Menü

2018.03.06.     Hozzászólás 0

Kerékpáros értelmező kéziszótár

A-tól Z-ig enciklopédia kerékpáros kifejezésekhez


A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V X Y Z

 

A

agy– Nem, nem az emberi test egyik szerve, és nem is egy okos-kerékpár központi egységét hívjuk így, hanem a kerékpárok kerekének középső alkatrészét, mely összefogja a küllőket és azokkal a felnit. Teljes nevén kerékagy.

agyváltó – A váltó azon fajtája, melynél a váltómechanizmus a hátsó agyba van beépítve. Az áttételt a különböző számú egymásba kapcsolódó fogaskerekek segítségével lehet változtatni. Nagy előnye a külső, normál váltóval szemben, hogy álló helyzetben is tudunk vele váltani, a láncunk mindig egyenes vonalban halad, valamint nem érzékeny az időjárásra, így szinte karbantartásmentes. Nem csak fix fokozatú, hanem fokozatmentes kivitel is létezik már belőle. Hátránya a nagyobb tömege és a magasabb ára.

auto-szelep – Lásd motor-szelep.

all mountain [ólmonten] – Egy terepkerékpáros szakág, stílus angol megnevezése, melyben minden helyzet előfordulhat – mászás és ereszkedés egyaránt. Általában 120-140 mm rugóút körüli összteleszkópos bringák képviselik ezen kategóriát.

átütőtengely – A kerékpáragyak tengelyének egyik típusa, ami a hagyományos, gyorszáras tengelyektől eltérően nagyobb átmérővel rendelkezik. A jelenlegi szabványok szerint az első agyak átütőtengelye két méretben (20 és 15 mm) létezik, a hátsó pedig egy méretben (12 mm).

 

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V X Y Z

 

B

beforgat – Főleg fixi kerékpároknál használt kifejezés. Amikor nagy lendülettel haladsz, és ezáltal a kerekek nagyon forognak, de mivel nincs igazi fék, így nehéz ilyenkor megálljt parancsolni a gépnek.

bukósisak – Fejünk védelmét szolgáló eszköz, mely hagyományosan két részből épül fel: egy poliuretán habból készült belső félből, és egy polikarbonátból készült külső héjból. A belső rész felelős az ütés energiájának elnyeléséért, míg a külső rész egyben ütésfelvevő, másrészt nem engedi letapadni a sisakot, így megvédi a nyakat a rántástól. A két rész két módon kerül „összeszerelésre”: ragasztással (ma már nagyon elavultnak számít és gyenge minőségű), valamint olvasztással vagy más néven InMold-technológiával.

bringás tetkó – A lánctányér vagy lánc olajfoltos lenyomata (főként a vádlin szokott előfordulni), azaz nem valódi tetoválás, csak a lánctányérhoz vagy lánchoz hozzányomódó lábunkra tapadt kosz. Néha előfordul a fájdalmasabb változata is, amikor az intenzív fékezéstől tűzforró féktárcsa tárcsájához ér hozzá a bőrünk, a tárcsa formája beleég a bőrbe.

bringás cipő – Kifejezetten kerékpározáshoz tervezett lábbeli, melynek legfőbb ismérve az utcai cipőknél merevebb talp, ami hatékonyabb pedálozást hivatott szolgálni. Létezik patentpedálhoz előkészített, és normál platform pedálhoz használható kialakítású is, illetve ma már mindenféle kerékpártípushoz találhatunk megfelelőt.

bóklászik – Lásd csorog.

bmx [béemiksz] – Kerékpártípus. Általában 20”-os átmérőjű kerekek, és rövid, alacsony váz jellemzi.

bunny hop [bánihop] – Kerékpáros trükk, amit minden terepkerékpárosnak ajánlott megtanulnia. Gurulás közben egy alacsonyabb akadályhoz (például kidőlt fa, vagy kő) közeledve a bringás felrántja a kerékpár elejét a levegőbe, majd rögtön utána a hátsó kereket is. Ennek következtében - mint egy nyúl (bunny) - átugorja (hop) az akadályt.

bukta – Sajnos nem a péksütemény, hanem az a helyzet, amikor nagyot esel a kerékpároddal… elbuksz.

bili – Lásd bukósisak.

blokkol – Olyan erősen fékezi a kereket, hogy annak forgása megáll.

