Menü

2015.04.24.     Hozzászólás 1

MMTBSzSz - Eisenkrammer Károly

MMTBSzSz vélemény Benkó Barbi balesetéhez

A sportágunk egyik kiemelkedő egyéniségét is érintő, szerencsés kimenetelű baleset kapcsán szükségesen tartjuk, hogy közleményben pontosítsunk néhány információt.


Benkó Barbara, olimpikon mountain bike versenyző, edzésére haladva kerékpárjával közlekedési balestet szenvedett a 10-es számú országúton. Az eddig rendelkezésre álló adatok alapján az őt kerülő autó nem tartotta meg a kötelező oldaltávolságot, elé érve hirtelen fékezett, és ezzel okozta a balesetet. A baleset következtében Benkó Barbara 8 napon túl gyógyuló sérüléseket, főleg zúzódásokat szenvedett (a komolyabb fejsérüléstől vélhetően a fejvédő mentette meg).

A járművezető bár a balesetet észlelte, meg is állt, sőt ki is szállt az autójából, de amikor úgy gondolta, hogy a kerékpáros sérülései nem súlyosak, elhajtott a helyszínről. A sérült sportoló így segítség nélkül volt kénytelen súlyos zúzódásokkal, törött fejvédővel és mozgásképtelen kerékpárral biztonságos helyre jutni (végül a közelben lakó édesapja ment érte, és szállította kórházba).

Sajnálatos tény, hogy a balesetet esetleg észlelő más járművek vezetői nem álltak meg segíteni a sérültnek. Le kell azonban szögezni, hogy a segítségnyújtás kötelezettje elsősorban a balesetben közvetlenül érintett gépjármű vezetője volt (aki azóta már jelentkezett a rendőrségen). Így a többi, a balesetben vétlen autóvezetővel, vagy a véletlenül arra járó rendőrökkel kapcsolatban sem Benkó Barbarában, sem bennünk nem merül fel a cserbenhagyás vagyis a segítségnyújtás elmulasztása (amely minimum szabálysértés lenne) - ezzel ellentétes állítások csak az eset összezavarására alkalmasak.

 

Az esettel kapcsolatos MMTBSzSz vélemény
A fentiek alapján érdemes felhívnunk a közlekedők, főleg a járművezetők figyelmét a gyengébb, sérülékenyebb gyalogosok és kerékpárosok védelmére.

Meggyőződésünk, hogy általában jót tenne a társadalomnak, ha jobban odafigyelnénk egymásra, és ha az út szélén sérültnek látszó gyalogost, kerékpárost, vagy járművezetőt látunk, akkor megállunk, és minimum megkérdezzük, hogy tudunk-e valamit segíteni?

Úgy gondoljuk, hogy ez az eset - amelynek létrejöttében a sportoló vétlen volt a - nem a legjobb alkalom arra, hogy egyes véleményformálók úgy általában a kerékpárosok szabálytalan közlekedéséről nyilatkozzanak a médiában. Sokkal inkább alkalmas ez az eset arra, hogy felhívjuk a figyelmet ez egymásra utaltságunkra, és arra, hogy a közúton a legkisebb figyelmetlenség is komoly következményekkel járhat.

A Magyar Mountain Bike Szakági Szövetség minden lehetséges módon törekszik arra, hogy a sportolók és általában a kerékpárosok figyelmét felhívja a közlekedési szabályok betartására. Erre kérjük és biztatjuk a többi közlekedéssel foglakozó szervezetet is - jelen esetben az előzéskor előírt oldaltávolság betartására, és betartatására.

 

Ehhez kapcsolódóan idézzük a hatályos KRESZ szabályokból a vonatkozó részt: 

34. § (1): Előzni abban az esetben szabad, ha: ...

d) az előzés során a megelőzendő jármű mellett megfelelő oldaltávolságot lehet tartani;

e) a vezető az előzés befejezése után a járművel a megelőzött jármű elé, annak zavarása nélkül vissza tud térni.

 

2015. április 19.
Eisenkrammer Károly
elnök, MMTBSzSz

Olvass többet a témáról: benkó barbara, baleset

Szólj hozzá!

Hozzászólás írásához csak add meg a becenevedet és találd el a kék sisakot!
Add ki magadból a gondolataidat bátran, de a stílusodért nem vállalunk felelősséget!
Az E-mail címed nem jelenik meg a hozzászolások között.


  • Sparhelt 2015.04.24.   10:46

    Sparhelt

    Anélkül, hogy szándékom lenne egy flamewar kirobbantása, de a szövetség tényként fogadja el azt, amit a kerékpáros mond, holott az autós véleménye az ügyről más volt, ráaadásul szerinte a balesethez a kerékpáros többszörös szabálysértése is kellett. Az autós elmondása szerint egy zebránál fékezett, mert át akarta engedni a gyalogosokat - ha ezt a verziót fogadjuk el, akkor Barbara szándéka szerint nem akart megállni, hanem nagy sebességgel hajtott volna keresztül a gyalogosok között. Így csak az autó hátulját találta el. Most persze be lehetne illeszteni a gyalogátkelőhelyek megközelítési szabályait is, ami kerékpárosokra nézve is kötelező, ha közúton haladnak. Szóval a magam részéről csak azt szeretném megjegyezni, hogy van két egymástól eltérő vélemény és ha a szövetség állást foglal valamiben, akkor azt a tények ismeretében kellene megtenni. Az meg itt nem ismert. Szóval ez az egész teljesen felesleges volt és csak arra volt alkalmas, hogy egyértelműen elfogulttá tegye egy elvben pártatla testületet. Engem, kerékpárosként zavar az, hogy egyesek, akik szerint a tény, hogy ők versenyeznek vagy versenyre készülnek fel, mentesíti őket az őket korlátozó közlekedési szabályok betartása alól és ezek után az emberek után ítélnek meg minket, többnyire szabálytartó kerékpárosokat. A szövetség részéről erről is jó lenne egy vélemény. Ha már itt tartunk..

    válasz erre...