Zádor-vár meghódítása Pécselyről Túra

A Zádor-vár meghódítása Pécselyről Túra hossza 13 Km. Az útvonal szintemelkedése 301 m, szintideje 6 Óra, nehézsége Könnyű. Az útvonal Magyarország területén található.

Várrom, panorámák, titokzatos sánc az erdőben, meséből előpattant falusi étterem, és mindez egy kellemes körtúrára felfűzve? Talán folytatnom sem kell a sort, hogy biztossá váljon, ezt meg kell nézni. Tökéletes fél napos program egy felhősebb napra.

Zádor-vár meghódítása Pécselyről

1. Túránkat Pécselyen, az iskolánál kezdjük. Innen a település Balatonszőlős felőli végéhez tartunk, ahol a bal oldalon megtaláljuk a piros jelzést. Itt egy utcai kútból tudunk vizet venni, de csak pár kilométerhez szükséges mennyiséget vegyünk magunkhoz, mert később is lesz rá lehetőségünk. a Zádor-forrásnál. A jelzés egy kaszálón vezet keresztül, majd elkezd emelkedni. Feltűnően sokféle fa övezi utunkat, a legfeltűnőbb közöttük egy kerítés előtt álló hatalmas szomorúfűz.

2. Pécselytől körülbelül 3 kilométer megtétele után megérkezünk a Zádor-kúthoz, ahol ki is pihenhetjük az emelkedőt és friss hideg vízzel tölthetjük fel kulacsainkat. Innen 99 lépcső vezet fel Zádorvár romjaihoz.

99 lépcsőfok a Zádorvárhoz Forrás: Nyáry Tamás
99 lépcsőfok a Zádorvárhoz
Kép forrása: Nyáry Tamás

3. A várat a XIV. században építették, de már a XV. század elején sorsára hagyták és közel 600 éven keresztül pusztult, 2017-ben kezdték el a feltárását. A vár 55x65 méteres alapterületű, a déli oldalán láthatóak még a falak maradványai, a többi részét már visszakövetelte magának az erdő. Ha kívülről körbe kerüljük, rálátunk Pécselyre és mögötte a Tihanyi félszigetre, és természetesen a Balatonra is.

A várfalak között... Forrás: Nyáry Tamás
A várfalak között...
Kép forrása: Nyáry Tamás

4. Utunkat a gerincen folytatjuk az együtt haladó piros sáv és kék sáv jelzéseken. Hosszasan bal oldalunkon az egykori Kőgát mellett gyalogolunk a sűrű borókás erdőben, egy éppen csak emberszélességű ösvényen, ahol ha szerencsénk van, megláthatunk egy-egy jöttünkre elmenekülő őzet is.

5. Majd megváltozik az erdő és az út is kiszélesedik, és hamarosan egy Hideg-hegyi menedék feliratú tábla mellett haladunk el, ami egy bekerített magántulajdon, viszont a telek túloldalán még itt is láthatjuk a Kőgát magasított vonalát. Nemsokára különválnak a turista jelzések, mi a kék sávot követjük, ahol elkezd kinyílni a táj. Megkerülünk egy domboldalon álló új építésű házat, néhány szőlőbirtok mellett haladunk el, és egy magasabb pontról újra megpillantjuk a balatoni panorámát. Közvetlenül ezután egy szemet gyönyörködtető kaszálatlan fennsíkon indulunk enyhén lefelé míg el nem érjük az erőt. A kéken tovább haladunk a következő elágazásig, ahol nagyon figyeljük a zöld sáv jelzést, melyre rátérve kb. 2 kilométernyit gyalogolunk Vászoly felé.

A Hideghegyi erdészház Forrás: Nyáry Tamás
A Hideghegyi erdészház
Kép forrása: Nyáry Tamás

6. Vászoly festői szépségű település, ahol a szépen karbantartott stílusos házak és a termelői hagyományok felélesztése mellett élénk kulturális élet is zajlik. Van itt Galéria, Mesterségek háza, Vízi színpad heti koncertekkel, valamint Sajtmanufaktúra és termelői piac is.

A Vászolyi-tó a vízi színpaddal Forrás: Nyáry Tamás
A Vászolyi-tó a vízi színpaddal
Kép forrása: Nyáry Tamás

7. Ha beülnénk egy üdítőre vagy pár falatra, akkor a Kuti kertet tudjuk ajánlani a Víziszínpad mellett, mi már kipróbáltuk, és a visszafelé vezető út is arrafelé indul el a településről, ezúttal a zöld Mária Úton. A falu széli utcán észak felé kanyarodik, majd a szőlők mentén fordul kelet felé, ez az irány már Pécsely felé tart.

8. Hasonló jellegű tájon érkezünk vissza Pécselyre, mint amilyenen Zádorvár felé indultunk, végül egy rövid szakaszon a műút szélén gyalogolunk be Nemespécselyre, innen pedig az iskoláig már nincs sok hátra.

A zöld Mária-út Pécsely fölött Forrás: Nyáry Tamás
A zöld Mária-út Pécsely fölött
Kép forrása: Nyáry Tamás

Forrás: Nyáry Tamás, azaz az Ügyeletes Nagy Fehér Jelvényes Túravezető Pajtás.... szükségszerű rövidítésben csak egyszerűen Nagyfehér az Equinox Trekking Club nagyvezíre. Kedvence minden, amire fel lehet mászni. Domb, hegy, ferrata, csak a végén legyen kilátás. További túrái: www.trekk.hu