Általános Pool Szabályok

www.poolbiliard.hu
www.poolbiliard.hu
2005/02/16
Az alábbi általános szabályleírásban eligazítást adunk, hogyan lehet elkezdeni a 8-as, 9-es, 14-1-es pool biliárd játékokat. Ismertetjük a szükséges eszközöket és azok szabályszerű használatát, továbbá néhány alapvető fogalmat.
1. Kellékek

1.1. Az asztal
1.2. A dákó

A fehér golyót ütéskor kizárólag a dákó börrel fedett végével szabad megütni.

1.3. A háromszög
A golyók asztalon történö felállításánál a játék megkezdése elött háromszöget (esetleg 9-es játéknál rombuszt) használnak. A háromszögben (vagy rombuszban) a LEGELSÖ golyót kell a lábpontra állítani. A többi golyót nyomjuk kissé elöre, hogy a lehető legszorosabban helyezkedjenek el egymás mellett.


2. A játék bevezetése


Tempólökéssel (Face off) döntik el a játékosok, hogy ki teszi meg az első lökést.Ez abból áll, hogy mindkét játékos kb egyidöben a fejvonalról ellök egy-egy golyót a hosszanti falra úgy, hogy a golyók visszatérve minél közelebb álljanak meg az alsó falnál.Automatikusan elveszti a választás jogát az, akinek golyója bármely oldalfalat érinti, vagy beleesik az egyik lyukba. Akié közelebb van a falhoz miután megálltak a golyók az választhat, hogy akar-e kezdeni, vagy az ellenfél kezdjen. 8-as és 9-es játékban előny a kezdés, 14/1-ben viszont hátrány lehet, így az utóbbiban általában a tempólökés nyertese átadja a kezdést (ez persze nem kötelező).


3. Foul (szabálytalanság)


Ha egy játékos foult követ el, elveszti a jogát, hogy folytassa a lökéseket. Azokat a golyókat, amelyeket foul lökéssel raktak le a zsebbe, illetve kirepültek az asztalról, vissza kell helyezni a lábpontra, vagy ha oda nem fér, a visszahelyezési vonalra a lehető legközelebb a lábponthoz.
Foulnak számítanak a következők:
- A fehér golyó nem talál el másik golyót.
- A fehér golyó ugyan eltalál egy másik golyót, de egy golyó sem érinti a mandinert (falat). (Tehát MINDEN kocc után legalább egy golyónak falat kell érnie!)
- A fehér golyó beleesik a táskába (zsebbe).
- A fehér golyó elhagyja a játékteret (csak a posztóval fedett rész számít játéktérnek), vagy megáll a mandíneren.
- A dákóval, vagy bármi mással megérintenek egy golyót lökés előtt, közben vagy utána. Kivételt képez, ha valamelyik golyó az asztal feletti lámpához pattan, de visszaesik a játéktérre. Ez nem számít foulnak, ha maga a lökés szabályos volt.
- A lökés alatt a játékosnak legalább az egyik lába nem érintkezik folyamatosan a talajjal.
- A játékos új lökést kezd, mielött minden golyó az asztalon visszanyerné nyugalmi helyzetét.
- Ha a megjátszott golyó "tapad" a falhoz, táskába kell küldeni, vagy érinteni egy másik falat, illetve a fehér vagy bármelyik másik színes golyót mandinernek kell futtatni.


4. Meghatározások

4.1. Fejvonal mögötti golyó
Fejvonal mögötti golyóról van szó, ha a golyó közepe ezen a vonalon vagy ettől hátrébb van.

4.2. "Golyó a kézben"
Ha az ellenfél foult követ el a játékos az asztalon bárhová helyezheti a fehér golyót mielött folytatja a játékot, kivéve, ha kezdésből történt a foul (8-as, 9-es játékban), illetve a 14/1-es játékban bármely foulnál (ezekben az esetekben csak a fejvonal mögül lökhet).

4.3. Fejvonal mögötti "golyó a kézben"
A fejmezőben bárhová helyezhető a fehér golyó. Csak a fejmezőn kívül eső golyók játszhatók meg, vagy a fejmezőben levők úgy, hogy a "kocc" előtt a fehér golyó elhagyja a fejmezőt. Amennyiben az összes színes golyó a fejmezőben van, akkor egy golyót a lábpontra kell helyezni, azt amelyik a legközelebb van hozzá.

4.4. Biztonsági játék
Ez azt jelenti, hogy lökés elött nem jelöli ki a játékos, hogy melyik golyót melyik lyukba üti, hanem "safety" illetve "biztonsági" szót mondja be. Ebben az esetben is falat kell érnie valamelyik golyónak lökés után. 9-es játékban ha biztonsági lökésnél leesik golyó, akkor a játékos köteles folytatni a játékot. 8-as játékban ha leesik golyó, akkor nem kerülnek vissza az asztalra, viszont 14/1-ben vissza kell helyezni a lábpontra minden biztonsági lökéssel kapcsolatban leesett golyót. 8-as és 14/1-es játékban az ellenfél következik lökésre.

4.5. Falhoz tapadó golyó
Ha egy golyó valamelyik szegélyhez "tapad", csak úgy szabályos megjátszani, ha lelökjük valamelyik zsebbe, vagy a fehér vagy bármely színes golyó egy másik falat megérint "kocc" után.

4.6. Egymáshoz tapadó golyók
Tapadó golyók nak azt nevezzük, ha két (vagy több) golyó érintkezik egymással.