 

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V X Y Z

 

C

cantilever [kantilever] – Lásd Kanti.

csorog – Ezt csinálja a futár, amikor meló nélkül szép kényelmesen halad vissza a központi részbe.

cyclocross [szájk’krosz] – Kerékpáros szakág. Országúti kerékpárnak tűnő bringával könnyed, de legfőképp sáros terepen kerékpározás. Az igazság az, hogy bár ránézésre hasonló, számos részletében eltérő a kerékpár: szélesebb (33 mm) és terepmintás gumikat használnak, az üléspozíció enyhén meredekebb (kevésbé kormányra dőlős), a kormány 50 centiméternél nem szélesebb, és a váz tám- illetve láncvillájánál, valamint az első villánál nagyobb hely lett kialakítva a gumik két oldalánál, a jobb sártűrő-képességért. A cyclocross pályán nem csak tekernek, hanem előírás az olyan terepakadály is, amin csak kerékpárjukat a vállukon cipelve, futva/ugorva tudnak áthaladni a versenyzők.

 

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V X Y Z

 

D

downhill [dánhil] – Kerékpáros szakág, stílus. Fő jellemzője, hogy igen extrém, köves, sziklás, gyökeres, de legfőképp nagyon meredek nyomvonalon gurulnak lefelé a bringások. A különösen nagy igénybevétel miatt ezek a kerékpárok nagy rugóúttal rendelkeznek (200 mm felett). Geometriájukból valamint a nagy rugóútjukból eredően a downhill kerékpárok nem épp a tekerhető fajtába tartoznak.

defekt – A bringás egyik főellensége. A gumibelső falát éles vagy szúrós tárgy kilyukasztja, és a guruláshoz szükséges levegőt engedi kiszökni belőle. Javítása mérettől függően vulkanizálással vagy csak cserével lehetséges.

diótörés – Bárcsak a keményhéjas termés törésére gondolnánk, ám most egy sokkal fájdalmasabb esetről van szó. Csak a fiúk, férfiak tudják átélni, amikor a kerékpárnyeregből valamilyen oknál fogva hirtelen a vázra huppannak és a „családi ékszereket” odaverik.

dobni egy jobbost/balost illegálba’ – Egyirányú utcába bemenni, esetleg lépcsőn legurulni, szóval olyan helyre behajtani, ahová egyébként nem lenne szabad.

dokkolás – Az a folyamat, amikor a patentpedálba bepattintod a bringás cipődet.

dönget – Lásd nyélen.

dunlop szelep – Nagyon régi gumibelső szelepfajta, nemzetközi jelölése a DV. Mechanikailag elég egyszerű szerkezet. Tűszelepes pumpával fújható. Mivel csak a gond van vele, ha lehet, kerüld el!

dzsungelharc – Olyan terepen kerékpározás, ahol az útra nagyon erősen ránőtt a növényzet, így az előrejutás csak nehézkesen lehetséges.

 

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V X Y Z

 

E

egynyomtávú – Azon keskeny ösvényekre használjuk, melyeken egymás mellett nem tud elférni két kerékpáros.

enduro – Kerékpáros szakág, stílus. A motoros enduro szakágban rendezett versenyekhez hasonló terepkerékpározás. Fő jellemzője, hogy nem csak lefele kell lehető leggyorsabban lejutni, mint a downhillben, hanem tekerős, felfele szakaszok is vannak. A versenyeken a 3-6 lefele szakasz van, melyek teljesítési idejei összeadódnak, illetve a felfelé tartó részek teljesítésére előre kiírt limitidőket adnak meg, melyeken belül bármikor felérhetünk, viszont azok időtúllépése esetén a többlet időt hozzáírják a lefelé mért összidőnkhöz.

ereszkedik – Meredek lejtőn lassan, óvatosan gurul lefele.

elnyal – Lásd bukta.

 

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V X Y Z

 

F

fatbike [fetbájk] – Kerékpártípus, mely eredetileg az év túlnyomó részében havas Alaszkai területekről eredhet. Különlegessége nem a vázban, hanem a külső gumijának méretében keresendő – bár annyira nem kell keresni, mert kiveri a szemünket, akkora… A fatbike-ok minimum 4”-os átmérőjű külsővel szereltek, mely hatalmas átmérőnek köszönhetően jobban felfekszenek a hóra (vagy épp homokra, sárra, a lényeg, hogy laza szerkezetű anyag legyen), és nem süllyednek bele. Hátránya a nagyobb tömeg és a nagyobb fordulatszámú pedálozáskor fellépő „rugózás”.

