Telki - Anna vadászlak körtúra

A Telki - Anna vadászlak körtúra hossza 7 Km. Az útvonal szintemelkedése 232 m, szintideje 3 Óra, nehézsége Könnyű. Az útvonal Magyarország területén található.

Telki központjából kellemes és nem túl megerőltető sétát tehetünk a Telki-hegyen található Anna vadászlakhoz. Az egyetlen problémás rész a vadkerítésen átvezető létrás átjáró, de mivel a kerékpáros út is ezen keresztül vezet, így nem akadunk fenn ezen sem. A vadászház közelében található Csergezán Pál vadász festőművész síremléke is, valamint a ház mellett nagyon jó piknikező helyet találunk, ahol tűzrakásra is lehetőség van.

Telkiből az Anna vadászlakhoz és vissza

1. Telki központjában a  körforgalomnál több lehetőségünk is van parkolásra, itt van az élelmiszer bolt is, így ez jó választás lehet kiinduló pontnak. Buszmegálló is van, így tömegközlekedéssel is megközelíthető. A zöld Mária jelzésen sétálhatunk ki a településről nagyon hangulatos házak között.

Hangulatos házak kísérik utunkat Forrás: Nyáry Tamás
Hangulatos házak kísérik utunkat
Kép forrása: Nyáry Tamás

2. Egy parkosított környezetű 56-os emlékmű mellett is elhaladunk, aztán egy mellékutcában kezdünk a hegyoldalon emelkedni. Az út itt még nem jut ki a faluból, egy ponton visszatér a főút mellé, majd egy újabb mellékutcán folytatódik.

56-os emlékmű Forrás: Nyáry Tamás
56-os emlékmű
Kép forrása: Nyáry Tamás

3. Egy kis kapuzott jelzéspár után elérjük az erdő szélét, és egy széles szekérúton teszünk meg néhány száz métert a következő elágazásig.

Zöld Mária út jelzéspár Forrás: Nyáry Tamás
zöld Mária út jelzéspár
Kép forrása: Nyáry Tamás

4. Már ott is vagyunk a létrás kerítésnél. Az ember azt gondolná, hogy ha egyszer valahova bemászott, akkor onnan majd ki is kell jönni, de itt nem így van. Valóban át kell létrázni a túloldalra, de a túra többi részén sehol nem találkoztunk ezzel a kerítéssel. A túloldalon rögtön jobbra fordulva folytatódik az ösvény egy kissé bozótosabb részen, aztán egy újabb kereszteződés után széles murvázott útra érkezünk.

Létrás átkelés a kerítésen át a túloldalra Forrás: Nyáry Tamás
Létrás átkelés a kerítésen át a túloldalra
Kép forrása: Nyáry Tamás

5. A következő szakaszon ezen az úton haladunk lankásan felfelé, ez az út egyébként jelzett kerékpár út is, és a bejáráskor találkoztam kerékpárosokkal is. Ezen a szakaszon kevés az árnyék, érdemes megfelelő mennyiségű vízkészlettel készülni, ha meleg az idő.

Majd kiérünk a murvás útra Forrás: Nyáry Tamás
Majd kiérünk a murvás útra
Kép forrása: Nyáry Tamás

6. A Telki-hegy csúcsa közelében az út jobbra kanyarodik, és egy kicsit lejteni kezd, majd nem sokára megérkezik a nyeregbe, ahol az Anna vadászlak található. A házat az 1900-as évek elején építették, sokáig kerítéssel elzárt vadászterület volt ez a környék, és nem lehetett erre felé túrázni, szerencsére ez már nem így van. Az épületet most is az erdészet üzemelteti.

Az Anna vadászlak Forrás: Nyáry Tamás
Az Anna vadászlak
Kép forrása: Nyáry Tamás

7. Csendes, meghitt környék, gyönyörű fás ligetes környezet, nagyon alkalmas a pihenésre. Ha akarunk, itt szalonnát is lehet sütni, de mindig tájékozódjunk előre a tűzgyújtási tilalomról.

8. A vadászháztól nem messze találunk rá Csergezán Pál síremlékére. A neves festő 1996-ban halt meg, munkássága az erdei állatok illusztrálásában, festészetében teljesedett ki, Ő illusztrálta Kittenberger Kálmán, és Fekete István könyveit is. Róla nevezték el a nem messze található Nagy-Kopasz csúcsán álló Csergezán kilátót.

Csergezán Pál síremléke Forrás: Nyáry Tamás
Csergezán Pál síremléke
Kép forrása: Nyáry Tamás

9. A sétát a pihenő után a síremlék mellett induló, lila Mária út és zöld sáv jelzésű ösvényen folytatjuk. Egy darabon szép szálerdőben vízszintesen haladunk, aztán egy bal kanyar után már lefelé visz az utunk. Egy emlékoszlop mellett elhaladva kijutunk az erdőből és egy cserjés kaszáló réten ereszkedünk lefelé. Innen szép kilátás nyílik az alattunk elterülő Telkire.

Ez az ösvény visszavisz Telkibe Forrás: Nyáry Tamás
Ez az ösvény visszavisz Telkibe
Kép forrása: Nyáry Tamás

10. Hamarosan elérjük a lakott területet, és a teniszcsarnok mellett elhaladva vissza is érünk a körforgalomhoz.Telki központjában több vendéglátó hely is üzemel, ha nem szalonnáztunk be út közben, akkor itt összeköthetjük egy éttermezéssel a túra fáradalmainak kipihenését.

Forrás: Nyáry Tamás, azaz az Ügyeletes Nagy Fehér Jelvényes Túravezető Pajtás.... szükségszerű rövidítésben csak egyszerűen Nagyfehér az Equinox Trekking Club nagyvezíre. Kedvence minden, amire fel lehet mászni. Domb, hegy, ferrata, csak a végén legyen kilátás. További túrái: www.trekk.hu