Rövid túra a Turulhoz és a Szelim-barlanghoz

A Rövid túra a Turulhoz és a Szelim-barlanghoz hossza 7 Km. Az útvonal szintemelkedése 302 m, szintideje 3 Óra, nehézsége Közepes. Az útvonal Magyarország területén található.

Ki ne ismerné a Tatabánya felett peckesen őrködő Turul madár szobràt? Aki utazott màr Tatabánya mellett az autópályán, annak nem ismeretlen jelensèg, csak fel kell pillantani. A szobor autóval is megközelìthető, de aki szeretne egy jót sétálni, vagy vonattal èrkezik ide, feltètlen olvasson tovább.

Tatabánya - János-forrás - Ranzinger-kilátó - Turul

1. A kirándulást a Tatabányai vasútállomáson kezdjük. Àtsétálunk a bevásárló központ melletti aluljárón, majd egyenesen a hegy felè indulunk. Aki szeretné, egyenesen megmászhatja a 250 lépcsőfokot a szoborhoz, de ez a körtúra most egy kicsit bővített latvanyoságokkal lesz szinesítve. A következő sarkon balra fordulunk, és a piros karika jelzésen haladunk egy árnyas utcán vagy 5 sarkot.

2. Jobbra kanyarodunk, majd átkelünk az autópálya alatti átjárón ès egy rövid aszfaltos szakasz után - amely az autópályával párhuzamosan halad - ismét a hegy felé kanyarodunk és egy hétvégi házakkal övezett utcán megyünk amíg el nem érjük a végét. Itt balra egy meredek kis ösvényen kell felmászni a másik utcába.

3. Néhány száz méter megtétele után bekanyarodunk az erdőbe. Egy völgy alján folytatjuk a sétát, amíg el nem érjük a János-forrást. Kellemes hideg vizével olthatjuk szomjunk. Érdemes a kulacsot is újra tölteni. Kényelmes erdei padok és tűzrakóhely is található itt, így akár piknikezhetünk is, ha hozunk magunkkal sütni valót. Fontos hogy mindig tartsuk be a tűzrakási szabályokat, és vegyük figyelembe, ha tűzgyújtási tilalom van.​

A János-forrás és a mellette levő pihenő és tűzrakó hely Forrás: Nyáry Tamás
A János-forrás és a mellette levő pihenő és tűzrakó hely
Kép forrása: Nyáry Tamás

4. Ha kipihentük magunkat, haladjunk tovább a völgyön felfele. Két - háromszáz méter megtétele után élesen jobbra kanyarodik a jelzés egy kereszteződésben. Könnyen észrevehető, mert 5 jelzés is van a fán. Rövidesen egy élesebb bal kanyar következik, aztán egy árkon kelünk át, és visszacsatlakozunk a piros kereszt jelzésbe.
Rövid, de meredek kaptató a Csúcsos-hegy oldalában a piros háromszög jelzésen Forrá: Nyáry Tamás

Rövid, de meredek kaptató a Csúcsos-hegy oldalában a piros háromszög jelzésen
Kép forrása: Nyáry Tamás

5. Száz méter után újabb elágazás, majd rátérünk a piros háromszög jelzésre. Ezen jutunk fel kirándulásunk második látványosságához a Csúcsos-hegyre. Az út itt másfél kilométeren át meglehetősen meredek, de érdemes vállalni a kaptatót.

6. Amikor felérünk, a jutalom sem marad el, hiszen felmászhatunk a Ranzinger-kilátóba, ahonnan minden irányban káprázatos panoráma fogad. A kilátó egy 30 méter magas aknatoronyból lett átalakítva és egy bányász szerencsétlenségnek állít emléket. 2008-ban lett felújítva, azóta viseli Ranzinger Vince bányamérnök nevét.
A Ranzinger kilátó Forrás: Nyáry Tamás

A Ranzinger kilátó

Szelim-barlang

7. Panoráma les és pihenés után folytathatjuk utunkat a hegyen, továbbra is a piros háromszögön maradva, nagyon lankásan lefelé sétálva egy erdei sétányon, egy kilométer megtétele után kissé jobbra kanyarodva és a piros barlang jelzésre térve érjük el a Szelim-barlangot.
Tatabánya látképe úton a barlang felé Forrás: Nyáry Tamás

Tatabánya látképe úton a barlang felé
Kép forrása: Nyáry Tamás

8. A Szelim-barlang egy nagyon látványos, óriási üreg, melynek a két oldalsó bejáratán kívül 2 beszakadt plafon nyílása is van, igazi vadregény. 45 méter hosszú és 27 méter széles, helyenként 10-12 méter magas terem. Nevének eredete vitatott, egyik lehetőség, hogy Szulejmán szultán itt jártakor keletkezett, más források szerint a szemre hasonlító nagy bejáratról kapta a nevét. Őslénytani, régészeti szempontból is igen fontos, védett hely.
A barlang elülső bejárata belülről fotózva Forrás: Nyáry Tamás

A barlang elülső bejárata belülről fotózva
Kép forrása: Nyáry Tamás

9. Az elülső nagy nyíláson elhagyva a barlangot, egy kis perem ösvényen elérjük a lépcsőt, és ezen felmászva 2 forduló után megérkezünk a Turul szoborhoz. Európa legnagyobb madarat ábrázoló szobra, Árpád 907-ben, a Bánhidai síkon aratott győzelmének állít emléket.

10. Innen már nincs más dolgunk, csak lesétálni Tatabányára azon a 240 lépcsőfokon, amely a szobor alatt ereszkedik le a városba. Ezen a lépcsőn érhetők el a tatabányai vasalt utak beszálló pontjai is.

Forrás: Nyáry Tamás, azaz az Ügyeletes Nagy Fehér Jelvényes Túravezető Pajtás.... szükségszerű rövidítésben csak egyszerűen Nagyfehér az Equinox Trekking Club nagyvezíre. Kedvence minden, amire fel lehet mászni. Domb, hegy, ferrata, csak a végén legyen kilátás. További túrái: www.trekk.hu