felni – A kerék azon alkotórésze, mely tartja a külső gumit, valamint a küllőkkel kapcsolódik az agyhoz. Átmérőjére különböző szabványok léteznek (például 10, 14, 16, 18, 20, 24, 26, 28, 29”), valamint a szélessége is igen változó – minél extrémebb felhasználási körről, illetve minél szélesebb külső gumi használatról van szó, annál szélesebb.

fixi – Tuti, ami fix… Ezt főleg a fixisek vallják, akik egy nagyon különálló és megosztó kerékpáros csoportot alkotnak – életforma. Ennek oka pedig az, hogy a fixi egy örökhajtós bringa, ennek köszönhetően nincs szükség sem váltókra sem fékekre, hiszen, ha a pedál hajtását abbahagyjuk, és egyben annak forgását megakadályozzuk lábunkkal, akkor a hátsó kerék is megáll. Minél nagyobb a tempó, és a kerékpáros súlya, ez a művelet annál nehezebb. Emiatt sajátos gondolkodásmódra és erőnlétre van szükség.

flaszter – Aszfaltfelület.

fully [fulli] – Lásd össztelós.

freeride [frírájd] – Kerékpáros szakág, stílus. Ahogy elnevezése is mutatja, igazából korlátlan bringázás, bár valójában a freeride szóval illetett kerékpározás általában csak a nagyon extrém, hatalmas letörésekkel, ugrásokkal és meredek hegyoldalakkal tarkított lejtőzéseket fedi le. A freeride kerékpárok fő jellemzője a nagy rugóút (200 mm felett), valamint az össztelós váz.

 

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V X Y Z

 

G

gyász – Kötőszó, mint a „bakker” vagy az „amacsakarúgja meg”. Gyakorlatilag bármikor bármire használható, persze jellemzően pejoratív jelentése van (egyik gyakorlati alkalmazása: bringagyász - életszerűtlen, veszélyes és/vagy gyatra kivitelezésű kerékpárút).

gyalogszőrös – Elsőre akár lehetne egy borotválatlan férfi is, de inkább a kutya másnéven.

görgős fék – Napjainkban főleg a városi kerékpárokon fordul elő, mely egyfajta dobfék. A hátsó agyra szerelt eszközben két fémtárcsa szorul egymáshoz görgők közvetítésével, mely mozgás biztosítja a jól adagolható (blokkolásra nem hajlamos) fékerőt. A fék zsírral van megtöltve, a zaj csökkentése és a működés finomabbá tétel érdekében. A hosszabb fékezés viszont ezen zsírt felhevítheti, amitől a fékhatás gyengülhet. Az időjárás nincs hatással a fékerőre, és karbantartást nem igényel.

gravelbike [gravelbájk] – Országúti kerékpárnak tűnő bringa, ami vegyes terepen is használható, vagyis az aszfalt mellett kevésbé sziklás terepen is megállja a helyét. Lesarkítva a dolgot, a terepkerékpár és az országúti kerékpár gyermeke, mely alkalmas dózer- és földutakon, akár csomagokkal felpakolva, tempósabb haladásra. Jellemzői a koskormány, az országúti külsőknél vastagabb, de a mtb gumiknál vékonyabb külsők, 700C átmérőjű kerekek. Kiforróban lévő kategória, egyre-másra születnek újabb- és újabb, elsőre szokatlannak tűnő felszereltségű és kialakítású gravel kerékpárok.

gyorszár – Kerékagy-tengely típusa. A magyar elnevezését onnan kapta, hogy a korábbi menetes tengelyek rögzítéséhez képest villámgyorsan oldható és zárható szerkezet. A tengely egyik végén továbbra is egy anya van, de a másik oldalon egy karral a villa- vagy vázpapucsra szorítható speciális anya került. Nagy előnye a gyors kioldáson túl, hogy a menetes tengelyekhez képest nem igényel minden kerékkivétel után középre pozícionálást. Tengely átmérője 9 mm. Hátránya, hogy nagyobb fékezésekkor a nagyobb testsúlyú bringások alatt akár ki is oldhat…

 

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V X Y Z

 

H

hardtail [hárdtél] – Lásd merevfarú.

hajtómű – A kerékpár azon alkatrésze, amit lábainkkal hajtunk, és ezen mozgást az ahhoz kapcsolódó lánc (vagy más esetben bordásszíj) átvisz a hátsó kerékre. A hajtóművek főbb részei a hajtókarok és a lánctányér(ok).

