14/1-es játék szabályai

www.poolbiliard.hu
www.poolbiliard.hu
2005/02/16
1. A 14/1-es játék általános szabályai 1.1. A játék lényege és bemondás A 14/1-est tizenöt golyóval játszák, melyek 1-15-ig számozva vannak és színesek. A háromszög segítségével úgy állítják fel őket, hogy a legelső golyó a háromszög csúcsaként a fejpontra kerüljön.

A golyók elrendezése véletlenszerü, mivel minden golyó ugyanannyit ér. A játékosnak minden ütés elött be kell mondania, melyik golyót melyik lyukba akarja eltenni. Minden így lelökött golyóért egy pontot kap és a továbbjátszás jogát.


2. A játék megkezdése


2.1. A golyók felállítása

A háromszögön belül tetszőleges a golyók elhelyezése.

2.2. A játék bevezetése

Tempólökéssel döntik el a kezdés jogát. Aki megnyeri a tempólökést, az választhat, hogy ki kezdjen.

2.3. Nyitólökés

Az elsö játékos a fejvonal mögött "golyó a kézben"-t kap. Szabályos a kezdőlökés, ha a játékosnak sikerül az egyik tárgygolyót eltalálnia úgy, hogy egyúttal két színes, valamint a fehér golyó egy szegélyt megérint, vagy ha egy bemondott golyó a megfelelő zsebbe kerül. Ha ez nem sikerül a játékosnak, két mínusz pontot kap és ellenfele dönti el, hogy megismételteti a kezdést, vagy az adott pozícióból átveszi-e a játékot, és ő folytatja. Minden szabálytalan kezdésért mínusz két pont jár az elkövetőnek. (Kezdésnél is érvényes a "három-hiba-szabály" 14/1-re vonatkozo változata - erről lentebb...)


3. A játék


14/1-ben bemondásra játszanak. Kombinációs lökések megengedettek bármelyik színes golyóval (golyókkal), de a célgolyót (amit le szeretnénk tenni) itt is mindenképpen be kell mondani.

3.1. Pontok
Minden bemondott golyóért, amit a játékos szabályosan ütött le, egy pontot kap. Ha a bemondott golyón kívül más színes golyó is leesik, mindegyikért plusz 1-1 pont jár. Ha szabálytalan lökéssel estek le golyók, azokat vissza kell helyezni a lábpontra. Ha nem bemondott lyukba esik le a golyó szintén a lábpontra kell visszahelyezni.

3.2. Golyók visszahelyezése

Egy játékosnak egymás után csak annyi golyót szabad leütnie, hogy egy színes az asztalon maradjon [kivéve ha az utolsó 2 (vagy több) golyó egyszerre esik le].
A 14 zsebben levö golyót egy háromszög segítségével felállítjuk és a lábponti helyet szabadon hagyjuk. Az asztalon maradt 15. golyót és a fehér golyót abban a pozícióban hagyjuk, ahol megálltak. (5. ábra) A háromszög felrakása után innen folytatja az a játékos a játékot, aki előzőleg az utolsó (14.) golyót elrakta. Lehetőleg úgy kell belökni a szabadon levő színes golyót, hogy egyúttal a háromszögben állókat szétlökje és így új lehetőségek alakuljanak ki az asztalon. Természetesen nem kötelezö a 15. golyót lökni, bármelyik golyóra üthet bemondással illetve biztonsági ütéssel (emlékeztetö: "koccolás" után valamelyik golyónak falat kell érnie vagy le kell esnie, különben foul). A játék addig tart, amíg valaki el nem ér egy adott pontszámot, vagy a játékosok ütésváltása el nem ér egy limitet. Ez a mai versenyszabály szerint úgy alakul, hogy 100 pontig tart a játék, vagy ha nem érik el a 100 pontot, akkor 40-40 asztalhozállás után akinek több pontja van, az nyer.


4. Foul-ok

Ha a játékos foult követ el, elveszti a továbbjátszás jogát, az ellenfél veszi át a lökés. Foulnak az általános szabályoknál leírtak vonatkoznak.

