidobási szög, a korong kezdősebessége, pörgési iránya és sebessége, a kidobásnak a vízszintessel és széliránnyal bezárt szöge, a szél ereje jelentősen befolyásolják az eredményt. Mindezek ellenére kezdő szinten is jó szórakozást és élményt nyújtanak a játékosoknak. Kezdő szinten az 5-6 mp-es eredmény jónak számít, ehhez képest viszont elképesztő a 16.72 mp-es világrekord amit Don Cain állított fel Philadelphia-ban 1984. május 26-án. [ful Throw, Run and Catch] (Dobod, futsz és elkapod) A játék lényege, hogy ki tudja a lehető legmesszebbre dobni a korongot úgy, hogy futással követve elkapja azt. A versenyzők fordulónként 5 kísérletet tehetnek. A pályának szabad mozgásteret kell biztosítania a versenyző számára, felületének simának, akadályoktól mentesnek kell lennie. A pálya méretétől és a széliránytól függően egy, vagy több 4m átmérőjű dobókör létesíthető. A dobás távolságát a dobókör dobás irányába eső legközelebbi határvonalától a talaj azon pontjáig mérik, mely felett a korongot az elkapás érdekében először érintették. Az elkapás szabályai megegyeznek az előző játék szabályaival.
Ennél a játéknál még nagyobb hangsúly helyeződik az állóképességre, mert nem elég a jó dobó technika, el is kell kapni a korongot. [ful Bullseye Accuray] (Találd el a bika szemét) A játékosok 5 koronggal 5-ször próbálkozhatnak a koncentrikus körök közepébe találni. A legkisebb kör, aminek legalább 1m átmérőjűnek kell lennie, a bika szeme.
A legkisebb kör éri a legtöbb pontot, a körök méretének nagyságával ellentétes arányban csökkennek a pontok.
Ha a korong a köröket határoló vonalra esik, akkor a kevesebb pontot éri.
Az a győztes, aki az 5 dobásból a legtöbb pontot gyűjti össze.
Ezeknek a játékoknak számos változata létezik még. Úgy gondolom, hogy ezekből is kiderül, hogy ennek az egyszerű műanyag korongnak milyen sokrétű felhasználási módja van.