 

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V X Y Z

 

I

in mold – Bukósisakgyártási technológia, mely során a sisakot alkotó belső hab- illetve külső kemény héjréteget egybeolvasztják. Ettől az eljárástól a sisak erősebbé válik, valamint ha akkora ütés éri, hogy a belső réteg megreped, akkor a külső héj is megreped, így nem fordulhat elő, hogy rejtve marad a belső sérülés.

 

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V X Y Z

 

K

kalapács – A racsni része. Azok az apró alkatrészek, melyek összeköttetést teremtenek az agy és a lánckerekek között. A lánckerekek forgása közben az egyik irányba beakadnak, reteszelnek az agy megfelelő ellendarabjába– ezáltal átadva a hajtási erőt, ellenben a másik irányba engedik elfordulni a lánckerekeket az agyhoz képest. Minél több ilyen kalapács van a racsniban, annál finomabban reteszel, és annál kevesebb szaladással tekerhető a kerékpár.

kanti vagy kantni – Egyfajta bovden-működtetésű ősrégi féktípus (közel 100 éves). Két rövid karból – és az azokhoz csatlakoztatott egy-egy fékbetétből, valamint a középen összefogott bovdenből áll, mely függőelegesen húzza a karokat. Beállítása nehézkes volt, központosítása viszont könnyű. A 90-es években a v-fék váltotta fel a mountainbike kerékpárokon. Napjainkban szinte csak a cyclocross kerékpárokon használják – a nagy sártűrő képessége miatt.

katapult – Középkori hajító eszköz… de jelen esetben inkább a fekvőrendőr szlengjére gondoltunk.

kazetta – Lásd racsni.

kígyómarás – Egy koktélbárban akár egy ütős ital neve is lehetne, de kerékpáros körökben az egyik legkellemetlenebb defekt elnevezése. Kígyómarás akkor keletkezik, amikor a gumi akkora ütést kap, hogy a gumibelsőt a felni széléhez csípi, és ezáltal két apró lyuk keletkezik azon – ami olyan, mint a kígyóharapás nyoma.

klipsz – Két jelentése terjedt el a kerékpáros köznyelvben. Az egyik esetben a patentpedálokra gondolunk, míg a másik helyzetben a régi, klipszszíjas pedálra mondjuk. Ez utóbbinál a pedálozás hatékonyságát úgy próbálták növelni, hogy a pedálokon klipszszíjakat fűztek át úgy, hogy lábfejünket beledugva a pedált nem csak lefele tolni, hanem felfele húzni is tudtuk lábainkkal.

kónusz – A csapágyaknak az a kúpos felületű része, ami rátekeredik a tengelyre, és rajta futnak a golyócskák. Kerékpároknál az agyakban (az ipari csapágyasokat kivéve) mindkét oldalon van egy-egy. Keskeny kialakítása miatt csak speciális kónuszkulccsal lehet meghúzni. Ha túl szorosra húzzuk, nem forog a kerék, ha túl laza, lötyögni fog.

küllőanya – A küllőket a felnibe rögzítő apró alkatrész, ami tulajdonképpen egy hosszúkás, kis átmérőjű csavaranya.

keresztbe váltás – Az első- és hátsó váltókkal is szerelt kerékpárokon az a helyzet, amikor a lánc vonalvezetése erősen keresztben áll. Például elöl a külső, legnagyobb lánckereken, míg hátul a belsőn, szintén a legnagyobbon halad a lánc, vagy fordítva.

kötelékben repülés – Lásd: váltott vezetés.

kormányszár – Lásd: stucni.

koskormány – Kormánytípus elnevezése, aminek két vége a kos szarvához hasonlóan ívesre van hajlítva. Országúti-, cyclocross és az enyhén kifele is hajlított változata a gravelbike-on használatos.

kilincsmű – Lásd racsni.

kétlábú – A kerékpáros útjában bóklászó gyalogos.

kocabringás – Ritkán tekerő, kevés tapasztalattal rendelkező kerékpáros.

kottakész – Nem egy zenemű, mely készen áll az eljátszásra, hanem a hajtástól teljesen kimerült bringás.

ktt – Kormányon Túliak Társasága. Azokra mondják, akik már legalább egyszer átbukfenceztek a kormány felett… Természetesen nem önakaratukból.

külső – A gumiköpeny köznyelvi elnevezése.

