Több száz esztendő a nyeregben

Ismeretlen szerző
Ismeretlen szerző
2005/05/11
A címhez azonban hozzáteendő: az emlegetett évszázadok alatt a nyereg, illetve az alatta található szerkezet igen jelenős fejlődésen ment keresztül. Bár ez a fejlődés nem olyan látványos (egy átlagos ember számára legalábbis), mint a személygépkocsik ehhez képest kurtácska történelme, érdemes néhány mondatban felidézni, honnan indult és merrefelé tart az egyik legnépszerűbb közlekedési eszköz, a kerékpár.
Hirdetés
Leonardo da Vinci, az olasz zseni kéziratai között már szerepelt egy, a kerékpárra erősen hasonlító szerkezet. Lánc, golyóscsapágy, háromsebességes váltó: a szakavatott szem ezeket fedezheti fel a rajzokon. Ám az első működő kerékpár, azaz Carl von Drais báró futógépe 1817-ben készült csak el. Bár a hajtást itt a lábbal előre lökdösés jelentette, a kormány megjelenése már manőverezési lehetőséget teremtett a felhasználó számára. A találmány gyorsan elterjedt Eaurópában és Amerikában – a szabadalmi díjakról lemaradó néámet báró őszinte sajnálatára.
Tekerni jó
Ha van mit. 1840, Skócia, Kirkpatrick Macmillan skót kovácsmester Dumfriesshire faluban meghúzódó műhelye. A Nagy Mű elkészült: a világ első, taposókkal felszerelt futógépe, azaz a ma ismert pedálhajtás megérkezett. Az első kereket az agyon keresztül hajtotta a bátor kovácsmester, aki egyben Glasgow derék rendőreitől a világtörténelem első kerékpáros bírságát is összeszedte. Az öt schillinges kaland egy járókelő gyermek elütéséért járt. Igen, a felnire ható fék feltalálása még kicsit odébb van.
Párizsi anzix
1861, Párizs, a velocipéd megjelenése. Az új, érdekes és mókás szerkezet pillanatok alatt elterjedt és népszerűvé vált. A virágzó üzletnek a háború vet véget: a poroszok ellen a velocipédekből ágyú lesz. A legutóbbi Nagy Pesti Kerékpáros Banzájról is ismert óriáskerekű már az angol kerékpáros fejlődés előretörését jelzi. Az 1870-es évvekben Coventry városát menti meg: a selyemipar helyett a kerékpárok gyártása ad munkalehetőséget a dolgozóknak.
Nagy kerék – nagy sebesség?
James Starley, a gépészeti lángelme rájön: minél nagyobb egy kerék, a hozzá tartozó fordulatszámmal annál nagyobb sebességet lehet elérni. És voilá, a legutóbbi Nagy Pesti Kerékpáros Banzájról is ismert óriáskerekű megszületett! A nagy kerék mellesleg a gödrös-kátyús utakon (nem, Starley nem látta előre a jelenlegi budapesti útviszonyokat) is kényelmesebbé tette az utazást. A centrírozás megoldásáról nincsenek pontos ismereteink.  A nagy kereket fékezni nehéz, magasról pedig könnyű arcra esni. Az amerikai kerékpárkonstruktőrök megoldották a problémát: a hátsó kis kerék előre került.
Még több biztonság
1885, a kerékpár neve Rover. John Kemp Starley, a már említett James unokaöccse készíti el a világ első biztonsági kerékpárját. Lánccal hajtott hátsó kerék, fékek: mi kellhet más? Az, hogy ne rázza ki a kerékpáros lelkét az út. Erre John Boyd Dunlop találmánya nyújtott megoldást, méghozzá a pneumatikus, felfújható tömlő. Ezt öltöztette védőruhába, azaz abroncsba Edouard Michelin, kialakítva a mai napig bevált belső-külső párost.
Szerző: Trautmann Balázs
Hirdetés
Hirdetés