Mikor van optimális állapotban a futó?

Mozgásvilág.hu;http://www.mozgasvilag.hu/
Mozgásvilág.hu;http://www.mozgasvilag.hu/
2006/05/03
A kérdést ma még kevesen vizsgálják tudományosan, noha minden amatőr- vagy profi sportolót biztosan érdekel, hogy mikor tudja a legideálisabb állapotban lefutni azt a távot, amire vállalkozik. Ez leginkább attól függ, hogy tisztában van-e képességeivel a futó? Lehet erre igen a válasz, akkor nincs szükség további mérésekre. Aki azonban nem tudja, mi legyen az optimális tempója a megcélzott távon, hogyan futhatná végig a levegő kapkodása nélkül, számára megfelelő pulzusszámmal, annak érdemes rendszeresen megméretni állapotát. Annak is ajánlható, aki csak most kezdi el, és tudni szeretné mit, és hogyan csináljon?
Hirdetés


Megfelelő műszerekkel laboratóriumban teszteljük: van-e elég fizikai erő, kellő mennyiségű levegő, jó keringés, megfelelő pulzusszám a kiválasztott táv teljesítéséhez? A tesztelésre azért a laboratórium a megfelelő hely, mert a szív-keringés-légzési rendszer futás közbeni együttes vizsgálata alapvetően így lehetséges.
A futás a legtermészetesebb mozgásforma. Sokan úgy gondolják, el sem lehet rontani. Valóban nem, ha tisztában vannak vele, hogy mindenki egyedi képességek birtokosa, mindenki más alkatú, különböző mennyiségű levegőt fogad be a tüdeje, az másként hasznosul mozgás közben, és más-más pulzusszámot ér el mindenki, azonos tempójú futások közben is. Állítjuk: bárki lefuthatja a maratoni távot, ha jól osztja be erejét, energiáját, megfelelő a légzés mélysége és mennyisége, és jól választja meg a pulzusszámot. A vizsgálatok választ adnak arra, hogy mit bír el a szíve, mekkora az ideális sebességhez tartozó pulzusszáma, milyen állapotban vannak az izmai, a légzése, és a vérkeringése. Alapvető igazság: ha ismerjük szervezetünk optimális paramétereit, akkor az élet végéig öröm maradhat a sport.
Mit lehet ma megmérni és hogyan? A személyre szóló futástempó egy futószőnyegen, folyamatos sebességemelkedés mellett mért teszttel megállapítható. A kiválasztott távhoz tartozó pulzusszám is nagy pontossággal meghatározható. Ennek pedig az az eredménye, hogy így kényelmes sebességgel, jó tempójú haladással biztonságosan teljesíthető a lefutandó távolság. Elérhető, hogy a táv végére sem meríti ki magát a végletekig a vállalkozó szellemű amatőr sportoló. Ehhez szükséges ismerni, hogy mennyi levegője van, kellő légzésszáma van-e a futónak, és hogy hogyan hasznosítja az oxigént a szervezete. Ez a garancia arra, hogy a megfelelő pulzusszámmal végzett munka nem terheli, hanem jó állapotban tartja a mozgás révén a szervezetet.
A sport legyen öröm és ehhez érdemes tudni: mit bír, hogyan bírja, aki vállalkozik futásra, vagy bármely más sportra.

Írta: Számadó Julianna
Forrás: www.futanet.hu
Hirdetés
Hirdetés