 

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V X Y Z

 

L

lánctalpazás – Országúton csoportban tekeréskor, egymás mögött, szélárnyékban haladnak a kerékpárosok, ezáltal egymásnak szélárnyékot tartva, de csak 2-3 pedálfordulatnyi ideig, majd az első hátra áll, ezáltal az addig második kezdi vezetni a sort, majd újra és újra váltják egymást.

letörés – Terepkerékpározás során az ösvény azon szakasza, ahol hirtelen meredeken lejt a talaj – szinte letörve az ösvényt. A profibb kerékpárosok ezen részeket egyszerűen leugorják.

lefty – A Cannondale nevű kerékpárgyártó saját fejlesztésű, mára ikonná vált első villája: csak egy (bal oldalt - left) lába van, mely tartja a kereket!

lánc – A kerékpár pedálozásából eredő erőt a kerékre átvivő egysége, mely sok apró fémből készített láncszemből épül fel, melyekbe kapaszkodnak a lánckerekek fogai. Alternatív megoldásként a lánc helyett bordásszíjat használnak egyes gyártók.

 

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V X Y Z

 

M

marokváltó – Azon váltásvezérlő típus, melynél a váltók mozgását nem karok nyomásával idézzük elő, hanem a markolathoz hasonló elforgatható gyűrű forgatása révén. Előnye, hogy a váltás során sem kell elengednünk a kormány markolását, így biztonságosabb a művelet, valamint egyszerre sok fokozatot is tudunk váltani.

mokány – Azon futárfajta, aki nem fél az autóktól. Könnyű megismerni arról, hogy nem éred utol.

monoblokk – A köznyelv minden a váz közepében, a hajtómű elforgását biztosító csapágyazást monoblokknak hív. Ha szakszerűbbek akarunk lenni, akkor már csak azon középrészt hívhatjuk ezen néven, melyeknél a hajtómű tengelye és a forgást biztosító csapágyazása egy hengeres testbe egybe van építve.

monocikli – Ellenben a biciklivel, ahol kettő cikli, vagyis kerék van (kerék-pár), a monocikli esetében csak mono, vagyis egy kerék van. Persze hívhatnánk szingliciklinek is, de mégsem…

mogyorózás – Lásd diótörés.

mókuskerék – A legnagyobb átmérőjű hátsó lánckerék használata, mely során a kerékpáros csak teker és teker, de a kerékpár alig halad előre.

merevfarú – Olyan vázak, melyek hátsó része az elsővel fixen össze van kötve (hegesztve vagy ragasztva, a váz anyagától függően), így a hátsó kerék nem tud rugózni.

mountain bike – Lásd terepkerékpár.

motor-szelep – A legelterjedtebb szelep típus, a gépjárműveknél is ezt alkalmazzák, így ha pumpa nélkül fel kellene egy ilyennel szerelt gumit fújnod, irány a legközelebbi benzinkút! Hátránya a viszonylag nagy tömege, és a nagyobb átmérője (8 mm) miatt jobban kikönnyített felni, mely könnyebben megrogyhat egy nagyobb ütéstől. Több magasságú verziója kapható (35, 40, 48mm), de átmérője mindegyiknek ugyanaz.

mips [mipsz] – Fejvédelmi technológia, mely egyes bukósisakokba kerül beépítésre. A sisak belsejébe, több gumibakra felfogatott, és ezáltal elmozdulni képes műanyag héj kerül. Amikor a sisakot ütés éri, mivel elesünk, a sisak ezen héjhoz, és ezáltal a fejünkhöz képest el tud mozdulni, mely mozgás energiát nyel el, és ezáltal nem az agyunkat terheli.

 

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V X Y Z

 

N

nagytányér-kónusz – Olyan, mint a nyélen haladás. A lánc a hajtómű legnagyobb, valamint hátul a fogaskoszorú legkisebb lánckerekén fut, ezáltal a legnagyobb áttételen tekerünk.

nipli – Lásd küllőanya.

negatív mintázat – A külső gumik azon fajta mintázata, melyek felülete sima, a mintázatuk ezen felületből befele, mélyítve lett kialakítva. Ezen fajta külső gumik terepre nem alkalmasak, inkább az egyenletesebb felületű utakra. A negatív mintázat funkciója inkább a talajon előfordulható folyadék elvezetése.

nyélen – Nagyon nagy hévvel, erővel, lendülettel tekerni.

nyereg – A vasparipa azon alkatrésze, melyen ülünk, akárcsak a hús-vér lovakon. Rengeteg formában, kialakításban, színben, anyagösszetételben létezik…

 

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V X Y Z

 

O

optikai futár – Futárnak látszó kocabiciklis, nulla kondícióval.

országúti – Kerékpáros szakág, stílus. Ahogy elnevezése is mutatja, az aszfaltozott országúton űzik. Az országúti kerékpárok főbb jellemzői a lehető legkisebb kerékpársúly, a 700C (622 mm) méretű kerekek, a keskeny (22-26 mm) széles gumik, nulla rugózás, a koskormány, és az erőteljesebben kormányra dőlő üléspozíció.

