Menü

sportág: KERÉKPÁR    táv: 73 km    szintemelkedés: 800 m    szintidő: 6:30     nehézség: Közepes

Vértesi középkori emlékeink (várak, romok)

Megnézzük a festői Vérteskozma települést, várak közül a Gesztesi-, a Gerencsérvárat, kolostoraink közül a Majki-remeteséget és a Vértesszentkereszti apátság romjait. Általában kis forgalmú utakon tekerünk (kivétel ez alól Bicske), erdészeti aszfaltúton és földúton egyaránt.

vértesi kerékpártúra
galériához klikk a képre!

Beküldő: T.P. Góliát

Részletes leírás:

Pontok

Magyarázat, látnivaló

001Bicske, vasútállomás. Jobbra indulunk el a Móricz Zsigmond, majd Szt. István utcában, mely a Vak Bottyán térre vezet ki.

002

Bicske, Vak Bottyán tér. Jobbra, Óbarok (1-es út) felé a Tatai úton.
003

1-es út kereszteződése. Egyenesen Óbaroknak.

Legyünk óvatosak az átkelésnél, mert nagy forgalmú út! A település után emelkedő fogad minket, mely nyáron különösen kegyetlen, hiszen nincs fa ami árnyékod adjon.

004Nagyegyháza, Csabdi elágazás, egyenesen tovább
005Szárligeti bekötőút, mi egyenesen a vasút alatt átbújunk
006Szárliget, István utca (buszmegálló közelében). Balra befordulunk a településre
007Szárliget, Baross utcai kereszteződés. Jobbra fordulunk
008Szárliget, Árpád utca és Baross utca kereszteződése, Egyenesen a rosszabb minőségű útra hajtunk, mely kisvártatva balra fordul, és enyhén emelkedni kezd
009

Szárliget határa, 1-es úti kereszteződés. Egyenesen át (óvatosan a forgalommal!) az erdészeti útra. Hamarosan sorompó fogad minket, melyet kikerülve megyünk tovább

Innen hosszan kanyargunk a Vértes hegyei között hol jobb, hol pedig rosszabb minőségű aszfaltúton

010Információs tábla.
011Ördög-szószék szikla és bekötőút. Mi egyenesen megyünk tovább
012

Sorompó, majd a vérteskozmai bekötő-műútba torkollunk. Jobbra fordulva betekerünk a bűbájos kis üdülőfaluba.

Rögtön a tábla után található kis utcában találjuk a PVMSE kulcsusházát (pecsét is van).

A település rég kihalt volna, ha a városlakók föl nem fedezik csendjét és nyugalmát. Így történt meg, hogy a kiürülő faluból csodaszép üdülőfalu lett. Ma is sok szép felújított parasztház csodálható meg az egyutcás faluban.

013Vérteskozma, faluvége tábla és az aszfaltozott út vége. Innen kb. 3 km-t haladunk viszonylag jó minőségű földúton többnyire lefelé. Utunkat a S négyzet jelzés kíséri.
014Várgesztes, betontáblás útba torkolló földutunk vége.
015

Várgesztes, Vár utca kereszteződése. Balra fölfelé fölmászunk a várba.

Eleinte kellemes, majd egyre meredekebb út vezet fölfelé. Végére a burkolat a középkort idéző, kövekből kirakott lesz.

