Cipőválasztás

Mozgásvilág.hu;http://www.mozgasvilag.hu/
Mozgásvilág.hu;http://www.mozgasvilag.hu/
2005/03/16
A futócipő piacon több mint 300 aktuális modellel találkozhatunk. Ha ezen cipőkhöz hozzávesszük a kifutó modellek kb. ugyanekkora számát és egyes modelleknél található szélességi méreteket stb., akkor akár kedvünket szegve lemondhatnánk a futócipő vásárlásról, de pozitívan gondolkodva örülhetünk ezen nagy számnak hiszen ebből a mennyiségből biztosan találunk számunkra optimális méretű és tulajdonságú modellt.


A futócipő piacon több mint 300 aktuális modellel találkozhatunk. Ha ezen cipőkhöz hozzávesszük a kifutó modellek kb. ugyanekkora számát és egyes modelleknél található szélességi méreteket stb., akkor akár kedvünket szegve lemondhatnánk a futócipő vásárlásról, de pozitívan gondolkodva örülhetünk ezen nagy számnak hiszen ebből a mennyiségből biztosan találunk számunkra optimális méretű és tulajdonságú modellt.
Választási kritériumok:

- szabadidőben vagy versenyekre használjuk

- milyen talajon használjuk

- testsúlyunk

- futás tempója

- lábunk formája

- kényelme a cipőnek

- futópados analizálás

Futásnál a tempótól függően a mozgás-szervrendszerre a testsúly 2x-5x is terhelődhet. Közepes tempójú futásnál kb. háromszoros testsúlyt kell a cipőnek a talajra átvezetni, ami egy 70 kg súlyú embert nézve lépésről-lépésre kb. 210 kg terhelést jelent. Egy kilométeren ha átlagosan 1,25 m-es lépéshosszat veszünk ez négyszázszor következik be a bal ill. a jobb cipőnkön.

Jobb cipők 1000-2000 km ill 400.000-800.000 db terhelést bírnak ki. A legtöbb cipő (puha cipők) azonban már pár száz kilométer után deformálódnak, minek következménye a testünk helytelen terhelése. Statisztikai adatok szerint a leggyakrabban előforduló hibás terhelés a puha cipők által okozott túlzott mértékű befelé dőlése a láb teljes szerkezetének (kóros mértékű pronáció).

A túlzottan puha cipő következményeként a lábak „pronációs szöge” kétszeresére-háromszorosára nőhet. Egyenes következménye a túlzott pronációnak a boka, de még inkább a térdproblémák kialakulása. Döntő, hogy milyen terepen futunk!

Sík terepen a talpra eső terhelések mértéke sokkal kisebb, mint az erdei úttalan utakon. Terepen való futásnál a talajfogás pillanatában a sarokra eső visszarugóerő és a gördülő fázisnál jelentkező nyomóterhelésen kívül oldalirányú erők is hatnak cipőnkre. Hegyes-dombos terepen való futásnál megnövekedik a terhelés a cipő orr és sarokrészénél is és ez kanyaroknál megkétszereződhet. Csak nagyon stabil cipők bírják ezt a terhelést. Érdemes megemlíteni miért különbözőek a cipőtesztek az USA-ban és pl. Németországban. Az USA-ban az erdők nagy része magánkézben van, ezért az emberek betonon futnak, ezzel szemben Németországban a futók 66% terepen fut.

A jó cipő vezeti a lábat, a rossz „félrevezeti”! Amíg a láb a levegőben van, addig gyorsítja a cipőt és meghatározza a talajfogás pontos helyét. A cipő abban a pillanatban, amikor a talajhoz ér átveszi a lábak vezetését. Ha a cipő túlságosan puha, akkor ez a láb bizonyos részeinek túlterheléséhez vezet (túlzott mértékű pronáció).

A cipő túlzott kopása szinte észrevehetetlenül az izmok, az inak, a szalagok vagy az izületek túlterheléséhez, károsodásához vezet. A fájdalom egy jelzés, ami mindig arra mutat, hogy valami nincs rendben. Nagyon fontos, hogy ilyenkor gondoljuk végig mi lehet a fájdalom kialakulásának valós oka (rossz pozíciójú talajfogás, túlzott pronáció).

A futócipőnket rendszeresen ellenőriznünk kell esetleges károsodásokat keresve, és gyakran lecserélni!
Ellenőrizhetjük a cipőnk talpát egy egyszerű teszttel: a talajfogás helyénél hüvelykujjunkkal próbáljuk összenyomni, ha ez könnyedén sikerül, cipőnk megérett a cserére.
Rendszeres futócipő váltással megelőzhetjük a rossz terhelésből adódó károsodásokat. Itt szinte mindegy, hogy egy modellen belül újat veszünk, vagy pedig egy másik modellt próbálunk ki.


Írta: Szabó Attila, gyógytornász

Hirdetés