Egy mindenre elég?

Mozgásvilág.hu;http://www.mozgasvilag.hu/
Mozgásvilág.hu;http://www.mozgasvilag.hu/
2005/05/11
Az Egy Gyűrű kultusza mellé Magyarország az elmúlt esztendőkben megkapta az Egy Sebesség eszmevilágát is. Az először csak megmosolygott single speed-es csapat mára komoly kerékpáros csoportosulássá nőtte ki magát. Nem véletlenül.
Hirdetés

A kilenc- sőt tízsebességes váltórendszerekkel bőségesen megszórt piacon feltűnőek azok az arcok, akik nekiállnak egyetlen „hunczut” sebességgel (na jó, ezt fityisz nem egészen így fogalmazta meg a témába vágó fórumoldalon) hegyet mászni. Az, hogy a városban már régóta láthatóak egysebességes kerékpárok, elsősorban a kerékpáros futárok alatt, már régi történet. De az, hogy vannak olyan őrültek, akik nekiállnak hegyet mászni, maratonokra járni szintén egysebességes hegyikerékpárokkal, az egy kicsit újabb dolog.
Átszabva
Az egysebességgel felszerelt kerékpár tulajdonképpen majdnem teljesen olyan, mint soksebességes elődjei: csupán a hajtáslánc alakult át, de erősen. A legnagyobb változás a hátsó kerék környékén keresendő: egyetlen árva fogaskerék gunnyaszt a terebélyes fogaskoszorú hűlt helyén, mindezt a megfelelő hátsó agyon. A speciális hátsó agyat már több budapesti kerékpár-szaküzletben is beszerezhetőek. Az agyat azonban papucsba is kell rakni, azaz valahogy be kell erősíteni a vázhoz. Ha a költséghatékony, de szakszerű megoldások közül kell választani, jöhet szóba a szingulátor nevű kis alkalmatosság, mely a hátsó váltó kanalához hasonlatosan feszíti meg a láncot. Ha komolyabb átalakításra van szükség, jöhet szóba a váz áthegesztése, vagy a papucsok cseréje (az én antik Giant Cadex vázamon ez négy csavar és néminemű fémlap-reszelgetés kérdése volt), mint megoldás. A lényeg: a lánc lehetőleg síkban egyenes legyen a két lánckerék között, illetve ne lógjon. Aki nagyon elszánt, az rendelhet speciális, kifejezetten egysebességes kerékpároknak tervezett vázat külföldről. EZ a legelegánsabb megoldás talán, de egyben a legdrágább is.
Sokkal egyszerűbb és gyakoribb megoldás a megfelelő, akár használt váz kiválasztása, az új papucsok legyártatása és felhegesztése, majd az egész váz szinterezése vagy festése.
Miért jó?
A fene tudja pontosan. Racionális indok számos akad: könnyebb tömeg, kisebb meghibásodási esély, egyszerűbb hajtáslánc. Egy saras maratonon nem túl ritka látvány a behordott agyag miatt eltört csillivilli új váltó: ezt egy egysebességes kerékpár kacagva nézi.
De az észérvek mellett az érzelmek is nagy szerepet játszanak: az őrülteknek kijáró szent tisztelet, a „vissza a gyökerekhez”-érzés. Vagy ilyesmi.
Halk megjegyzés
És egy óriási jópont az egysebességeseknek: single speed-et nem lehet kapni egyetlen élelmiszer- vagy barkács nagyáruházban sem. Ellenben a Davnhillösszteleszkóposhegyikerékpárthúszezerér’ -típusú tárgyak számolatlanul hevernek a szegény vásárlójelöltek orra előtt. De ez már egy másik, sokkal szomorúbb történet…

Szerző: Trautmann Balázs