016Várgesztes, Gesztesi vár. Először 1332-ben tettek említik. Az Árpád-korban valószínűleg a Csák nemzetség kezdte el kiépíteni, Zsigmond király idején pedig már királyi vár. A XV. század közepén főként vadászkastélyként működött. A XVI. században a törökök több alkalommal is ostromolták. A II. vh alatt jelentősen megrongálódott (jobban, mint az évszázados harcok során), melyet az 1960-as években helyrehozták, ma turistaszálló. Tetején csodálatos panoráma várja a látogatókat. (pecsét is található itt).
017Várgesztes, vissza a Vár utca elejére, ahol balra, a falu felé vesszük az irányt.
018Vértessomló határa. Még a település előtt balra letérünk az aszfaltozott útról és a P (piros) jelzést kövcetjük. Ez eleinte nem látszik, így csak az irányérzékünkre és a kitaposott útban lehet bízni.
019Majk határa, a Oroszlány-Csákvár műút keresztezése. Itt jobbra egy kicsit az aszfalton gurulunk
020Majk határa, balra a fehér murvás útra fordulunk.
021Majk, Vízimalom és elágazás. Balra az elelkedő úton fölmegyünk a remeteséghez
022Majk, Kamalduli remeteség. A némaságot fogadott remetéknek a kolostor a rend ősi reguláinak megfelelően épült barokk stílusban, 1733-1769 között. Egy XIII. szd-i oklevél már említi, mint Boldogságos Szűzről nevezett premontrei prépostságot.
023Majk, vissza a vizamalomhoz és az elágazáshoz. Balra fordulunk. Az út hamarosan aszfaltozott lesz. Ez Oroszlányra vezet be minket
024Oroszlány, Takács Imre utcai betorkollás. Itt jobbra kanyarodunk. A városon belül megnő a forgalom, legyünk óvatosak!
025Oroszlány, Rákóczi Ferenc úti (fő átszelő útja a városnak) kereszteződés. Balra fordulunk és elindulunk a város központja felé
026Oroszlány, körforgalom, Bokod felé folytatjuk utunkat.
027Oroszlány, vasúti kereszteződés előtti elágazás. Nem megyünk át a jobbra kanyarodó út vasúti keresztezésén, hanem egyenesen tovább (KRESZ szerint balra) fordulunk a Mindszenti utcád. Ez egy kicsit rosszabb minőségű út, de kivezet a városból
028

Oroszlány, jobbra fordulunk a Táncsics Mihály utcára

A közelben található a Bányászati múzeum is

029Oroszlány, jobbra kanyarodunk és elhagyjuk a várost a Vértes hegyei felé.
030Elágazás. Balra letérünk egy rövid kitérő erejéig.
031 Egy rövid lejtőzés után jobb, majd bal kanyar következik az aszfaltos úton. Mi itt, a bal kanyarban megyünk egyenesen a Z (zöld) jelzésen be az ösvényre, mely a Gerencsérvár romjaihoz vezet.
032Gerencsérvár romjai. A XIII. szd-ban épült. Birtokosa volt többek között az Újlaki család és a Hérervári családis. Sok nem maradt belőle, mindössze a hatalmas várárok (melyet nekünk is át kell másznunk, ha mag akarjuk nézni a kőromokat) és némi kőfalmaradvány.
033Visszagurulunk az aszfaltútig, és ugyanazon az úton vissza, amin jöttünk.
034Elágazás, balra térünk
035Vértesszentkereszt felé vezető út (ZL jelzés). Jobbra kanyarodunk
036Vértesszentkereszt-rom fatábla közvetlenül a szállítószalag után. Itt jobbra föl a földúton
037Vértesszentkereszti apátsági rom. Már a XII. szd. első harmadában állt itt egy egyenes záródású román templom, melyhez délről kolostor csatlakozott. A ma leginkább látható és megragadó része az 1190-1220 között épült gazdag szobrászati díszítésű háromhajós, keletelt, bazilikás elrendezésű román kori templom a kolostor déli oldalára. Tornyai a szentély mellett helyezkedtek el. 1478-ban az apátság a domonkos rend kezébe kerül. 1543-ban Tata török kézre kerül, így a szerzetesi élet is megszűnik a Vértesben. 1687-ben fölszabadul a terület, de már nem költöztek vissza. 1754-ben az Esterházy család tulajdona, ekkortól módszeresen elpusztítják: a „tatai műrom” elemeihez használják fel díszes köveit.
038Vissza a szállítószalag alá, balra gurulunk tovább.
039A bekötőút eleje, jobbra, Pusztavám felé megyünk.
040Pusztavám, Erdészet. A kereszteződésben balra folytatjuk utunkat a Pusztavámi-Ipartelepek felé.
041Pusztavámi-Ipartelepek, vasúti kereszteződés utáni elágazás. Jobb oldali ágban haladunk tova.

Összesítés

A Vértesi középkori emlékeink (várak, romok) hossza 73 km, az útvonal szintemelkedése 800 méter, szintideje 6:30, nehézsége közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

Várható időjárás (hőmérséklet, csapadék, szélerősség)

Csütörtök Péntek Szombat Vasárnap
°C -5 / 4 -2 / 10 2 / 8 -2 / 8
mm 0.0 0.0 0.0 0.0
km/h 10.8 17.6 6.1 7.6

Hosszabb távú, részletesebb előrejelzések: meteoplaza.info