össztelós – Olyan kerékpárra mondjuk, aminek nem csak a villája illetve azzal együtt az első kereke tud rugózni, hanem a hátsó is. Azzal, hogy mindkét kerék a talaj egyenetlenségeit követni tudja, kényelmesebbé válik, valamint hatékonyabban fékezhetővé is.

 

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V X Y Z

 

P

papucs – Két kerékpáros jelentéssel is bíró szó. Érthetjük a váz vagy a villa azon részére, melybe illeszkedik a kerék tengelye, vagy azon kerékpárosokra, akik kevésbé mokányok, félnek a környezetükben közlekedőktől.

platformpedál – Nagy, síkfelületű pedál, melyen nincs semmilyen kapcsolódási eszköz/klipsz, csak fogazások.

presta szelep – Nemzetközileg French Valve néven ismert, FV jelöléssel. Itthon inkább a szingószelep néven ismerik. A szelep szára kisebb átmérőjű, mint az autószelepé, fejét kitekerve tudjuk pumpálni. Aki használt már ilyen szelepet, egyszer már biztos ezen fej-részt letörte véletlenül. Előnye, hogy kicsi a súlya.

patentpedál – Lásd SPD.

parasztbringa – Lásd tanyabájk.

peloton – Országúti kerékpárverseny főmezőnye.

patkó – Kanti illetve v-fékes, gyenge kialakítású vázaknál illetve villáknál, a fékerő növelésére használt patkóalakú lemez, mellyel a fék két oldalát kötik össze – összefogva a váz két támvilláját illetve a villa két lábát.

 

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V X Y Z

 

R

racsni – Egy egyszerű mechanizmus a hátsó kerékagyban, mely lehetővé teszi, hogy menetközben, amikor abbahagyod a pedálozást, a hátsó kerék ne hagyja abba a forgást, és szabadon guruljon tovább. A racsni (ami egy kilincsmű) belsejében kilincsek (köznapi nyelven kapalácsok) vannak, melyek a kereket egyik irányba forgatva beakadnak a kilincskerékbe, és ezáltal a lánckerekek és lánc mozgását átadják a keréknek, a másik irányba viszont szabadon el tud forogni, így szabadonfuthat a kerék. A köznapi elnevezése a német kereplő (Ratsche)-szóból eredeztethető.

roller brake [rolerbrék] – Lásd görgős fék.

rakni – Lásd nyélen.

ráf – A felni szlenges elnevezése.

 

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V X Y Z

 

S

SPD – Az "SPD" kifejezést sokan használják a patentpedálokra általánosságban (mint például terepjárókra a dzsip, vagy a zenelejátszókra a vólkmen kifejezéseket), pedig ez a rövidítés a Shimano Pedaling Dynamincs elnevezés rövidítése, ami a világ egyik legnagyobb kerékpáros alkatrészgyártója (Shimano) által 1990-ben bemutatott klipszmentes pedál fantázia neve. Bár nem ez volt az első ilyen jellegű fejlesztés a világon, a rendszer egyszerűsége és jól használhatósága révén robbanásszerűen elterjedt és napjainkra számos más gyártó is átvette. Ennek köszönheti nevének általánosítását. A pedál célja, hogy hatékonyabb pedálozást érjünk el, mivel a hagyományos pedálok esetében csak lefele tudjuk tolni a pedálokat, így a felfele ívelő részeken lábunkkal nem tudunk erőt átadni a guruláshoz. A patentpedál lényegében összeköti a cipőnket a pedállal, így ezen eddig holt szakaszokon is hatékonyak tudunk maradni, és még több erőt átadni a kerekekre. Működési elve, hogy a cipő talpára szerelt fém darab beakad a pedálon levő szerkezetbe, melyből lábfejünk enyhe csavarásával tudunk kilépni.

stéherben rakni – Egy nagy gépjármű, például busz, vagy teherautó szélárnyékát kihasználva minimális erőkifejtéssel gyorsan menni.

