Dobpergés nélkül

Dobpergés nélkül

Mozgásvilág
Mozgásvilág
2020/03/17
Mint látjátok, újratervezett külsővel, megújult szerkezettel jelenik meg a Mozgásvilág. A miértre és a hogyanra Dáva Iván tervező-grafikus, kommunikációs szakember adja meg a választ, bemutatva a kreatív csapatmunkát.

Dáva Iván neve ismerős lehet számotokra is, mert többszörös Ironman-, ultrafutó-tapasztalattal a talpában ő a hazai „előlábraérkezős futótechnika” egyik - valóban mezítlábas - képviselője.

A Mozgásvilág új ruhája - interjú

Olvasóként és dizájnerként milyen volt a régi Mozgásvilág?

Röviden összegezve: „sose’ legyen rosszabb dolgunk”. Magam is hosszú évek óta, a jó 110 ezres olvasótábor tagjaként a részletes beszámolókból és hasonlóan élvezetes tesztelő, elemző cikkekből, videókból tájékozódom, civil szemmel. Évről évre nyálcsorgatva próbálgatom az aktuális bringacsodákat a Tesztnapokon, savanyúan belátva, hogy ezeket is tekerni kell… Mint minden hírportál a Mozgásvilág is kötött pályán működik. Tartalmilag egy hagyományos szerkesztőség felkészültségét, naprakészségét kell birtokolnia, másrészt a sokat emlegetett UX (User Experience) „felhasználói élmény” web ergonómiájának, technikai elvárásainak is meg kell felelnie. Ezek a szempontok valóban nagy általánosságnak hangzanak, ezért is tűnhet úgy, hogy manapság minden oldal „egyforma”.

Jó dumának tűnhet, de a régi Mozgásvilág és mondjuk a BBC.com között sincs nagy különbség első blikkre…

De ha olyan volt, mint a BBC, miért kellett jobb? Hogyan kerültél képbe?

Második blikkre! Egy kritikai cikksorozat esélyeiről beszélgettem Kakuk Andrással - az oldal tulajdonosával. Véleményem szerint a magyar sportmarketingre ráférne egy jobbító szándékú, elemző, javaslatokat is felmutató „vizuális felügyelet”. Amolyan klasszikus kritika. Nem szimplán cikizés, mert az könnyű. Hanem konkrét „ilyen volt - ilyen lett, ilyen lehetne” történetek bemutatása. Igazán hitelesek persze úgy lennénk - javasoltam -, ha először a király új ruháját szabnánk át, példát mutatva a lehetőségekre. Kiderült, hogy már egy hónapok óta vajúdó projekt megszületését sikerült felpörgetnem. Nyilvánvaló, hogy az ismerős és számomra is fontos újságtematikának és a tervezői rutinnak köszönhetően gyakorlatilag reflexszerűen megvolt az alapkoncepció.

Látjuk az alapkoncepciót, de mondd meg inkább te: mire gondolt a költő!

Alapelvem, hogy az őszinteség és a direkt fogalmazás határozza meg a kommunikációmat, minden helyzetben. Egy ilyen szituban is nyugodtan lehet hagyatkozni az egyszerű megfogalmazásra, amikor meghatározom, hogy mit kell kifejeznie annak a vizuális jelnek, logónak, emblémának, amin molyolok éppen. Egy jól sikerült logó, embléma már önmagában elmeséli a „foglakozását”. Vizuális sallangoktól, szájbarágós fölösleges díszítésektől, realisztikus rajzocskáktól mentesen, tehát tömören, jól beazonosítható módon épül fel. Azt szoktam mondani, hogy embereket absztrakcióra és aktivitásra a legnehezebb rávenni… Nyilván egy brand, egy márkanév képi értelmezése is igényel bizonyos fokú érzékenységet, figyelmet. Van, akit pont nem érdekel az egész, nem is látja, hogy milyen „sűrítés” lehet egy jól átgondolt megjelenés mögött. A Mozgásvilág esetében a következő egyszerű mondatot fogalmaztam meg magamban:

A Mozgásvilág végtelenül sok, színes tartalommal tájékoztatja az olvasót a mozgás világáról minden évszakban.

A logó ezt a direkt meghatározást fordítja le vizuális nyelvre, egy jellé. A négy évszak változó színeit használja, tehát nincs állandó színe. Állandóan mozog, változik. Az embléma “M” betűje a végtelen jelre is hajaz és a felületén az évszakoknak megfelelő színharmóniák váltakoznak. A megvalósítás grafikai stílusa ismerősnek tűnhet, és ez nem is baj. Jó érzés eltalálni a korszellemet. Meglepő módon sok grafikus verbális típus, a látszat ellenére. Tehát ha a kiindulási pont tartalmilag jól meghatározott, akkor tud a fejében „elindulni a vezérhangya”. Ebben az esetben a nagybetűs Megrendelő – vagyis a szerkesztőség - azonnal vette a lapot és egymás keze alá játszottunk.

Mit tapasztaltál az elmúlt hetekben, amikor a koncepciódból, oldal vázlatodból lépésről lépésre mobilon és asztali gépen is görgethető valóság lett?

Az volt az első benyomásom, hogy nagyon benne van a szerkesztőség, tehát, hogy nagyon tudja az olvasói elvárásokat. Szimpatikus volt, hogy nem vállalt fel mindent, csak azt, amihez ért a csapat. Az agyaggalamb lövészetről valószínűleg nem fogunk itt kis színest olvasni... Fontos szempontként hangsúlyozta a csapat, hogy „mobil first”! Valóban, közel 70%-a a felhasználóknak már mobilon böngészik, ahol, valljuk be, kicsit nehezebb nagyot dobni. Ezért volt jó, hogy a „kártyácskás” cikk megjelenést elejétől fogva támogatta a társaság.

Kihívásként élted meg ezt a feladatot? Önmagadat, a filozófiádat bele tudtad tenni?

Alapvégzettségem szerint tipográfus vagyok. Ez annak a foglakozása, aki apró betűkkel babrál, nem elégszik meg egy középre zárt Times New Roman szöveg izgalmával és nagyon bízik benne, hogy ezzel más is így lesz... Szóval régóta van egy ilyen komolykodó meghatározásom, hogy „a jó tipográfia a helyesen differenciált információ leképzése”. Magyarán, ha jó a tartalmi szerkezet, ha van a cikkeknek füle-farka, ha egységesen tudtok bevezetőt, illusztrációt faragni, akkor szemet nyugtató „rend és fegyelem” látszik weben és mobilon is. Menet közben rengeteg aprónak tűnő, de fontos adat – hóhelyzet, bérletárak, útvonalak – vizuális egységesítése is elém került. Mindenkitől türelemre volt szükség, a programozótól is, hogy ne csak melónak fogjuk fel a változtatást, hanem olyan lehetőségnek, ami hosszú távon színesíti a Mozgásvilág oldalait.

Hirdetés