4.1. Foul utáni tennivalók

A foul következményei:
- az ellenfél következik lökésre
- a foulnál leesett golyók visszakerülnek a lábpontra
- ha a fehér golyó elhagyja a játékteret (kiugrik vagy zsebbe kerül), az ellenfél "golyó a kézben"-t kap kizárólag a fejmezőn belül. Ha ilyenkor az összes asztalon levő színes golyó a fejmezőben helyezkedik el, a fejvonalhoz legközelebb eső golyót át kell helyezni a lábpontra. Csak ha a játékos a fejvonalon túl játszotta, lehet érvényes a lökés, tehát a fejvonal mögötti golyókra csak úgy lehet játszani, ha a fehér golyó előbb elhagyja a fejmezőt.

4.2. Mínuszpontok

Ha a játékos foul-t követ el egy mínusz pontot kap (kivétel a nyitó lökés, mert ha ekkor történt a foul, akkor mínusz kettö pontot). Ha a játékosnak a foul elött nulla pontja volt, akkor is jegyzőkönyvezni kell a mínusz pontokat, amit késöbb a plusz pontokkal kiválthat.


5. Biztonsági játék

A biztonsági játék a foul szabályok figyelembe vételével megengedett. Azokat a golyókat, melyek biztonsági lökéssel kapcsolatban estek le, vissza kell helyezni a lábpontra.

5.1. Fehér golyó tapad a tárgygolyóhoz

Előfordulhat gyakran olyan állás, hogy a fehér golyó hozzátapad egy tárgygolyóhoz, és nem akarunk (tudunk) másik tárgygolyóra lökni. Ebben az esetben a szabály az, hogy a tapadó tárgygolyónak szemmel láthatóan meg kell mozdulnia a fehér golyó ellökésekor, és utána valamelyik golyónak falat kell érnie.


6. Golyó a kézben

14/1-es játékban a "golyó a kézben" mindig csak fejmezőn belül érvényes, azon kívül nem lehet a fehér golyót elhelyezni.


7. Három-hiba-szabály

Minden egyes foul-ért egy mínusz pont jár. Amennyiben a játékos egymás utáni három asztalhozállásnál foul-t követ el úgy, hogy közben nem volt szabályos ütése mínusz tizenöt (-15) pontot kap büntetésül. Tehát összesen mínusz tizennyolc pontot szerez, mivel mind a három hibáért az aktuális ütésnél megkapja a -1 pontját, és ráadásként a három-hiba-szabály miatt kap még -15-öt. Természetesen, ha az első vagy második foul után egy szabályos lökést hajt végre, akkor nullázódik a foul-számlálás. Kezdésnél történt foul is beleszámít a három-hiba-szabályba, természetesen ekkor kettő mínusz pont jár az adott foul-ért.


8. Zavarok a golyók visszahelyezésénél


8.1. A 14. és 15. golyó is leesik szabályos lökéssel.

Ebben az esetben mind a 15 golyót fel kell állítani a háromszögben. A játékos mindkét golyó után egy-egy pontot kap és arról a helyről folytatja a játékot, ahol a fehér golyó megállt.

8.2. A tizenötödik golyó

Ha a 15. golyó a háromszögvonalon belül marad, vagy érinti azt, vissza kell tenni a fejpontra. A játékos onnan folytatja a játékot, ahol a fehér golyó megállt. Bármelyik asztalon levő golyó megjátszható.

8.3. A tizenötödik golyó és a fehér golyó is a háromszögvonalon belül van, vagy azt érinti.

Ebben az esetben a 15. golyó a fejpontra kerül, a fehér golyó pedig "kézben van" a fejvonal mögül. Bármelyik asztalon levö golyó megjátszható.

8.4. Fehér golyó a háromszögvonalon belül marad, vagy azt érinti és a 15. golyó nincs a háromszögvonalon belül

- ha a 15. golyó a fejmezőn kívül van, akkor fehér golyó kézben a fejmezőben,
- ha a 15. golyó a fejmezőben van, fehér golyó a fejpontra kerül,
- ha a 15. golyó a fejponton van annyira, hogy a fehér golyót nem lehet felrakni a fejpontra, fehér golyó a középpontra kerül.
Valamennyi esetben bármelyik irányba bármelyik golyó megjátszható.