stücni, stucni – A kerékpárod azon alkatrésze, mely összeköti a kormányt a villanyakával. Különböző hosszúságú és emelkedésű kivitelben kapható. Legfontosabb paraméterei a kormánybefogó- és a villanyak átmérője.

softtail [szoftél] – Olyan merevfarú kerékpárváz, mely kialakítása révén mégis minimális komfortnövelő rugózásra képes. Ezt úgy érik el, hogy a láncvillák a monoblokkhoz vékony, vízszintesen elhelyezett lemezzel csatlakoznak, mely rész ezáltal fel-le tud hajolni. Többnyire a softtail vázak titánból készülnek, mivel ezen anyag elég erős és rugalmas ezen feladat ellátásához.

singelspeed [szinglszpíd] – Olyan kerékpár típus, amin csak egy (single) sebesség (speed) található – azaz a hajtóművön is és a hátsó agyon is csak egy-egy lánckerék van, és váltásra, áttétel változtatásra nincs lehetőség.

snakebit [sznékbit] – Lásd kígyóharapás.

Schrader – Lásd motor-szelep.

szabadonfutó – Lásd racsni.

sziklakert – Terepkerékpározáskor az útvonal azon szakasza, ahol rengeteg kő, szikla hever sűrűn egymás mellett.

szingó – Régi gumiköpeny típus. A gumibelső tulajdonképpen a külsőbe van varrva, ezáltal egy zárt, kör-keresztmetszetű tömlő, aminek nincsen pereme, akárcsak a szingós felninek, így az a felnire ragasztással kerül fel.

szingószelep – Lásd presta.

Slick [szlik] – Olyan gumiköpeny, melyen semmi minta nem található – akárcsak a Forma1 autók gumiján. Ezen gumik tapadása nagy (bár ha olcsó, sok nylont tartalmazó összetételű gumiköpeny, akkor így is csúszik), viszont vizes felületen nagyon csúszik!

 

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V X Y Z

 

T

tányér – Ez még továbbra sem az étkező asztalról került ide, hanem a hajtóművön található lánckerék elnevezése.

tárcsafék – Egyfajta féktípus, melynél a kerékpáragyra szerelt féktárcsa két oldalát egy-egy (egyes típusoknál több) fékbetét szorítja össze a fékkar meghúzását követően. A kar mozgását bovden, vagy fékolaj továbbítja a betétek fele. Előnye a szinte időjárás független fékerő, a tartósság, valamint a jó modularitás azaz fékerő szabályozhatóság. Az optimális súly eléréshez különböző féktárcsa átmérők terjedtek el. Elöl 160, 180, 200mm, míg hátul akár 140mm is lehet – bringás testsúlyától valamint a kerékpár felhasználási stílusától függően megválasztva azt.

taposópedál – Lásd platformpedál.

taknyol – Lásd bukta.

teló – Lásd teleszkópvilla.

tankcsapda – Háborús övezetekben hadászati eszköz, otthon a kedvenc hazai rock bandát, kerékpározás közben az úton heverő állati ürülék.

tanyabájk – Hagyományos, klasszikus acélvázas kerékpár, 28”-os kerekekkel.

terepkerékpár – Kerékpár típus. Főbb jellemzői a ballonosabb, szélesebb és bütykös, agresszív mintázattal ellátott gumik, az erős váz, legalább elöl teleszkópos villa, de napjainkban egyre többször fully kialakítás. Ahogy az elnevezése is mutatja, a kevésbé sík helyeken használatos.

trekking – Kerékpáros stílus, mely során hosszabb távokat teszünk meg könnyed tempóban, többnyire csomagokkal, földutakon vagy dózerutakon. A trekking kerékpár főbb jellemzői az országúti kerékpárokon használt keskeny külső gumiknál szélesebb, vagyis ballonosabb, de a terepkerékpárokon használtakénál keskenyebb gumik, a 700C (622mm) kerékátmérő, a minimális teleszkóp rugóút, sokszor sárvédők és csomagtartó.

trackstand [treksztend] – Lábletétel nélkül kerékpároddal egyhelyben állás. Legkönnyebben fixi kerékpárokkal lehet kivitelezni, a pedálok és azzal a kerék előre-hátra finom mozgatásával egyensúlyozva.

tubeless [tyúblesz] – Belső gumi nélküli külső gumi használat. Előnye a kisebb tömeg, és a felütéses vagy más néven kígyóharapásos defektekkel szembeni erős ellenálló képesség. Hátránya, hogy speciális felnit igényel, illetve szúrt defekt esetében nehezebb javítás.

tyúkbél – Lásd gumibelső.

