Menü

2009.05.21.     Hozzászólás 0

Agyváltós biciklit a városba!

Álló biciklin a városi dugóban lehetséges fokozatot váltani? Természetesen igen, és erre a célra a legalkalmasabb a közelmúltig hazánkban kevésbé ismert agyváltós kerékpár!


A városi kerékpározás sajátossága, hogy gyakori a megállás, és ezért viszonylag sokszor kell fokozatot váltanunk. Ezt a hagyományos külső váltóművel csak a pedál tekerése közben tudjuk megtenni. Ügyelve arra, hogy váltás közben lágyabban tekerjük a pedált, különben kellemetlenül kerregés lesz a köszönet. Erre különösen hegymenet során kell figyelnünk. Továbbá a külső váltó hátránya gyakori használat mellett a környezettel szembeni védtelensége, vagyis érzékenyebb az ütésekre, amelyek a váltó elállítódását okozhatják, illetve gyakrabban igényel tisztítást.

Agyváltó


 


 Az agyváltós kerékpár lényege, hogy tisztább, és akkor is lehet kapcsolni, ha a bringa áll. A városi forgalomban tehát jóval előnyösebb társánál. Szerkezete, és működése viszont jóval összetettebb. Az agyváltókban egy kisméretű bolygóműves váltószerkezetet építenek be, amely egymáson, illetve egymás körül elforduló fogaskerekekből áll. Agyváltós kerékpároknál a váltást, a külső váltókhoz hasonlóan szintén bowden segítségével végezzük, viszont maga a váltás megvalósítható álló helyzetben, erőteljes-,előre-, sőt hátrafelé pedálozás közben is.. Ennek köszönhetően dugóban, piros lámpánál várakozva is válthatunk sebességet. A fokozatváltás a finomabb szerkezet miatt érezhetően pontosabb és halkabb, mint a külső váltók esetén. Az agyváltónak külső alkatrészei nincsenek, ezért, ha rászánunk egy kis plusz pénzt, és teljesen zárt láncvédővel vásároljuk meg agyváltós kerékpárunkat, annak karbantartási igénye a minimálisra csökkenthető, csak a lánc szorul majd némi olajozásra félévente. A váltás kedvező módja és az alacsony karbantartási igény miatt az agyváltós kerékpárokat leginkább városi, napi használatra ajánljuk. Az agyváltós bicikliket egyébként szabadonfutós, vagy kontrafékes kivitelben is megvásárolhatjuk.