 

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V X Y Z

 

V

váltott vezetés – Lásd lánctalpazás.

velocipéd – A 19. század végén készített kerékpárok még nem alkalmaztak lánchajtást, azaz a kerékpáros közvetlenül az első kereket hajtotta a pedálokkal. A nagyobb sebesség elérése érdekében nagyméretű – olykor 1,5 méter átmérő feletti – első kereket alkalmaztak, míg a hátsó lényegesen kisebb volt, és gyakorlatilag csak támasztó funkcióval bírt. Az ilyen kerékpárokat nevezzük velocipédnek. Nehézkes volt mind a fel- és a leszállás is, de a fékezhetőséggel is bajok voltak, mivel az első kerék lassítása előrebukást, a hátsó keréké alig észlelhető lassulást eredményezett.

v-fék – Egyfajta bovden-működtetésű féktípus. A korábbi kanti-fékeket váltotta fel, nagyobb és jobban adagolható fékerőt biztosítva. Egyszerű felépítése van: két, közel függőelegesen álló erőkart – melyhez vannak rögzítve a fékbetétek – a vízszintesen elhelyezkedő bovden satuszerűen húzza össze. Alaphelyzetbe visszahúzódását a két erőkarhoz rögzített egy-egy drótrugó biztosította. A mai napig sok olcsóbb mtb és trekking kerékpárnál használatban van.

váltó – A kerékpár azon alkatrésze, melynek feladata a lánc áthelyezése egy másik lánckerékre, és ezáltal a hajtási áttétel megváltoztatása. Létezik első- és hátsóváltó, valamint agyváltó és monoblokkba épített váltó.

váz – A kerékpár „gerincét” alkotó rész, mely többnyire két háromszög-részből áll össze. A vázhoz csatlakozik a villa, mely tartja az első kereket, valamint ebbe kerül rögzítésre a hátsó kerék, a nyeregcső és a hajtómű is. Létezik merevfarú, softtail és összteleszkópos, valamint a különböző stílusok elvárásainak megfelelő kialakítású.

villa – Lehetne az a bizonyos evőeszköz is, de lévén kerékpáros enciklopédia, jelen esetben a kerékpár elejében található azon alkatrészt hívjuk így, melybe az első kereket rögzítjük, valamint melyre a kormány és stucni is rögzítésre kerül. Létezik merev és teleszkópos. Az esetek túlnyomó részében kétszárú, de van belőle egy szárral rendelkező is – lásd Lefty. Alapanyagát tekintve van acél, crmo, alumínium, karbon…

virsligumi – Országúti kerékpárok nagyon keskeny külső gumijára mondják, melyek már szinte olyan kis átmérőjűek, mint egy virsli.

vitrinbájkos – Az a fajta kerékpáros, aki sok pénzt költ kerékpárjára, de annyira félti, hogy igazán soha nem is használja, nehogy bármi baja legyen.

vulkanizálás – A gumitömlőn, vagy más néven gumibelsőn keletkezett lyuk illetve vágás javításakor a defektjavító foltot a gumihoz hideg kémiaeljárással „hozzáragasztjuk”.

wallride [vólrájd] – Azon gurulást hívjuk így, mely során a bringás egy meredek rézsün vagy falon felgurul a lendületét és az által nyert centrifugális erőt kihasználva.

whip [vip] – Kerékpáros trükk. Ugrás közben a bringás a csípőjének kitekerésével a kerékpár hátulját elforgatja. A tökéletes trükk során a váz merőlegesen áll a haladási irányra.

 

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V X Y Z

 

X

x-up [ikszáp] – Kerékpáros trükk. Ugrás közben a bringás a kormányt 180 fokkal elforgatja valamelyik irányba, miközben a két keze keresztezi egymást, azaz egy X-et formál.

 

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V X Y Z

 

Z

zakózás – Lásd bukta.

zselés nyereg – Lehetne egy édesség megnevezése is, de valójában olyan nyeregtípus, melynek belsejébe zselés anyagot tartalmazó cellák kerülnek. Ezen lágy részek főfeladata a komfortunk növelése, azáltal, hogy könnyedén felveszik ülepünk formáját, valamint elnyelik a rezgéseket és ütéseket.

 

Ha úgy érzed, valami kimaradt, írd meg nekünk az info@mozgasvilag.hu címre!

 

Olvass többet a témáról: Értelmező kéziszótár, kerékpár tudástár

Ajánló